افزایش صید و قیمت مناسب ماهی کپور دریایی همزمان با گسترش رنگ آبی کرونایی در مازندران بازارهای ماهی فروشی‌ استان را با رونق بیشتری همراه کرده است.

رونق بازار ماهی‌فروشان مازندران در سایه صید انبوه کپور دریایی

به گزارش قدس آنلاین، بازدید میدانی خبرنگار مااز چند بازار ماهی فروشی‌ شهرهای مازندران از جمله ساری و فریدونکنار نشان می دهد که حضور آحاد مردم در این بازارها به مراتب بیشتر شده است و این روزها مملو از مشتریان کپور پسندی است که اینگونه ماهی دریایی پرچرب را در وزن های ۶۰۰ گرمی تا یک کلیویی ۳۵ تا ۴۵هزار تومان خریداری می کنند؛  قیمتی که نسبت به گونه های کفال و سفید دریایی بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر شده است.

اختلاف قیمت ماهی سفید و کفال در مقایسه با کپور سبب شده تا تقاضای عمومی مردم برای خرید این گونه از ماهی دریای خزر بازار ماهی فروشان مازندران را با ازدحام مشتری مواجه کند، مشتریانی که حاضرند برای خرید کپور در صف انتظار بایستند و برخی از آنان تا ۱۰ کیلوگرم از این نوع ماهی را خریداری می کنند.

کپور دریایی که همواره یکی از گونه های مشتری پسند در بازار ماهی فروشان بود، دستکم طی یک دهه گذشته به خاطر کمبود صید بندرت در بازار یافت می شد و بیشتر صید این گونه نیز با وزن بالای یک کیلوگرم قابل مشاهده بود، اما طبق گزارش رسمی شیلات مازندران رها سازی بچه ماهی کپور در کنار گونه سفید طی سال های  اخیر بویژه از  پنج سال پیش در رودخانه های استان سبب شد تا صید و عرضه این گونه از ماهی به حدود ۴۰ درصد از مجموعه صید امسال استان را افزایش یابد.

طبق اعلام رسمی شیلات مازندران از ابتدای فصل صید یعنی از پانزدهم مهر ماه تا بیستم آبان ۳۸۰ تن ماهی دریایی شامل کفال، سفید و کپور صید شد که ۴۰ درصد آن را کپور دریایی با وزن قابل توجه بیشتر از ۶۰۰گرمی تشکیل می دهد.

رونق بازار ماهی‌فروشان مازندران در سایه صید انبوه کپور دریایی

شلوغی کم سابقه  

علاوه بر قیمت مناسب ماهی کپور که سبب شکل گیری رقابت مشتریان بر سر خرید اینگونه ماهی دریایی ارزان قیمت شده، وضعیت کرونایی استان را هم در رونق بازارهای ماهی فروشی استان نباید نادیده گرفت. طبق گزارش رسمی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اول هفته جاری رنگ کرونایی ۱۶ شهرستان مازندران آبی شده است که نسبت به یک هفته پیش دو برابر شده است.

یکی از حجره داران بازار ماهی فروشی فریدونکنار که رونق بازار را نشانه ای از بازگشت به دوران پساکرونایی می داند،  حضور مردم در بازار را طی یک هفته اخیر کم سابقه توصیف کرد و گفت :امسال نیز همانند سال گذشته شاهد صید و عرضه فراوان گونه کپور البته با  اندازه بزرگتر نسبت به سال گذشته هستیم و از آن جایی که قیمت آن در مقایسه با گونه سفید و کفال بسیار مناسب محسوب می شود،   تقاضا نیز برای خرید این گونه ماهی دریایی زیاد شده است.

محمد بخشی اضافه کرد : در سال های گذشته ماهی کپور دریایی با وزن بالای ۸۰۰ گرم و به مقدار کم در بازار ماهی فروشان استان برای عرضه وجود داشت، اما در ۲ سال اخیر از ابتدای فصل صید تاکنون کپورهای ۶۰۰ تا یک کیلوگرمی به وفور وجود دارد.

وی با اظهار این که ماهی کپور دریایی خوش خوراک و پر طرفدار است، ادامه داد : وجود کپور با وزن یک کیلوگرمی با قیمت حداکثر ۴۵ هزار تومان در کنار کفال با همین وزن ولی با قیمت ۲۵۰ هزار تومان سبب رونق بیشتر بازار ماهی فروشی شده است.

بخشی قیمت ماهی کفال با وزن ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرمی را هم ۷۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت : ماهی سفید با وزن ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرمی نیز ۵۵تا ۷۰ هزار تومان خرید و فروش می شود که البته بسیار کم است.

وی افزود : قیمت انواع ماهی های پرورشی نیز نسبت به قبل از شروع فصل صید ماهیان دریایی تا ۱۰ درصد کاهش یافته است به گونه ای که دیروز یکشنبه ۳۰ آبان قیمت ماهی پرورشی سفید، کپور و فیتیباک با وزن بیشتر از یک کیلو و ۲۰۰ گرمی به ترتیب ۳۸ هزار، ۲۸هزار  و ۲۲ هزار تومان بود.

بخشی قیمت هر کیلو گرم ماهی قزل آلا را نیز ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت : قبل از شروع صید این گونه پر طرفدار ۱۱۵تا ۱۴۰  هزار تومان در هر کیلو گرم عرضه می شد.

هم فال، هم تماشا

یکی از مزیت های گسترش رنگ آبی کرونایی در مازندران گذشته از رونق بازار ماهی فروشان، کاهش دغدغه مردم برای قرار گرفتن در کنار یکدیگر  بوده است. این وضعیت را می توان در ازدحام جمعیت هنگام «چوب زنی» ماهیان دریایی در بازار ماهی فروشی ساری واقع در جاده ساری به قائمشهر مشاهده کرد. در حالی که چوب زنی یا همان تعیین قیمت ماهی فقط برای حجره داران است، ولی این روزها مردمی که برای خرید ماهی به بازار ماهی فروشی مراجعه می کنند، تماشای این صحنه را از دست نمی دهند.

یکی از حجره داران این بازار صید و عرضه ماهی کپور را امسال بی نظیر توصیف کرد و گفت: به دلیل جثه ریز کفال و قیمت بالای این گونه ماهی، تقاضا بسیار کم است ولی در عوض ماهی کپور با اندازه و قیمت مناسب مشتری زیادی دارد که سبب رونق بازار شده است.

سید سعید سلیمانی با بیان این که هر مقدار ماهی کپور وارد بازار شود، مشتری دارد و حجره داران اصلا نگران فروش نیستند، توضیح داد: حجره داران نیز با بالا رفتن مقدار فروش در اعلام قیمت ها منصفانه برخورد می کنند، چرا که فروش زیاد با سود مناسب منطقی برای هر دو طرف منصفانه است.

وی با اظهار این که ماهی کفال درشت در وزن یک کیلویی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان قیمت می خورد، ادامه داد: در حالی که کپور با هیمن وزن ۴۵هزار تومان است، اگرچه کفال بر خلاف کپور به دلیل نداشتن تیغ و خوراک خاص همواره طرفدار دارد، ولی قیمت آن بسیار بالا است و معمولا مشتریان خاص خودش را دارد و افرادی که قدرت خرید بالایی دارند، خریدار این گونه هستند.

این ماهی فروش گفت : معمولا در سه ماهه اول فصل صید کفال بیشترین نوع صید صیادان را تشکیل می دهد، ولی در سه سال اخیر کپور دریایی عامل رونق بازار شده است و از آنجایی که شرایط کرونایی نیز به واسطه واکسیناسیون بهتر شده و شرایط به سمت عادی شدن می رود، حضور مردم در بازار چندین برابر شده است.   

وزن ۴۰ درصدی کپور در تور صیادان 

مدیرکل شیلات مازندران ضمن تایید افزایش صید ماهی کپور دریایی طی فصل صید پارسال و امسال گفت: رها سازی این گونه از بچه ماهی در کنار ماهی سفید نتیجه داده است به طوری که حدود ۴۰ درصد از میزان صید امسال ماهیان  دریایی را به خود اختصاص داده است.  

حسن اسحاقی با بیان این که از ابتدای فصل صید یعنی پانزدهم مهر تا بیستم آبان ماه ۳۸۰ تن انواع ماهی صید شده است، افزود: اینکه در بین گونه های کفال و  سفید حدو ۴۰ درصد آن کپور با وزن  ۶۰۰گرمی تا یک کیلو و ۳۰۰گرمی صید و در بازار عرضه شود، نشان دهنده اهمیت اجرای طرح های تکثیر طبیعی و نیمه مصنوعی و رها سازی آن در رودخانه های استان است.

وی ادامه داد: در سال ۹۵  بیش از یک میلیون و ۴۰۰هزار قطعه، سال ۹۶ حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار قطعه، سال ۹۷ حدود سه  میلیون  قطعه،  سال ۹۸ پنج میلیون قطعه،  سال ۹۹،  ۶ میلیون قطعه و امسال نیز هشت میلیون  قطعه بچه ماهی کپور در دریای خزر رها سازی شده است.

مدیر کل شیلات مازندران با  ذکر این نکته که طبق بررسی های میدانی هر ساله  ماهیان  کپور با وزن و اندازه بزرگتری در سبد صید ماهیگیران شرکت های پره قرار می گیرد، توضیح داد: این نتیجه همکاری و احساس مسئولیت صیادان در رعایت  وزن گیری کامل  ماهیان کپور و سفید رها سازی شده است، یعنی اتحادیه صیادی پره استان چشمه تورهایشان را طوی تنظیم می کنند که این دسته ماهیان کم وزن در آنها گرفتار نشوند.

وی دلیل قیمت مناسب ماهی کپور را هم افزایش صید و اختلاف قیمتی آن با ماهی کفال اعلام کرد.

مازندران چهار هزار و ۲۰۰ صیاد برای صید ماهیان دریایی در خزر دارد که در ۵۴ شرکت صیادی پره سازماندهی شده اند. این صیادان کار صید ماهیان استخوانی دریایی را از نیمه مهر ماه هر سال شروع می کنند و تا اواخر فروردین ادامه می دهند.

گونه های کفال، ماهی سفید و کپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند که توسط ماهیگیران صید و در بازار عرضه می شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.