وزیر بهداشت گفت: تاکنون هم هیچ کمکی از سوی نهادهای بین المللی برای ارسال واکسن جهت اتباع خارجی در ایران انجام نشده است.

اتباع خارجی در ایران بدون کمک نهادهای بین المللی واکسینه می شوند

به گزارش قدس آنلاین، بهرام عین اللهی در دیدار جمعی از نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در ایران که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: سازمان‌های انسان دوستانه بین‌المللی چطور می‌توانند در مقابل تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه علیه کشورهای مختلف از جمله ایران، مقابله کنند. آیا تحریم‌ها با اهداف سازمان‌های بین‌المللی، همخوانی دارد. آیا تحریم‌ها باید شامل داروهای کودکان و بیماران هم شود. تحریم‌ها ظلم بزرگی به ایران است اما مردم کشور ما، قهرمان هستند و در مقابل همه این تحریم‌ها، ایستادگی کرده و می‌کنند.

وی افزود: تا تیرماه، ۵ میلیون دوز واکسن کرونا در ایران تزریق شده بود اما امروز به بیش از ۶۴ میلیون دوز رسیده‌ایم که با کمک‌های مردمی، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف، این موفقیت به دست آمده است که می‌تواند برای سایر کشورهایی که از نظر واکسیناسیون، عقب هستند، الگو باشد.

وزیر بهداشت یادآور شد: از بیش از ۶۴ میلیون دوز واکسن کرونایی که در ایران تزریق شده، یک سوم مربوط به دو دوز و دو سوم مربوط به افرادی است که تا کنون یک دوز واکسن تزریق کرده‌اند. در یک هفته ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن کرونا و معادل جمعیت یک یا چندین کشور منطقه، واکسن کرونا تزریق کردیم. در مراکز واکسیناسیون که برخی از آنها شبانه روزی هستند و دیگر اثری از صف ایستادن نیست، با مردم با احترام برخورد می‌شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: هدف گذاری ما این است که حداقل ۸۵ درصد از مردم ایران را علیه کرونا واکسینه کنیم البته ممکن است تعداد بسیار اندکی از مردم همانند بسیاری از کشورهای دیگر، از واکسن هراس داشته باشند اما امیدواریم به پوشش حداقل ۸۵ درصدی واکسیناسیون کرونا برسیم و شاهد کاهش بار بیماری و فوت بیماران باشیم.

عین اللهی خاطرنشان کرد: اتباع خارجی در ایران بدون هیچ دریافت واکسنی از هیچ نهادی، در مراکز واکسیناسیون کشور واکسینه می‌شوند چون سلامت آنها برای ما مهم است. تا کنون هم هیچ کمکی از سوی نهادهای بین‌المللی برای ارسال واکسن جهت اتباع خارجی نشده است.

وی افزود: تا دو ماه پیش حدود ۷۰۰ نفر از مردم ایران روزانه بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دادند اما این روزها، آمار فوتی‌های روزانه حدود ۲۰۰ نفر و برخی روزها ۱۷۰ و ۱۸۰ نفر بوده است و امیدواریم که تا یکی دو هفته آینده نیز این تعداد کاهش یابد. روز گذشته تعداد بیماران شناسایی شده در کشور حدود ۷ هزار نفر و تعداد بیماران بستری یک هزار و ۲۰۰ نفر بود که در سه ماه گذشته، کمترین آمار بوده و موج پنجم بیماری تقریباً رو به فروکش کردن است و امیدواریم که با حجم عظیم واکسیناسیون، در موج‌های احتمالی آینده، شاهد چنین تعدادی از مرگ و میر در بیماران نباشیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: پاندمی کووید ۱۹ در تمام دنیا چالش‌هایی را برای نظام سلامت کشورها ایجاد کرد و ضعف‌های نظام سلامت کشورها را نشان داد که می‌تواند درس بزرگی برای سازمان جهانی بهداشت باشد تا نقاط ضعف و قوت را شناسایی کند و باید تجربیات بین کشورها، به اشتراک گذاشته شود.

وی یادآور شد: تمامی جامعه پزشکی و نیروهای بهداشتی و درمانی در همه رده‌ها بدون توجه به تحریم‌های ظالمانه برای تأمین سلامت مردم ایران شبانه روزی تلاش می‌کنند و تا کنون بیش از ۲۰۰ نفر از این عزیزان عمدتاً به دلیل عدم وجود امکانات محافظتی در مقابله با کووید ۱۹ به ویژه در روزها و ماه‌های نخست شیوع این بیماری، به شهادت رسیدند که ناشی از تحریم‌ها و ظلم‌هایی است که به ایران شده است.

عین اللهی با بیان اینکه استراتژی ما در وزارت بهداشت، تقدم بهداشت و پیشگیری بر درمان و تقویت حوزه بهداشت است، به بیان اولویت‌های وزارت بهداشت پرداخت و گفت: عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، منابع پایدار نظام سلامت، تقویت شبکه بهداشت، تداوم نظام مراقبت و اجرای مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیر واگیر، سلامت زنان باردار و رشد جمعیت، اجرایی کردن برنامه پزشکی خانواده، تقویت خدمات مراقبت‌های اولیه بهداشتی با استفاده از برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت»، نظام ثبت اطلاعات، دسترسی به پوشش همگانی سلامت و بیمه‌ها، بازنگری نظام‌های پرداخت، توجه به سلامت الکترونیک، مقابله با مصرف دخانیات و حمایت از اجرای کنوانسیون مواد مخدر، آمادگی و پاسخ دهی در شرایط بحران و سلامت سالمندان، برخی از مهمترین اولویت‌های وزارت بهداشت در دوره آینده خواهد بود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: برای انجام کارهای تیمی باید همدیگر را بشناسیم، ارتباط برقرار کرده و صحبت کنیم و تداوم این جلسه، ضروری است و با پیشنهاد دکتر نیکنام، مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، این جلسات مشترک هر دو ماه یک بار با مدیران وزارت بهداشت برگزار می‌شود و در صورت لزوم، بنده نیز شرکت می‌کنم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.