بررسی آمارهای صادرات نفت ایران نشان می‌دهد در دولت سیزدهم رقم صادرات جهش چشم‌گیری داشته است.

«همتی» دقت کن!

رئیس جمهور هفته گذشته در حاشیه سفر استانی خود به هرمزگان با اشاره به راهکارهای دولت برای دورزدن تحریم‌ها گفت: ما دیگر نگران صادرات آن نیستیم، صادرات نفت ۴۰ درصد افزایش یافته و پول حاصل از صادرات نیز در حال بازگشت به کشور است.

 اما در واکنش به این اظهارات رئیس‌جمهور، عبدالناصر همتی رئیس پیشین بانک مرکزی ، نقش دولت سیزدهم در بی‌اثر کردن تحریم را بی‌تأثیر خواند و اظهار کرد: قیمت جهانی نفت و فراورده‌های نفتی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است. حال سؤال این است که سهم تلاش دولت رئیسی در خنثی‌سازی تحریم (و افزایش ۴۰ درصدی درآمدهای نفتی) چقدر بوده است؟

نکته جالب توجه اینکه همتی منظور رئیس جمهور از افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت را متوجه نشده است؛ زیرا تأکید رئیس‌جمهور بر افزایش «رقم» صادرات نفت است، ولی برداشت همتی بر افزایش ۴۰ درصدی «درآمد» صادرات نفت بوده است.در واقع همتی عمدی یا سهوی گاف بزرگی درباره موضوع صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم داده که سوژه برخی کاربران فضای مجازی شده است.

صادرات نفت به چین در اوج!

به عنوان مثال براساس گزارش شرکت کپلر، چین در ماه نوامبر حدود ۱۸ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده ‌است. این رقم حدود ۴۰ درصد بالاتر از ماه اکتبر و بالاترین رقم از اواسط تابستان است.البته باید توجه داشت هیچ‌یک از اعداد و ارقام ذکر شده رسمی و دقیق نیست؛ زیرا صادرات چراغ خاموش نفت ایران به کشورهای مختلف امکان رهگیری و شناسایی همه محموله‌های صادراتی ایران را از بین برده است. بنابراین ارقام صادرات نفت ایران طبیعتاً رقمی بالاتر از گزارش مؤسسات خارجی است. برخی گزارش‎ها حاکی از آن است که رقم صادرات نفت و میعانات ایران به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است و در برخی ماه های بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم صادرات نفت و میعانات گازی به عدد روزانه ۱.۲ میلیون بشکه در روز نیز رسیده است. اطمینان دولت به صادرات حداقل ۱.۲ میلیون بشکه‌ای نفت سبب شده رقم صادرات نفت ایران در لایحه بودجه ۱.۲ میلیون بشکه در روز ذکر شود. روز گذشته جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی در مورد میزان تحقق تولید و فروش یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت در بودجه سال آینده، بیان کرد: با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و شناسایی بازارهای مختلف، تمام تلاش ما این است که این عدد تحقق یابد.

پول نفت وصول می‌شود

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره وصول تمامی درآمدهای نفتی حاصل از صادرات نفت می‌گوید: درآمدهای حاصل از صادرات نفت هم  به کشور برمی‌گردد، یعنی وصول مطالبات انجام می‌شود.  وی ادامه می‌دهد: از موقع روی کارآمدن دولت آقای رئیسی که بنده در جزئیات کار هستم، پول نفت دریافت می‌شود. در مجموع تمامی آمارهای رسمی و غیررسمی از افزایش درآمدهای نفتی و وصول این درآمدها حکایت دارد. دراین بین برخی سعی می‌کنند با تعبیر وارونه، دستاورد دولت سیزدهم در بازارسازی برای نفت ایران را زیرسؤال ببرند، ولی اعداد و ارقام خود گویای همه چیز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.