۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷
کد خبر: 781068

با نامزدی «قهرمان» در بسیاری از جوایز سالانه انجمن‌های سینمایی در آمریکا و نامزدی در بخش بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب ۲۰۲۲، حالا اصغر فرهادی یک قدم دیگر به اسکار نزدیک تر شده است.

قهرمان جایزه‌ها!

این هفته برای «قهرمان» بسیار خوش‌یمن بود. از نامزدی دریافت جایزه بهترین فیلم بین‌المللی سال در دو رویداد جوایز انجمن منتقدان لاس‌وگاس و جوایز انجمن منتقدان سن‌لوییس تا نامزد بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب ۲۰۲۲ و این یعنی یک گام دیگر به سمت تندیس طلایی اسکار.

اما رقیبان «قهرمان» در گلدن گلوب کدام فیلم‌ها هستند؛ «کوپه شماره۶» از فنلاند، «ماشین مرا بران» از ژاپن، «دست خدا» از ایتالیا و «مادران موازی» از اسپانیا نامزدهای بهترین فیلم خارجی هستند که از میان این فیلم‌ها شاید «ماشین مرا بران» درام ژاپنی که فیلم‌نامه آن توسط ریوسوکی هاماگوچی نوشته و کارگردانی شده ‌است هم از بخت و اقبال خوبی برخوردار باشد.

مسیری که فرهادی در این سال‌ها طی کرد

اصغر فرهادی معمولاً بدون جایزه از جشنواره‌های خارجی بازنمی‌گردد. او اغلب در کن، گلدن گلوب و اسکار حضوری معنادار داشته که به نامزدی و یا دریافت جایزه ختم شده است. او سه بار در اسکار نامزد جایزه شده است. ابتدا با فیلم «جدایی نادر از سیمین» در اسکار ۲۰۱۲ همزمان نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان و بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شد که در نهایت با اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان به خانه بازگشت. «فروشنده» نیز توانست در اسکار ۲۰۱۷ برای دومین بار جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را از آن خود کند. 

فرهادی همچنین تاکنون سه مرتبه برای فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین»، «گذشته» و «فروشنده» موفق به نامزدی در بخش جایزه بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب شده که توانسته برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» این جایزه را تصاحب کند و امسال نیز برای چهارمین بار با «قهرمان» به گلدن گلوب بازگشته است.

جشنواره کن نیز همیشه برای او خوش‌یمن بوده است. از کسب جایزه کلیسای جهانی برای «جدایی» و نامزدی همین جایزه برای «گذشته» تا دو بار نامزدی نخل طلا برای «گذشته» و «فروشنده» که البته در سال ۲۰۱۶ جایزه بهترین فیلم‌نامه را برای نگارش فیلم‌نامه «فروشنده» دریافت کرد و در نهایت دریافت جایزه بزرگ هیئت داوران از جشنواره کن ۲۰۲۱ برای «قهرمان».

آیا فرهادی خاطره خوش ۲۰۱۲ را تکرار می‌کند؟

گرچه هنوز برای پیش‌بینی نتایج در گلدن گلوب و اسکار زود است اما «قهرمان» در نخستین نمایش جهانی‌اش حضوری موفق در هفتاد و چهارمین جشنواره کن داشت  و حالا در اغلب جوایز سالانه انجمن‌های سینمایی در آمریکا نامزد بهترین فیلم است. این در حالی است که تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی توانسته در بخش بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و بهترین فیلم خارجی زبان از سوی هیئت نقد ملی آمریکا (ان‌بی‌آر) به عنوان برنده انتخاب شود.

اما نکته جالب توجه درباره حضور فیلم فرهادی به عنوان یکی از نامزدها در جوایز سالانه انجمن‌های سینمایی در آمریکا همچون انجمن منتقدان فیلم شیکاگو، منتقدان فیلم سن‌لوییز، انجمن منتقدان آتلانتا، انجمن منتقدان فیلم واشنگتن، انجمن منتقدان آنلاین فیلم بوستون، حلقه منتقدان فیلم فیلادلفیا و... این است که «قهرمان» به مذاق منتقدان آمریکایی خوش آمده و تقریباً بعید خواهد بود نام این فیلم در میان نامزدهای اسکار جا خوش نکند. اما نباید فراموش کرد که «قهرمان» در گلدن گلوب و احتمالاً اسکار رقیبان سرسختی خواهد داشت.

با این حال این امیدواری وجود دارد اتفاق سال ۲۰۱۲ باز هم تکرار شود؛ یعنی حضور موفقیت‌آمیز «جدایی نادر از سیمین» در گلدن گلوب و گره زدن آن به تصاحب تندیس طلایی از آکادمی اسکار.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.