۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
کد خبر: 784847

 ۵ هزار و ۲۷۶ مبتلا و ۲۰  متوفی کرونایی در روز. این آخرین آمار رسمی فعالیت کرونا در ایران است. آماری که نسبت به چند ماه گذشته، کاهش چشمگیری داشته و باعث شده در این روزهای سرد سال، داغ از دست دادن تعداد زیادی از هموطنان کاهش یابد. اکنون کرونا حتی به اندازه روزهای ابتدایی ورود به ایران نیز تلفات ندارد. آیا تیغ کرونا کند شده یا دلیل دیگری وجود دارد؟ 

حتما یادتان هست که کرونا در ابتدای شروع به کار خود در ایران، به صورت دستگرم! روزانه حدود ۳۰ هموطن را به دیار باقی می فرستاد. به مرور زمان دست کرونا گرم و دم بسیاری از بیماران سرد شد و تعداد تلفات به شدت افزایش پیدا کرد. کرونا در اوج قداره کشی خود در دوم شهریورماه ۱۴۰۰، باعث شد ۷۰۹ هموطن سرشان را به جای بالین بر تیره تراب بگذارند. اما اکنون و تنها پس از گذشت چند ماه از این جنایت، متوفیان کرونایی در ایران به کمتر از ۲۰ نفر در روز رسیده اند. سوال اینجاست که چه تغییراتی نسبت به ماه‌های گذشته به جز توزیع و تزریق گسترده واکسن در ایران، رخ داده است؟ 

بدیهی است که از نظر رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله اجتماعی میان مردم، تفاوت چندانی را نسبت به قبل شاهد نیستیم. هرکه درماه های گذشته به استفاده از ماسک اعتقاد داشته، هنوز هم از آن استفاده می‌کند و هر که اعتقاد نداشته، بدون هیچ ابایی بدون ماسک  در جامعه تردد میکند و یا از دیگران خجالت می‌کشد که آنهم هرگاه فرهنگ عمومی اطرافیان اجازه دهد و رودربایستی در کار نباشد در اولین فرصت پر ماسک را از روی گونه اش وا می‌کند. این وضعیت از ابتدا وجود داشته و تغییر چندانی نداشته است.

رفتارهای اجتماعی مردم نسبت به ماه های گذشته، بهتر که نشده هیچ شاید برای برخی از افراد، زیستن در شرایط کرونایی عادی شده و دیگر حساسیت های قبل را نداشته باشند. اما باز هم در این روزها روند ابتلا و بویژه آمار فوت ناشی از کرونا بسیار کاهش یافته است.

تنها تفاوتی که در این خصوص، نسبت به ماه های گذشته می‌توان مشاهده کرد، خرید و تزریق گسترده واکسن کرونا با روی کار آمدن دولت جدید و استقرار مدیرانی با نگرش متفاوت نسبت به مدیران قبلی است. آنها در اولین فرصت پای واکسن کرونا در حجم بسیار بالا را به کشور باز کردند. میلیون‌ها دوز واکسن کرونا به میلیونها ایرانی تزریق شد و آمار تلفات به شدت کاهش پیدا کرد. 

البته به قول پزشکان اوج هنر و تاثیر واکسن نه در جلوگیری از ابتلا بلکه در کاهش یافتن آمار فوت مبتلایان به کروناست. کاهش فوت مبتلایان به کرونا با تزریق واکسن، تنها منحصر به ایران نیست و در تمام کشورهایی که به صورت گسترده واکسن تزریق کرده اند،  شاهد افت قابل توجه آمار کشته شدگان کرونایی هستیم.

به عنوان مثال، تعداد متوفیان کرونایی در آمریکا که همواره یکی از کشورهای صدرنشین جدول کرونایی در دنیا بوده است، قبل و بعد از توزیع گسترده واکسن، تفاوت معناداری پیدا کرده است. این کشور در پایان سال ۲۰۲۰ و دو ماه ابتدایی سال  ۲۰۲۱ بالاترین تعداد کشته شدگان کرونایی در جهان را تجربه کرد. اوج این تلفات در ۲۷ ژانویه ۲۰۲۱ و با درگذشت ۴۴۰۷ نفر از آمریکایی‌ها اتفاق افتاد. اما با رسیدن به نقطه هدف و تکمیل واکسیناسیون ۷۰ درصد از شهروندان آمریکایی‌ در ۳ اوت ۲۰۲۱، تعداد تلفات بسیار کاهش یافته و حتی به ۱۴۷ نفر متوفی در ۴ ژولای ۲۰۲۱ رسید.

فرانسه نیز به عنوان یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان از نظر ابتلا به کرونا، در ۷ آوریل ۲۰۲۰ به اوج تلفات کرونایی خود به میزان ۱۴۱۶ نفر رسید. اما در اواخر ژوئن ۲۰۲۱ بیش از ۷۰ درصد از شهروندان خود را واکسینه کرد. پس از آن، تلفات کرونایی در این کشور آنقدر پایین آمد که حتی در شانزدهم ژولای ۲۰۲۱، تنها شاهد از دست دادن ۲۲ نفر  از شهروندان خود بود. اکنون نیز در اوج فعالیت سویه امیکرون آمار متوفیان این کشور کمتر از ۳۰۰ نفر است.

این رویه در تمام کشورهایی که بیش از ۷۰ درصد از شهروندانشان را با ۲ دوز واکسن کرونا، واکسینه کرده اند، قابل مشاهده بوده و بیانگر تاثیرگذاری فوق العاده واکسن کرونا در جلوگیری از فوت ‌مبتلایان است.
تعریف واکسن هم مشخص است. پایه و اساس واکسن کرونا درواقع همان ویروس تضعیف شده کروناست که به بدن تزریق می‌شود.

کرونایی که خون بسیاری را در شیشه کرده بود، اکنون خودش در یک پروسه علمی در شیشه ریخته شده تا عموم مردم برای حفظ جان شان از شر کرونا، بعد از خدا به خود او امیدوار باشند. پس از ساخت واکسن، شاید کرونا مشمول دعای شریف "اَللّهُمَّ اشْغَلِ الظّالِمینَ بِالظّالِمینَ" شده و دیگر آن توان و قدرت گذشته را ندارد.  

آمار و ارقام موجود با صدایی بلند و رسا، به ما می‌فهماند که بهترین جنگ افزار در نبرد با کرونا، اسلحه ای از جنس خودش به نام واکسن است. بویژه در این روزها که سویه امیکرون نیز در کشورمان در حال رجزخوانی است. پس غفلت از واکسن، شاید به معنی در آغوش کشیدن امیکرون باشد. خطر در کمین است. باید برای حفظ سلامت خود و نزدیکان به واکسن مجهز شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.