پس از گذشت دو سال از تظاهرات سراسری علیه دولت در عراق و اعتراض به ناکارآمدی سیاست‌های دولت وقت در انجام اصلاحات و فسادزدایی، دولت موقت به ریاست «مصطفی الکاظمی» تشکیل شد.

امید همگانی به تغییر

اکنون در آستانه دهم اکتبر (۱۸مهر) و فراهم شدن مقدمات برگزاری انتخابات از طریق سازوکار تعیین‌شده از سوی کمیساریای عالی انتخابات عراق با نظارت بین‌المللی، فضای انتخاباتی در عراق پررنگ‌تر شده و صحنه سیاسی این کشور در انتظار ورق جدیدی از تحولات سیاسی و اقتصادی است.

شخصیت‌های تأثیرگذار و با نفوذ هم از مردم خواسته‌اند در انتخابات مشارکت گسترده‌ای داشته باشند تا تشکیل دولت آینده با قدرت صورت گیرد. آیت‌الله سیستانی هم با صدور بیانیه‌ای از مردم عراق خواست آگاهانه و مسئولانه در انتخابات آینده پارلمانی شرکت کنند.

دکتر «محمد عباس التمیمی» استاد علوم سیاسی و کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با خبرنگار قدس درباره فضای سیاسی و انتخاباتی این روزهای عراق گفت: صحنه سیاسی عراق این روزها شاهد فعالیت و تحرکات بزرگی بین گروه‌های سیاسی و بازیگران اصلی است. این روزها دیدارهای علنی و محرمانه متعددی برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها و ایجاد ائتلاف‌ها به منظور به‌دست گرفتن قدرت در آینده در حال برگزاری است.

التمیمی افزود: اکنون انتظار می‌رود یک متغیر جدید در صحنه انتخابات عراق به‌وجود آید و آن افزایش مشارکت مردمی حامی گروه‌های سنی است. می‌دانیم احزاب و گروه‌های سیاسی در عراق به سه دسته شیعه، سنی و کرد تقسیم می‌شوند. در دوره‌های گذشته شاهد بودیم گروه‌های سنی به‌دلایل متعددی در انتخابات مشارکت پایینی داشتند، اما امروز همه شاخص‌ها از مشارکت بالای آن‌ها حکایت دارد.

کارشناس مسائل سیاسی عراق در زمینه شرایط امنیتی عراق در روزهای انتخاباتی تصریح کرد: وضعیت امنیتی و ثبات در این عرصه رو به بهبود است و انتظار می‌رود این روند تا پس از انتخابات نیز ادامه داشته باشد؛ اما آنچه باید به آن اشاره کنیم اینکه اغلب اوضاع امنیتی در عراق به توافق‌ها و تناقض‌های گروه‌های سیاسی بستگی دارد؛ بنابراین هرچه این توافق‌ها بیشتر باشد، ثبات امنیتی تقویت شده و بهبود می‌یابد. علاوه بر این، نقش بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای نیز در وضعیت امنیتی عراق و ثبات آن مؤثر است.

وی با پیش‌بینی روند مشارکت مردم در انتخابات باتوجه‌به فضای کنونی جامعه گفت: اکنون از جانب بیشتر طرف‌های تأثیرگذار و بانفوذ به‌ویژه مراجع دینی تشویق و ترغیب گسترده‌ای برای مشارکت بالا در انتخابات وجود دارد، اما نبود اعتماد بین مردم و حاکمیت برخی از شهروندان را بر آن می‌دارد تا در انتخابات شرکت نکنند؛ با وجود این، پیش‌بینی می‌شود مردم در این انتخابات مشارکت بالایی داشته باشند، به‌ویژه آنکه گفتیم به‌نظر می‌رسد طیف سنی این قصد را دارد و دولت و کمیته عالی انتخابات نیز آمادگی خود برای برگزاری باشکوه و سالم انتخابات را اعلام کرده‌اند.

عباس التمیمی با اشاره به اخباری که در مورد تلاش کردها برای بازی با برگ مناطق مورد نزاع و اختلاف با دولت مرکزی منتشر می‌شود، گفت: گروه‌های کردی در انتخابات گذشته برگ مناطق مورد نزاع با دولت مرکزی را به بازی گرفته و درصدد بودند به‌واسطه آن از گروه‌های سنی و شیعه امتیاز دریافت کنند و محتمل است آن‌هابرای تحقق دستاوردهای سیاسی مشکلاتی را برای ثبات و امنیت آن مناطق ایجاد کنند. کمیته عالی انتخابات هر بار مجازاتی برای آن‌ها اعمال می‌کند و این مجازات سطح این اخلالگری‌ها را کاهش می‌دهد ولی هیچ وقت نتوانسته به آن پایان دهد.

این استاد عراق در زمینه دخالت طرف‌های خارجی در روند انتخابات این کشور توضیح داد: هیچ دوره‌ای از انتخابات در عراق نبوده که تحت تأثیر دخالت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای قرار نگیرد و بر همین اساس در این انتخابات نیز بی‌شک شاهد این‌گونه دخالت‌ها خواهیم بود، به ویژه آنکه می‌دانیم سقف هزینه‌کرد نامزدها و احزاب نامشخص است و این سبب می‌شود احزاب و گروه‌های سیاسی حاضر در انتخابات حمایت‌های مالی و فنی متعددی را از خارج دریافت کنند و اکنون کشورها رقابت برای گسترش دامنه نفوذ خود را آغاز کرده‌اند.

وی در مورد گمانه‌زنی‌های مربوط به نخست‌وزیر آینده عراق نیز گفت: پیش‌بینی‌های مختلفی در مورد نخست‌وزیر آینده وجود دارد؛ برخی از دور دوم نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی سخن می‌گویند و برخی هم خواهان تغییر هستند و هر یک از این پیش‌بینی‌ها انگیزه‌های خاص خود را دارد؛ اما در نهایت انتخابات و سلامت آن است که در این خصوص تعیین‌کننده خواهد بود. سناریوی نزدیک این است که نخست‌وزیر آینده خارج از ائتلاف‌ها نخواهد بود و مانند دوره‌های گذشته نقش طرف‌های خارجی نیز تأثیرگذار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.