سهم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که بیشتر از خاورمیانه و آفریقا هستند، در سبد واردات هند تا ۷۰ درصد پایین آمده که نتیجه افزایش خرید این کشور از آمریکا و کانادا است.

کاهش سهم اوپک از واردات نفت هند به پایین‌ترین رقم طی ۱۵ سال گذشته

به‌گزارش قدس آنلاین، تسنیم به نقل از رویترز نوشت: سهم اوپک از واردات نفت هند در سال گذشته میلادی علی‌رغم افزایش 4 درصدی خرید سالانه سومین واردکننده بزرگ نفت دنیا، به پایین‌ترین رقم در بیش‌از یک دهه گذشته رسید.
اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که بیشتر از خاورمیانه و آفریقا هستند، شاهد کاهش سهم خود از واردات نفت هند تا 70 درصد بوده‌اند. اوپک در 2008، 87 درصد از واردات نفت هند را در اختیار داشت.
واردات نفت خام هند در سال گذشته میلادی 3.9 درصد افزایش یافت و به 4.2 میلیون بشکه در روز رسید اما هنوز هم تا سطح واردات قبل‌از بحران کرونا یعنی 2019 فاصله دارد.
با توجه به افزایش تقاضا برای سوخت و مقاومت دولت هند برای اعمال قرنطینه‌های کرونایی علی‌رغم شیوع گسترده این ویروس، انتظار می‌رود واردات هند در سال جاری میلادی بازهم افزایش‌یافته یابد. پالایشگاه‌های هند در سال گذشته میلادی مجبور شدند به‌خاطر کاهش تقاضا برای بنزین و سوخت هواپیما تولید خود را پایین بیاورند.

واردات نفت هند در ماه دسامبر به بالاترین رقم طی 11 ماه گذشته یعنی حدود 4.7 میلیون بشکه در روز رسید که 5 درصد نسبت‌به ماه قبل‌از آن افزایش داشت اما هنوز هم 7.8 درصد پایین‌تر از واردات در سال قبل‌از آن بود.   
افزایش واردات نفت هند از کانادا و آمریکا، باعث کاهش سهم خاورمیانه و آفریقا در سبد واردات این کشور شده‌است.
با توجه به این‌که تحریم‌های آمریکا واردات نفت از ونزوئلا و ایران را برای هند سخت کرده‌است، خریداران هندی به نفت آمریکا، کانادا، گویان و برخی تولیدکنندگان کوچک آفریقا روی آورده‌اند.
آمریکا و کانادا به‌ترتیب 7.3 و 2.7 درصد از واردات هند را به خود اختصاص داده‌اند، درحالی‌که این ارقام در یک‌سال قبل برابر با 5.5 و 0.7 درصد بود.
توقف واردات نفت هند از ونزوئلا تحت فشار آمریکا باعث شده واردات این کشور از امریکای لاتین به پایین‌ترین رقم طی 12 سال گذشته یعنی 8.7 درصد برسد. نفت خاورمیانه حدود 62 درصد کل واردات هند را تشکیل می‌دهد.
عراق همچنان برترین عرضه‌کننده نفت به هند در 2021 بوده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.