در سی‌و پنجمین سال فعالیت «به‌نشر» برش‌هایی از گفت‌وگو با «حسین سعیدی»، مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی (به‌نشر) را می‌خوانید.

گام‌های «به‌نشر» برای نشر بهتر فرهنگ رضوی

در ۳۵ سالگی «به‌نشر» رویکردهای جدید آن را چه می‌دانید؟

اگرچه انتشارات به‌نشر تا پیش از سال ۹۶ آثاری در قالب رشته‌های علوم انسانی، نظری، علوم پایه، مهندسی و... منتشر می‌کرد اما در سند سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی، یک هدف کلی به‌ عنوان افق اصلی برای فعالیت به‌نشر ترسیم شده که عبارت است از: «تأمین نیازهای معرفتی و انقلابی مجاوران و زائران امام رضا(ع) در گستره جهانی» و همه برنامه‌ها، فعالیت‌ها و سرفصل‌های فعالیت این شرکت در راستای رسیدن به همین هدف و افق کلان است. استقبال مخاطبان از حوزه‌های جدید تولیدی (محورهای سه‌گانه بیان شده) و میزان فروش آثار معارفی که با رشدی حدود چهار برابری در سال‌های اخیر نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۶ روبه‌رو شد، حکایت از استقبال مناسب مخاطبان از آثار معارفی این شرکت با رویکرد جدید دارد.

برای ارتقای خدمات و محصولات فرهنگی، متناسب با نیازهای مخاطبان چه برنامه‌ای دارید؟

در این حوزه یک مسئولیت اجتماعی در شرکت به‌نشر تعریف شد؛ «ترویج فرهنگ مطالعه مفید» یعنی معرفی کتاب مفید و خوب برای مطالعه. موضوع بعدی حمایت از نشر گفتمان انقلاب اسلامی است که در سال‌های اخیر در موضوعات گوناگون مانند دفاع مقدس، ادبیات پایداری، ادبیات و معارف دینی و... آثار خوبی توسط ناشران شایسته منتشر شده و به‌نشر با توجه به ظرفیت‌های خود، حمایت از این آثار را وظیفه خود می‌داند. همچنین الگوسازی و نقش‌آفرینی در صنعت نشر از نظر محتوایی، شکلی و گرافیکی، ذائقه‌سازی و ارتقای سطح سلیقه هنری و معرفتی مخاطبان که کمک می‌کند مخاطب بین اثر خوب و بد بتواند تشخیص دهد، از دیگر موارد مربوط به این مسئولیت اجتماعی است. در زمینه تولید و توزیع کتاب، محصولات و سوغات فرهنگی زائر و نشر الکترونیک هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در آثار و محصولات تولیدی با اولویت مخاطب جوان، کودک و نوجوان از نظر قیمت، قالب و محتوای جذاب و طراحی، ویژگی‌های مورد نظر این انتشارات رعایت شود.

برای ترویج موضوع زیارت متعالی و مطلوب، چه اقدام‌هایی را مورد توجه قرار داده‌اید؟

از ابتدای سال۱۳۹۶ تاکنون، ۷۷۲ عنوان کتاب چاپ‌اولی در این شرکت منتشر شده که ۶۴۰ عنوان از این تعداد یعنی حدود ۸۴ درصد در زمینه محورهای اصلی و مأموریتی این انتشارات و از جمله زیارت مطلوب و تأثیرگذار در بین زائران و در راستای مأموریت‌های آستان قدس رضوی مطابق سند سیاست‌های کلان این نهاد مقدس بوده و این در حالی است که در مدت ۳۰ سال سابقه فعالیت انتشارات به‌نشر، از زمان تأسیس تا پایان سال ۱۳۹۵ فقط ۱۰۲ اثر پراکنده در زمینه سنت و سیره حضرات معصومین(ع) منتشر شده که در چهار سال اخیر و با ارتباط‌ ‌گیری مناسب با نویسندگان شاخص کشور و یا آماده‌سازی بستر مناسب برای نویسندگان مستعد قلم‌اولی، این تعداد به ۱۷۴ اثر رسیده که از این تعداد اخیر، ۸۴ اثر صرفاً به موضوع امام رضا(ع) و زائر و زیارت می‌پردازد.به‌نشر در حال حاضر حدود ۲۸۰ اثر در مسیر تولید دارد که این آثار کاملاً در راستای تأمین و تحقق اصول و اهداف ابلاغی از سوی آستان قدس رضوی به مجموعه شرکت به‌نشر و از جمله تحقق مقوله زیارت مطلوب و متعالی با استفاده از ظرفیت‌های عرصه کتاب و کتاب‌خوانی است.

با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در حوزه سبک زندگی اسلامی- ایرانی به‌ ویژه تقویت نهاد خانواده، چه اقدام‌هایی انجام شده است؟

در این زمینه و در ذیل موضوع سبک زندگی اسلامی- ایرانی، سه محور یا سه موضوع مهم را مورد توجه قرار داده‌ایم که عبارت‌اند از: «ازدواج و روابط خانواده»، «مهارت‌های زندگی» و «آثار خلاقه». در سابقه ۳۰ سال فعالیت این شرکت فقط ۳۰ اثر در حوزه سبک زندگی اسلامی- ایرانی منتشر شده و این در حالی است که در سال‌های اخیر، حدود ۸۷ اثر در این حوزه تولید شده یا در دست تولید است.تولید یک مجموعه ۱۰جلدی در زمینه مهارت‌های زندگی بر پایه احادیث و روایات با مشارکت پژوهشگاه قرآن و حدیث شهر قم انجام شده و در اختیار مخاطبان به‌نشر قرار گرفته است. مجموعه‌های «چرا شاد نیستم؟»، «چه کنم شاد شوم؟»، «طلاق، چرایی و چگونگی؟»، «مهارت‌های مقابله با مشکلات سالمندی» و... از جمله آثاری است که در زمینه سبک زندگی اسلامی-ایرانی بر پایه روایات و احادیث معصومین(ع) تولید شد و مورد استقبال هم قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.