معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت گفت: در ۹ ماه گذشته به مدد تلاش فعالان اقتصادی تجارت خارجی کشور عدد ۷۴ میلیارد دلار را تجربه کرد که نیمی از آن مربوط به صادرات و نیمی نیز مربوط به واردات است.

معاون سازمان توسعه تجارت: حاصل تجارت خارجی ۹ ماهه کشور ۷۴ میلیارد دلار است

به گزارش قدس آنلاین، «فرهاد نوری» امروز در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان همدان، اظهار داشت: کشورهای همسایه در اولویت بازارهای صادراتی ایران طی هستند که شاخص‌هایی مانند همجواری، شبکه حمل و نقل، بازگشت ارزهای صادراتی و مناسبت‌هایی که در این سالها شکل گرفته را می توان از دلایل این اولویت‌گذاری برشمرد.

وی اضافه کرد: با این وجود کالاهای تولیدی ایران به اقصی نقاط جهان مانند آلمان، بلژیک، افریقای جنوبی، چین، تایوان و اندونزی صادر شده که مایه افتخار است. 

معاون سازمان توسعه تجارت افزود: در کنار این موفقیت‌ها در بازارهای نوظهور رشد خوبی داشتیم که امیدواریم پیشتازی صادرکنندگان کشور در این عرصه نیز تداوم داشته باشد.

نوری از بهبود عایدی صادرات در سال جاری خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل حدود ۳۰ درصد قیمت هر تُن کالای صادراتی ما بهبود پیدا کرده است، هرچند افزایش قیمت‌های جهانی تا حدودی در این موضوع اثرگذار بود. 

وی همچنین به مصوبه اخیر بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: باقیمانده مشکلات ارزی صادرکنندگان با این بخشنامه برطرف می شود و دغدغه برگشت ارز که از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ گریبانگیر صادرکنندگان شده بود از بین خواهد رفت.

جهش صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور 

به گفته او، با همت بخش خصوصی در حوزه فنی مهندسی شرکت‌های ایرانی قراردادهای خوبی منعقد کرده اند به طوری که صادرات خدمات فنی مهندسی در دی ماه امسال به یک میلیارد و  ۸۰۰ میلیون دلار رسید که نسبت به سال قبل جهش خوبی داشته است.

معاون سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه اشتغال، ارزآوری و صادرات در سایه حمایت از بخش تولید روی می‌دهد، خاطرنشان کرد: با افزایش فارغ التحصیلان جوان باید به بخش خصوصی، شرکتهای دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری بهای بیشتری بدهیم. 

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان نیز گفت: بسیاری از داروها و کالاهای خاص که از خارج وارد می شد با تلاش جوانان مستعد و دانش‌آموخته با کیفیت عالی در داخل ساخته می شود که موجب صرفه جویی ارزی شده است. 

نوری تصریح کرد: در سازمان توسعه تجارت پروژه هایی را با هدف افزایش صادرات و تسهیل قوانین آغاز کردیم که استفاده بیشتر از ظرفیت مناطق ویژه و اقتصادی کشور از مهمترین این طرحها است. 

معاون سازمان توسعه تجارت کشتی رانی و حمل دریایی را از دیگر برنامه های این سازمان در توسعه صادرات ذکر کرد و گفت: در حوزه کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس به دنبال دایر کردن ناوگان چابک با حرکت منظم هستیم تا در رسیدن زودتر کالاهای فساد پذیر به مقصد کمک کنند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.