این روزها کرونا نوع دیگری از خود را به نام اومیکرون رونمایی کرده و بار دیگر موجب دلهره و نگرانی در سراسر دنیا شده است، هر چند که این سویه جدید هنوز وارد ایران نشده اما با کم توجهی‌ به مسائل بهداشتی بعید نیست پای او به کشورمان هم باز شود.

۱۰ آذرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

به گزارش قدس آنلاین، بسیاری از کشورها برای جلوگیری از این نوع ویروس کرونا ترددهای هوایی و مرزی خود به آفریقا را محدود و یا متوقف کرده اند، در این میان مسوولان کشورمان نیز همین رویه را در پیش گرفته و مرزها را با جدیت کنترل می کنند تا از شرّ سویه میکرون در امان بمانیم.

در این رابطه مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از اتخاذ تدابیر و تمهیدات جدید برای مقابله با سویه جدید ویروس کرونا موسوم به «اومیکرون» در بنادر این استان خبر داده و گفته است: بر اساس تدابیر اتخاذ شده، تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا برای شناورهای مسافری و تجاری به شرکت‌های بندری و کشتیرانی ابلاغ شده و به صورت مستمر بر اجرای آنها نظارت می‌شود.

علیرضا محمدی کرجی ران همچنین با اشاره به قرنطینه پرسنل تمامی شناورهای تجاری با مبداء کشورهای با خطرپذیری بالا، درخصوص چگونگی کنترل بنادر در مواجهه با گونه جدید ویروس کرونا موسوم به «اومیکرون Omicron» تصریح کرده است: هماهنگی‌های لازم بین این اداره کل با نهادهای نظارتی بهداشتی استان جهت انجام تست‌های کرونا، قرنطینه شناورها و رعایت مفاد پروتکل‌ها ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه هرمزگان از جمله استان‌هایی است که مراودات تجاری  زیادی با کشورهای آفریقایی دارد، یادآور شد: تمامی شناورهای تجاری با مبداء کشورهای با ریسک بالا براساس پروتکل‌ها در لنگرگاه قرنطینه شده و تا اطمینان از سلامت تمامی کارکنان و تایید مراجع قانونی مرتبط از پهلودهی شناورها در بنادر استان جلوگیری می‌شود.

از آنجا که خراسان رضوی هم یکی از استان های پرتردد به لحاظ ورود مسافران خارجی است،  دبیر قرارگاه مدیریت کرونای این استان گفته است: طی روزهای اخیر تعداد آزمایش‌های طبی سریع کرونا (رپید تست) از بستگان و اطرافیان مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در این استان نسبت به قبل پنج برابر شده است.

دکتر علی‌اصغر انجیدنی با بیان  اینکه رهگیری و ردیابی جدی‌تر مبتلایان به کرونا در شرایط کنونی به منظور شناسایی به موقع بیماران کرونایی و جلوگیری از انتشار این ویروس صورت می‌گیرد، اضافه کرده است: این قرارگاه به خاطر گسترش ویروس کرونا در کشورهای اروپایی و شیوع سویه جدید این ویروس موسوم به "اومیکرون" در برخی کشورهای آفریقایی، مقرر کرده است تمامی اقدامات لازم به منظور آمادگی کامل در برابر شیوع احتمالی این ویروس انجام شود.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز با تاکید بر اینکه مرزهای دریایی این استان برای مقابله با سویه جدید کرونا به نام اومیکرون پایش می‌شوند، اظهار داشته است: بوشهر پرواز خارجی ندارد، اما شناورهای خارجی به این استان رفت و آمد دارند و مطابق دستور وزارت بهداشت، محدودیت‌های ورود و خروج افراد به دستگاه‌های مربوط اطلاع‌رسانی شده است.

دکتر عبدالمحمد خواجه ییان همچنین اعلام کرده است: افراد غیر ایرانی از کشورهای آفریقایی، بوتسوانا، آفریقای جنوبی، نامیبیا، زیمبابوه، لسوتو و اسواتینی اجازه ورود به ایران را ندارند و مسافران ایرانی که از این کشورها وارد کشور می‌شوند باید حداقل ۲ هفته در شرایط قرنطینه باشند که در این مدت ۳ نوبت تست PCR از آن‌ها گرفته می‌شود و پس از نتیجه منفی تست‌ها، حق خروج از قرنطینه را خواهند داشت.

وی تاکید کرده است: اگرچه ملوانان بوشهری با کشورهای آفریقایی در ارتباط مستقیم نیستند، اما با توجه به رفت و آمدشان به کشورهای حوزه خلیج فارس و امکان ابتلا به بیماری، سلامتی آنان پس از بازگشت از سفر به طور دقیق بررسی می‌شود تا از ورود سویه جدید کرونا که به نام «اومیکرون» شهرت یافته است، جلوگیری شود.

۱۰ آذرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

اکنون تمامی استان ها از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده و واکسیناسیون همچنان ادامه دارد اما باید توجه داشت که هیچ یک از این موارد در جلوگیری از شیوع ویروس آن هم از سویه اومیکرون نمی تواند به طور کامل بازدارنده باشد و باید حواسمان جمع باشد تا راهی برای جولان دادن این نوع از ویروس در کشورمان باز نکنیم.

در ادامه مروری داریم بر شرایط کرونایی کشور

آذربایجان شرقی / تاکنون ۶۳ درصد از کل جمعیت مشمول واکسیناسیون کرونا در آذربایجان‌شرقی هر ۲ دُز واکسن را دریافت کرده‌اند،  تبریز در هفته جاری در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد و طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۷۸ نفر بستری جدید کرونا و ۶ نفر فوت ناشی از کرونا در استان به ثبت رسیده است.

آذربایجان غربی / آمار بستری شدگان بخش کرونای بیمارستان شهرستان سردشت نسبت به هفته‌ گذشته به نصف کاهش پیدا کرده و هم‌اکنون تنها ۱۱ نفر در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان بستری هستند و  اشنویه و پیرانشهر تنها شهرهای آذربایجان غربی هستند که هم اکنون در وضعیت نارنجی مقابله با کرونا قرار دارند.

خراسان جنوبی / تاکنون ۷۲ درصد از جامعه هدف بالای ۱۲ سال ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند،  روند بیماری در این استان ثابت بوده و براساس آخرین رنگ‌بندی، سه شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت نارنجی (پرخطر) و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

خراسان رضوی/ اکنون ۵۴۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان ها بستری هستند و از ۳۳ شهرستان خراسان رضوی دو شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و تاکنون حدود ۷۰ درصد از جمعیت استان نوبت اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

خوزستان/ هم اکنون حدود ۱۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند، تاکنون بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار دز واکسن کرونا در این استان تزریق شده و معادل ۸۰ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال یک نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند و بر اساس آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ سه شهرستان‌ دزفول، رامهرمز و شوشتر در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌های خوزستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد.

اردبیل /  آمار جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل برای یازدهمین بار طی سه ماه اخیر به صفر رسید و مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید. ۱۹ در این استان در رقم ۲ هزار و ۵۷۷ نفر باقی ماند. طی شبانه روز گذشته مجموع بستری مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان نیز به ۱۷۲ نفر کاهش یافته،  ۳۹ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان نیز پس از بهبودی نسبی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند و هم اکنون شیوع بیماری کووید. ۱۹ در این استان در وضعیت آبی قرار دارد.

سیستان و بلوچستان / با افزوده شدن ۸۶مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در این استان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۲ هزار و ۵۲۷ نفر رسید و یک نفر هم فوت کرد، هم‌اینک ۲۱۲ بیمار حاد تنفسی و۶۳ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند و تاکنون ۵۳ درصد جامعه هدف استان یعنی حدود یک میلیون و ۴۲ هزار نفر دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

لرستان / ۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شده و یک بیمار نیز جان خود را از دست داده است و اکنون وضعیت شیوع کرونا در شهرستان های خرم آباد، چگنی، ازنا، دلفان، دورود، رومشکان، الیگودرز و سلسله زرد، بروجرد و کوهدشت آبی و در پلدختر نارنجی است.

کرمانشاه / ۹۵ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در شهرستان قصرشیرین علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌ و اینک کلاس‌های درس مدارس به صورت حضوری برگزار می‌شود اما حضور دانش آموزان در مدارس به صورت ۲ تا سه روز در هفته و ساعات کلاس نیز کوتاه شده تا مشکلی برای سلامت دانش آموزان پیش نیاید.

همدان / حدود ۱۲ هزار بیمار مبتلا به کرونا از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون در ۲ بیمارستان‌ آتیه همدان و دکتر غرضی ملایر (وابسته به تامین اجتماعی) بستری شده و خدمات مطلوب بهداشتی و درمانی را دریافت کردند. همچنین بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بیمار کرونایی در طول ۱۹ ماه گذشته به صورت سرپایی از خدمات درمانی این ۲ بیمارستان استفاده کرده اند، در مجموع تاکنون ۹۵ درصد جمعیت دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در این استان با تزریق دُز نخست و ۷۰ درصد با تزریق هر ۲ نوبت واکسن، علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند و از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، شهرستان های "ملایر، نهاوند و بهار" در وضعیت آبی و هفت شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی هستند.

آخرین وضعیت کرونا در کشور به روایت آمار

در حالی که تلفات روزانه کرونا روز گذشته(سه شنبه) پس از ۶ روز توقف بر مدار دو رقمی، به عدد ۱۱۹ نفر رسید و سه رقمی شد، اما طی ۲۴ ساعت گذشته بار دیگر فوتی‌های ویروس شاخدار دو رقمی شد و به عدد ۸۲ بازگشت.

وزارت بهداشت اعلام کرد: از دیروز (سه شنبه) تا امروز چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۳۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۶۰ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۷۵۷ نفر رسید.

طی۲۴ ساعت گذشته، ۸۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۹۱۲ نفر رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته، ۱۴ استان کشور، مرگ و میر صفر و یک داشته اند. استان های قم، اردبیل، مرکزی، هرمزگان، ایلام، بوشهر، خراسان شمالی و قزوین، هیچ موردی از مرگ و میر نداشته اند. همچنین استانهای سیستان و بلوچستان، زنجان، کرمانشاه، لرستان، همدان و مازندران، فقط یک مورد مرگ و میر بیماران کرونایی داشته اند.

تا کنون ۵ میلیون ۸۹۲ هزار و ۵۷۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و سه هزار و ۳۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون ۳۸ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۱۵۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

اکنون ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری با وضعیت قرمز کرونایی در نقشه کشور وجود ندارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.