رئیس جدید هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: ایران در میان ۸۱ صندوق ثروت موجود در جهان رتبه ۲۳ را دارد و نروژ در رتبه اول قرار دارد.

صندوق توسعه ملی در رتبه ۲۳ صندوق‌های ثروت در دنیا

به گزارش قدس آنلاین، مهدی غضفری که چند روز پیش با حکم رئیس جمهور به عنوان رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی منصوب شد امروز در مراسم تودیع ومعارفه رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهمیت صندوق توسعه ملی افزود: بر اساس آمارهای موجود در سال ۲۰۱۸، ۸۱ صندوق ثروت ملی در ۵۰ کشور وجود دارد البته برخی کشورها چند صندوق دارند.

وی گفت: مجموع ارزش دارایی این صندوق‌ها ۸ هزار میلیارد دلار است که ۶۰ درصد آن‌ها معادل ۴۵۰۰ میلیارد دلار از منابع نفتی و مابقی از منابع غیرنفتی و غیرکالایی است.

رئیس جدید هیئت عامل صندوق توسعه ملی افزود: از نظر حجم دارایی‌ها ۷۰ درصد دارایی‌های صندوق ثروت ملی جهان در ۱۰ صندوق اول است.

وی با اشاره به عملکرد صندوق‌ها در سه دسته تثبیتی، توسعه‌ای و تسهیلی گفت: بر اساس اساسنامه صندوق توسعه ملی باید منابع صندوق آیندگان افزایش یابد و راهی برای متنوع سازی مصارف و افزایش برگشت اقساط پیدا کنیم.

غضنفری گفت: تعیین سهم صندوق، افزایش اختیارات هیئت عامل صندوق توسعه ملی و انتقال آن از هیئت امنا، استقلال حساب صندوق توسعه ملی از بانک مرکزی، ورود به بازار سرمایه داخلی و خارجی و امکان خرید و فروش ارز در سامانه بانک مرکزی، از جمله برنامه‌های آینده این صندوق است.

وی افزود: پیگیری وصول اقساط از بانک‌های عامل، تعامل گسترده با نهادهای اجرایی و توسعه روابط بین‌الملل برای سرمایه‌گذاری، ترکیب منابع صندوق با منابع صادراتی، کمک به فعالیت‌های صادراتی، داشتن واحد ریسک و سنجش ریسک و انتقال سرمایه‌گذاری خارجی از وزارت اقتصاد به صندوق، همچنین توجه به آمایش سرزمین از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند در کنار رشد فعالیت‌های صادراتی به بهبود وضعیت موجود کمک کند.

رئیس سابق هیئت عامل صندوق توسعه ملی هم گفت:گزارش عملکرد این صندوق به‌روز شده است و عملکرد سال ۱۳۹۹ برای حسابرسی آماده است.

مرتضی شهیدزاده تصریح کرد: در گذشته اطلاعات ارزی و ریالی صندوق با هم بود که به این نتیجه رسیدیم تفکیک شود، زیرا صندوق یک خزانه می‌خواهد؛ بنابراین گزارش در احکام جداگانه‌ای، مسعود موحدی، اصغر ابوالحسنی هستیانی، حسین عیوضلو و علیرضا میرمحمدصادقی به عنوان اعضای جدید هیئت عامل صندوق توسعه ملی منصوب شدند.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.