سی‌وهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسما افتتاح شد.

سی‌وهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گشایش یافت

به گزارش قدس آنلاین، آیین افتتاحیه سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، پیش از ظهر امروز در سالن ۸ پردیس سینمایی ایران مال برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیدصادق موسوی دبیر جشنواره، گفت: سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مثل هر سال در دو بخش ملی و بین‌الملل برگزار می‌شود. امسال از سوی آکادمی اسکار نیز تاییدیه گرفتیم تا در خاورمیانه سومین کشور و در آسیا هفتمین کشوری باشیم که به این مهم دست یافته است.

وی افزود: امسال ۱۲۸ کشور جهان با ۶ هزار و ۴۰۲ فیلم در دبیرخانه آثار خود را ثبت کردند. در بخش ملی نیز یک هزار و ۷۷۵ فیلم ثبت‌نام کردند و بعد از رقابت تنگاتنگ ۷ درصد افراد توانستند به این دوره از جشنواره راه پیدا کنند که در بخش داستانی ملی به ۴ درصد و در بخش بین‌الملل به کمتر از ۱ درصد می‌رسد.

دبیر جشنواره ادامه داد: به قصد دانش‌افزایی ۲۰ نشست تخصصی رایگان نیز از طریق پلتفرم‌ها برگزار خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با تمرکز بر غنای تئوریک سینمای تجربی در این دوره تمرکز جشنواره به این حوزه معطوف شده است و امیدواریم که این رویداد سینمایی فرصت مغتنمی برای کشف استعدادهای تازه به شمار بیاید. از تمامی فیلمسازان سراسر گیتی و به‌خصوص ایران که فرصت اکران آثارشان را به هر دلیلی نداشتیم عذر می‌خواهیم و امیدواریم که فرصت دیده شدن و تشویق شدن را در سایر رویدادها پیدا کنند.

وی در ادامه پیام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه را قرائت کرد.

در بخشی از این پیام آمده است: «هنر، بازآفرینی واقعیت است و اندیشه‌ای که با واقعیت زندگی پیوند نخورد، درختی بی ریشه است. هنر، گزارش واقعه است و هنرمند، گزارنده و جوینده راهگشا. طرح نوساخته‌ای که هنرمند از واقعیت پدید می‌آورد آینه‌ای است در مقابل جامعه و سینما هنری راهبردی، هنری متعالی و رسانه‌ای تاثیرگذار، نافذ و سریع‌ الامضاست و در عصر حاضر معرف تاریخ، فرهنگ و تمدن کشورهاست.»

در ادامه کلیپی از تازه‌های انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران پخش شد و سپس آیین معرفی این کتاب‌ها با حضور سعید پوراسماعیلی مدیر فرهنگی و آموزش و سیدجواد میرهاشمی مدیر انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

پوراسماعیلی گفت: انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران مدتی تعطیل بود تا دوباره از فستیوال ۳۴ به بعد با تمرکز بر فیلم کوتاه آثار بسیاری در این انتشارات به چاپ رسیدند. از آن‌جا که جان دادن به فیلم از طریق فیلمنامه است، سعی کردیم تمرکز ما بر فیلمنامه فیلم کوتاه باشد. تمرکز این دوره نیز بر محوریت «سینمای تجربی» متکی بود. این در حالی است که گاهی می‌بینیم که جسارت فیلم کوتاه به محاق رفته و صرفا از سینمای بلند روایت‌گری می‌کند.

سپس کلیپی درباره چکیده نظرات سینماگران درباره تاییدیه آکادمی اسکار بر جشنواره پخش شد. همچنین ویدیوی بعدی به مرور اختتامیه دوره سی و هفتم جشنواره اختصاص داشت.

سپس گروه موسیقی گل‌ها به رهبری استاد مهیار فیروزبخش به روی صحنه آمدند تا قطعاتی از موسیقی را اجرا کنند. علیرضا افتخاری خواننده پیشکسوت نیز به اجرای آوازی قطعاتی پرداخت.

در نهایت نیز با پخش یک کلیپ، از هنرمندانی که سال گذشته جان خود را از دست دادند، جشنواره سی‌وهشتم رسما آغاز به کار کرد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.