استاندار خراسان رضوی گفت:فعالان اقتصادی و مدیران صنعتی نباید اجازه دهند حتی یک واحد صنعتی در استان تعطیل شود و بدین منظور احصای مشکلات و تصمیم برای کاهش آنها نخستین گام است.

حتی یک واحد صنعتی استان نباید تعطیل شود

به گزارش قدس آنلاین، یعقوبعلی نظری روز یکشنبه در نشست بررسی مشکلات شهرک صنعتی مشهد در محل این شهرک با تاکید بر همفکری و هم افزایی در خصوص رفع مشکلات و پیش رفتن گام به گام برای حل مسایل افزود: باید زیرساختهای واحدها اعم از آب، برق، گاز، مخابرات و زمین در حد نیازشان تامین گردد.

وی بر گازدار کردن همه واحدهای فعال شهرک صنعتی مشهد و بسترسازی برای تامین گاز واحدهای در حال ساخت در مرحله چهارم توسعه آن تاکید و اظهار کرد: هیچ یک از واحدهای فعال این شهرک نباید فاقد گاز باشند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به تامین برق مورد نیاز شهرک صنعتی مشهد از سوی نهادهای متولی گفت: به منظور خودکفایی برق این شهرک لازم است استفاده از نیروی خورشیدی و ایجاد نیروگاه در این زمینه مورد مطالعه قرار گیرد تا در آینده نزدیک بتوان بخشی از برق مورد نیاز این شهرک را از محل نیروگاه های خورشیدی تامین کرد.

نظری افزود: لازم است که ظرفیت تولید واحدهای صنعتی مستقر در شهرک مورد بررسی قرار گیرد و علل کاهش ظرفیت تولید آنها احصا و برای ظرفیت رسانی آنها به حداکثر تولید تلاش شود.

وی بر احیای واحدهای صنعتی تعطیل مستقر در شهرک صنعتی مشهد تاکید کرد و افزود: باید علل اصلی راکد ماندن واحدهای صنعتی مزبور بررسی و اقدامات لازم برای احیای آنها در مدت زمان مشخص انجام گیرد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به ۳۱۸ طرح صنعتی در حال اجرا در مرحله توسعه شهرک صنعتی مشهد گفت: باید مسایل کارگاه های تولیدی در مرحله توسعه شهرک بررسی و حل شود سپس مرحله توسعه این شهرک ضمن ایجاد همه زیرساختها اجرا گردد.

نظری افزود:برای حل مشکلات شهرک صنعتی مشهد باید گروهی به منظور پیگیری مصوبات مزبور با مسوولیت اعضای هیات مدیره شهرک و همراهی و هم‌افزایی مدیران دستگاه های اجرایی تشکیل و گزارش اقدامات به استانداری ارسال شود.

وی بر تعیین زمان بندی برای تحقق هر یک از مصوبات تاکید کرد و گفت: گزارش اقدامات برای اجرای هر مصوبه باید ظرف یک ماه جمع بندی و ارایه شود ضمن این که مشکلات واحدهای صنعتی خراسان رضوی با حضور در شهرکها و بررسی نزدیک مسایل پیگیری می شود.

۳۶ واحد غیرفعال در شهرک صنعتی مشهد

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست با ارایه گزارشی از وضعیت شهرک مزبور گفت: شهرک صنعتی مشهد ۵۹۲ واحد صنعتی دارد که برای ایجاد آنها ۲ هزار و ۶۱۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و ۶ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.

علی بهرامی زاده افزود: از مجموع واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک ۲۳۸ واحد فعال،۳۶ واحد غیرفعال و راکد و ۳۱۸ طرح صنعتی نیز در مرحله چهارم توسعه این شهرک در حال اجراست.

وی اضافه کرد: از آنجا که واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی مشهد به سرعت در حال ساخت هستند و در فاصله کوتاهی به بهره برداری خواهند رسید این شهرک به ۶۰ مگاوات برق نیاز دارد که از این میزان ۳۸ مگاوات تامین شده است و ۲۲ مگاوات کسری برق دارد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: طی تفاهم نامه ای بین شرکت شهرکهای صنعتی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شرکت برق منطقه ای خراسان قرار است برق مورد نیاز شهرکها در قالب اجرای یک مدل مشارکتی تامین شود لذا لازم است دستگاه های اجرایی مزبور نسبت به امضای تفاهمنامه و تامین برق مورد نیاز شهرک صنعتی مشهد با توجه به اولویت استقرار صنایع در این شهرک و عبور خط انتقال ۱۳۲ کیلوولت از مرحله چهارم طرح توسعه شهرک اقدام کنند.

بهرامی زاده افزود: شهرک صنعتی مشهد در طرح توسعه خود که واحدهای کارگاهی در آن مستقر می شوند به احداث ایستگاه گاز تی.بی.اس با ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب و خط تغذیه با برآورد چهار کیلومتر نیاز دارد.

وی با اشاره به ایجاد رینگ کابل فیبرنوری برای مرکز مخابرات شهرک صنعتی مشهد ادامه داد: ایجاد این رینگ به طول چهار کیلومتر از مسیر رسالت به سمت شهرک باعث تغذیه آن از مسیر دیگر و کاهش ضرر واحدهای صنعتی از قطعی مخابرات می شود.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: شرکتهای ایرانسل و همراه اول زمین مورد نظر را برای استقرار ایستگاه های خود به منظور تامین اینترنت شهرک صنعتی مشهد از شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی درخواست کرده اند که نسبت به تامین اینترنت مورد نیاز واحدها نیز اقدام خواهد شد.

بهرامی زاده تامین مالی تکمیل ساختمان اداری شهرک صنعتی مشهد به مساحت ۵۲۴ مترمربع و اصلاح مسیر ورودی مرحله چهارم این شهرک در قالب واگذاری قطعه زمینی به مساحت ۲۶۲ مترمربع از شرکت عمران شهرداری مشهد را از دیگر موارد مورد نیاز شهرک مزبور برشمرد.

عدم همخوانی سیاستها

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی سامان چوب خاوران نیز در این نشست گفت: چند سالی است که زمینه راه‌اندازی شهرک صنفی ویژه چوب و صنایع وابسته به آن در اطراف مشهد، در مجاورت شهرک صنعتی کلات برای استقرار ۲۰۰ واحد فراهم شده است.

حمید فرهادیان افزود: این شهرک به منظور ساماندهی صنوف مرتبط با چوب راه اندازی شده است و تاکنون از هزار و ۱۰۰ واحد کارگاهی عضو این تعاونی ۲۲۸ واحد زمین دریافت کرده، ۵۶ سوله در شهرک صنفی مزبور در حال ساخت است و پنج سوله نیز فعال شده است.

وی اضافه کرد: موانع قانونی زیادی در مسیر ساماندهی شهرک صنفی چوب وجود دارد و سیاستها با هم همخوانی ندارد تا هر چه سریعتر همه صنوف مرتبط با چوب در مشهد بتوانند در این شهرک مستقر شوند.

ضعف زیرساختها و عدم تامین پایدار انرژی 

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: واحدهای صنعتی در تابستان به دلیل قطعی برق و در زمستان به دلیل قطعی گاز ضرر زیادی متحمل شدند و دستگاه های اجرایی می گویند که برق یا گاز کافی ندارند که به واحدهای صنعتی اختصاص دهند.

حسن حسینی افزود: مشکلات اغلب شهرکها ضعف زیرساختها، نبود زمین برای متقاضیان جدید و چالشهای ناشی از تامین آب، برق و گاز است، آیا نباید دستگاه های اجرایی برای تامین پایدار انرژی یا حتی نصب نیروگاه های خورشیدی برنامه منسجمی داشته باشند؟

رییس کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: لازم است مشکلات واحدهای صنعتی توسط تشکلها بررسی و ارزیابی فنی شود و سپس برای تصمیم گیری نهایی پیرامون حل مشکلاتشان به نشستها با حضور مسوولان ارایه گردد.

عبدالله یزدان بخش افزود: هم اینک بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی در تملک بانکهای خراسان رضوی قرار دارند که باید برای رفع مشکلات آنها نیز چاره اندیشی شود.

وی اضافه کرد: اصل سرمایه گذاری در بخش تولید، منوط به تکمیل بودن زیرساختهاست و در صورتی که زیرساختها فراهم نباشد هیچ سرمایه داری حاضر به سرمایه گذاری نیست لذا باید تکمیل زیرساختها در شهرکهای صنعتی در اولویت قرار گیرد.

پاسخ مدیران دستگاه های زیرساختی 

مهدی علومی معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه ای خراسان نیز در این نشست گفت: احداث پست برق ویژه شهرک صنعتی مشهد یک سال و نیم زمان نیاز دارد اما به صورت موقت می توان تامین برق واحدهای صنعتی شهرک را از طریق شرکت توزیع برق برطرف کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد نیز در این نشست گفت: وضعیت در حوزه برق شکننده است و این شرکت برای تامین برق واحدهای صنعتی شهرک از تمام توان خود استفاده کرده است و ضرورت دارد هر چه سریعتر نسبت به احداث پست برق اقدام شود.

محمد رضا رمضانی افزود: بهترین شیوه برای تامین برق واحدهای شهرک صنعتی مشهد استفاده از پنل های انرژی خورشیدی است که باید در این زمینه برنامه ریزی لازم انجام گیرد.

۲۵ هزار مگاوات ساعت گاز

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تاکنون ۲۰ هزار مترمکعب ساعت، گاز مورد نیاز شهرک صنعتی مشهد تامین شده و تعهد این شرکت برای این شهرک تا ۲۵ هزار مگاوات ساعت گاز است.

حسن افتخاری افزود: هم اینک هیچ یک از واحدهای تولیدی در داخل شهرک صنعتی مشهد از گاز بی بهره نیستند و  از سوی دیگر به دلیل گسترش شهر مشهد، در حریم خط انتقال گاز ساخت و ساز انجام شده و وارد آوردن فشار بیشتر بر روی این خط انتقال یا ایجاد خط انتقال در داخل شهرک با محدودیتهایی همراه است.

وی افزود: زیرساختهای شبکه گاز در محدوده شهرک صنعتی مشهد تا ۲۵ هزار مگاوات ساعت را پاسخگو است و بیشتر از این میزان، شرکت گاز را با مشکل مواجه خواهد کرد اما متعهد است که گاز واحدهای صنعتی موجود در این شهرک را با ظرفیت کامل تولید تامین کند.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.