عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: قانون تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار یکی از مترقی‌ترین ‌قوانین در حوزه اشتغال است که به فرآیند فرسایشی صدور مجوز فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و فارغ‌التحصیلان برخی رشته‌ها برای ورود به بازار کار پایان می‌دهد.

پایان امضاهای طلایی و انحصار در صدور مجوزهای کسب و کار با مصوبه جدید نمایندگان

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار، اظهار کرد: مصوبه مجلس یکی از قوانین بسیار مترقی و تاثیر گذار درحوزه اشتغال است که به فرآیند فرسایشی صدور مجوز فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و فارغ‌التحصیلان برخی رشته‌ها برای ورود به بازار کار را پایان می‌دهد.

وی با بیان اینکه برخی از افراد برای اخذ مجوزها یک دهه تلاش می‌کردند در نهایت هم با امضای طلایی شخصی جواز مربوطه را کسب می‌کردند افزود: با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب کرد امضاهای طلایی را حذف کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه نمایندگان با تصویب این قانون اولین کاری که کردند از خودشان شروع و مجوز وکالتی و استثنایی که در آن برای قضات و نمایندگان مجلس بود را با ۱۴۰ رأی لغو کردند ادامه داد:بر اساس این مصوبه هم نمایندگان و هم قضات باید مانند سایر متقاضیان در آزمون شرکت کنند و در صورت کسب امتیاز مورد نیاز می‌توانند پروانه وکالت را کسب کنند.

یوسفی با بیان اینکه یکی از دلایل بالا بودن سطح قیمت‌ها در خدمات حقوقی نیز انحصار است که اشتغال را پایین و قیمت‌ها را بالا می‌برد، گفت: با این طرح می‌توان به انحصار در صدور مجوزها و امضاهای طلایی پایان داد و به‌ تبع آن رقابت در بین واحدهای تولیدی مختلف ایجاد کرد؛ رقابت می‌تواند منجر به افزایش کیفیت کالاهای تولیدی شود که اگر چنین چیزی رقم نخورد، تمام واحدهای تولیدی کشور مانند حوزه خودرو، انحصاری خواهند شد.

وی اظهار کرد: بعضا برخی از مجوزهای کسب و کار چند صدمیلیون تا چند میلیارد خرید و فروش می‌شود، که با این مصوبه قوه مقننه جلوی اینگونه رانت‌ها گرفته خواهد شد.

نماینده اهواز در مجلس با بیان اینکه مهم‌ترین مانع برای همه تولیدکنندگان و کسانی که به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌ و کار هستند، بحث مجوزها و بروکراسی اداری است که حتی در صورت راه‌اندازی یک کارگاه کوچک، سنگ‌اندازی‌های بسیار جلوی پای آن‌ها ایجاد می‌شود که با این قانون بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.