رئیس‌جمهور روسیه به ناتو و کشورهای غربی درباره استقرار نیرو و سلاح در اوکراین هشدار داد.

ترسیم خط قرمز پوتین برای غرب و ناتو در اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه به ناتو درباره استقرار نیرو و سلاح در اوکراین هشدار داد و گفت این اقدام خط قرمز روسیه است و با پاسخ قاطع همراه خواهد شد.

پوتین، با توجه به اتهامات کشورهای غربی درباره قصد روسیه برای حمله به اوکراین مدعی شد که مسکو نیز از رزمایش‌های نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای خود نگران است.

پوتین که در یک نشست آنلاین با موضوع سرمایه‌گذاری صحبت می‌کرد گفت پیش‌روی‌های ناتو به سمت شرق به منافع امنیتی اصلی مسکو ضربه زده است.

او اباز نگرانی کرد ناتو ممکن است در نهایت در خاک اوکراین موشک‌هایی مستقر کند که می‌توانند مراکز فرماندهی روسیه را ظرف تنها پنج دقیقه هدف قرار دهند.

پوتین گفت: «پیدایش چنین تهدیدهایی برای ما خط قرمز است. امیدوار هستم که درباره آنها در نهایت عقل سلیم و مسئولیت‌پذیری در قبال جامعه جهانی در نهایت، حکمفرما شود.»

ولادیمیر پوتین اضافه کرد مسکو مجبور شده با ساخت سلاح‌های هایپرسونیک برای مقابله با چنین تهدیدهای فزاینده‌ای آماده شود.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «ما باید چه کاری انجام دهیم؟ لازم است ما هم سلاحی مشابه برای مقابله با کسانی که ما را تهدید می‌کنند بسازیم. و ما الان قادر هستیم این کار را انجام دهیم.»

  پوتین تصریح کرد موشک مافوق صوتی که قرار است از اوایل سال آینده میلادی در نیروی دریایی روسیه عملیاتی شود قادر است در یک بازه زمانی برابر مواضع طرف مقابل را هدف قرار دهد.

موشک ابرفرا صوت زیرکان قادر است با سرعت ۹ برابر سرعت صوت مسافتی نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کند. این موشک چندین بار تا به حال آزمایش شده است.

نیروی دریایی روسیه روز دوشنبه این موشک ابرفراصوت را آزمایش کرد و موفق شد اهدافی را در مسافت ۴۰۰ کیلومتری هدف قرار دهد.

موشک ابرفراصوت زیرکان قرار است سال آینده میلادی وارد ارتش روسیه شود. پوتین تاکید کرده است که استقرار این موشک به طور قابل توجهی توانایی ارتش روسیه را افزایش می‌دهد.

زیرکان برای استقرار در رزمناوها، ناوچه ‌ها و زیردریایی‌های روسی در نظر گرفته شده است. این یکی از چندین موشک ابرفراصوت در حال توسعه در روسیه است. کرملین نوین سازی زرادخانه‌های خود را در بحبوحه تنش‌ها با غرب که پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ رخ داد، اولویت اصلی خود قرار داده است.

این موشک چند منظوره مافوق صوت برای حمله به اهداف دریایی و زمینی طراحی شده و می‌تواند اهدافی را در فاصله بیش از ۶۲۵ مایلی هدف قرار دهد. موشک زیرکان روی ناوچه‌های روسی و بعداً در زیردریایی‌ها مستقر خواهد شد.

وزارت دفاع روسیه پیشتر روز شنبه اعلام کرده بود که تولید انبوه موشک‌های ابرفراصوت مرگبار «زیرکان» با سرعت ۶۶۷۰ مایل در ساعت را در بحوبحه تنش‌های شدید با غرب آغاز کرده است. مجوز تولید این موشک در مقیاس کامل در یک کارخانه فوق سری  در «روتوو»، نزدیک مسکو، پس از آزمایش‌های موفقیت‌آمیز اخیر موشک صورت صادر شده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه اخیراً در نهمین «کنفرانس مسکو درباره امنیت بین‌المللی» گفت که مسکو در پاسخ به استفاده از بمب اتمی و دیگر سلاح‌های کشتارجمعی علیه روسیه یا متحدانش، حق خود را برای توسل به سلاح‌های اتمی محفوظ می‌دارد.

طی سال‌های اخیر روسیه بارها درباره تحرکات آمریکا برای استقرار سامانه‌های سپر دفاع موشکی و نظامی کردن فضا به منظور مقابله با این کشور هشدار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.