رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان ها ۱۵ درصد نیاز به آنتی بیوتیک ها دارند در حالی که ۷۵ درصد آنها آنتی بیوتیک ها را دریافت می کنند.

بیماران کرونایی بستری شده فقط ۱۵ درصد نیاز به آنتی بیوتیک دارند

به گزارش قدس آنلاین، محمد مهدی گویا روز شنبه در نشست خبری هفته اطلاع رسانی مقاومت میکروبی (۲۲ تا  ۲۷ آبان) که بصورت مجازی برگزار شد، افزود: با وقوع پاندمی کووید ۱۹ بسیاری از مشکلات بهداشتی و دارویی که برای کنترل آنها برنامه ریزی شده بود، تحت تاثیر این پاندمی قرار گرفت و به فراموشی سپرده شد.

وی با هشدار به افزایش بی رویه مصرف دارو و ایجاد مقاومت میکروبی برای درمان بیماری ها افزود: مصرف بی رویه دارو در بیمارستان ها زیاد است در حالی که مسوولان بهداشت اعلام می کنند خطر قریب الوقوع مقاومت میکروب ها به داروهایی که برای درمان بکار می رود، وجود دارد.

گویا تصریح کرد: در حال حاضر این نگرانی به وقوع پیوسته و باید داروها به درستی و میزان لازم توسط پزشک به بیمار برای مصرف آموزش داده شود تا مقاومت دارویی رخ ندهد،  بعضی از درمان بیماری ها بصورت بستری و سرپایی در بیمارستان ها به علت بروز مقاومت میکروبی با سختی زیادی روبرو هستند به عنوان مثال بیماری سل که در بازده زمانی ۶ ماه بیمار می تواند کاملا بهبود یابد به دلیل مصرف ناشی از داروهای بی رویه،  مقاوم شده و درمان های قبلی بر روی آن موثر نیستند، باید بیمار با داروهای گران قیمت تر و پرعارضه تر تحت مداوا قرار داد و  ۶۰ درصد موجب بهبودی بیمار می شود.

وی اظهار داشت: مواردی از بیماریهای آمیزشی نیز داریم که به دلیل مقاومت میکروب ها ناشی از مصرف بی رویه داروها درمان نمی شوند زیرا پزشک داروها را به صورت مناسب تجویز نکرده است و این بیماری ها مقاوم به دارو شده  مانند انواع سوزاک که هیچ درمانی ندارند و دارویی هم موثر نیست.

به گفته گویا، مواردی از عفونت اچ آی وی نیز داریم  که  مقاوم به دارو شده و میلیون ها تومان هزینه درمان آن است، پزشک باید به بیمار آموزش دهد که چه میزان دارو مصرف کند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.