معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: زنان توانمندی در دانشگاه‌های کشور تربیت شده‌اند و این توانایی را دارند که در پست‌های کلیدی قرار گیرند و باید به جایگاه شایسته خود برسند.  

زنان توانمند باید به جایگاه شایسته برسند

به گزارش قدس آنلاین، انسیه خزعلی امروز در آیین نکوداشت میلاد حضرت فاطمه (س) و گرامیداشت روز زن و تجلیل از مقام والای مادر که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: یک زن می‌تواند هم مادر، هم دانشجو و هم فعال اجتماعی باشد. زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی می‌توانند تاثیرگذار باشند و حضرت امام خمینی(ره) نیز بر چنین موضوعی تاکید داشتند.

وی ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) معتقد بودند که توانایی‌ها باید با بازگشت به خویشتن خویش و هویت اسلامی و حفظ موازین و معیارهایی اسلامی شکوفا شود و زنان هم می‌توانند با حفظ هویت زنانه، توانایی‌های خود را به مرحله ظهور برسانند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده یادآور شد: ایشان این خودباوری را تبیین کردند و زنان ایرانی هم به خوبی آن را دریافتند و چه در محیط کار و چه در خانه آن را مورد توجه قرار می‌دهند و خداوند هم بهترین مصلحت‌ها را برای آنها در نظر گرفته و فرموده است اگر در مسیر خدا حرکت کنید راه‌ها برای شما گشوده می شود.   

خزعلی اضافه کرد: در ۴۰ سال گذشته زنان توانمندی در دانشگاه‌های کشور تربیت شدند و این توانایی را دارند که در پست‌های کلیدی قرار گیرد و باید به جایگاه شایسته خود برسند. ما باید شایسته‌سالاری داشته باشیم و اگر هم تبعیض مثبت در مورد زنان انجام نمی‌شود حداقل تبعیض منفی هم انجام نشود،   زنان توانمندی در جامعه و به ویژه دانشگاه‌های ما وجود دارد که باید به جایگاه خود دست پیدا کنند.    

وی گفت: از منظر اسلام، ایمان زن و مرد تفاوتی ندارد. خداوند در قرآن کریم فرموده است: مردان و زنان مومن همه یاور و دوستدار یکدیگرند، خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع می‌کنند و نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و حکم خدا و رسول(ص) او را اطاعت می‌کنند، آنان را البته خدا مشمول رحمت خود خواهد گردانید، که خدا صاحب اقتدار و درست کردار است.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده یادآور شد: زن مسلمان کسی است که احساس و عاطفه را با تدبیر جهت‌دهی می‌کند و با همین احساس بر چالش‌ها غلبه و آن را تبدیل به فرصت می‌کند و از آن بهترین بهره را می‌برد. کسی که پیرو حضرت فاطمه زهرا(س) است باید چنین ویژگی‌هایی داشته باشد.  

خزعلی از مسوولان دانشگاه تهران که برای بهبود وضعیت زنان تلاش می کنند، تشکر کرد و اظهار داشت: در بسیاری از نهادهای دیگر هم چنین نگاهی نسبت به زنان وجود دارد و امیدواریم هر روز شاهد پیشرفت بیشتر زنان باشیم؛ زنانی که هم ارزش‌ها و هم خانواده را حفظ می‌کنند.

وی با یادآوری اینکه قوانین باید به گونه‌ای باشد که جامعه از توانایی زنان به میزان بیشتری بهره‌مند شود، افزود: در سال‌های اخیر و در شرایط سخت کشور مخصوصا شرایط کرونایی و تحریم‌ها، بسیاری از زنان ایرانی توانستند روی پای خود بایستند، واکسن‌های مختلفی را به تولید کنند و بعضا شناخته شده هم نیستند و امیدواریم در جامعه اسلامی ما از ظرفیت‌های زنان به میزان بیشتری استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه زن در جامعه هم به عنوان مادر و محصل و دانشجو و هم فعال اجتماعی در عرصه‌ها و موقعیت‌های گوناگون اجتماعی می‌تواند تاثیرگذار باشد، گفت: «این توانایی را امام خمینی به زنان کشور یادآوری کرد و این بازگشت به خویش با حفظ موازین اسلامی را به آنان بازگرداند و خودباوری را به زنان تلقین و زنان ما نیز به خوبی دریافت کردند.

معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه مرزبندی‌ها، ‌ انسان‌ها را از روح واحد جدا می‌کند، گفت: در بحث ایمان و اسلام زن و مرد جدا نیستند و هر دو ولی هم هستند و فرقی بین زن و مرد نیست و هر کسی عمل صالحی انجام دهد چه مرد و چه زن  اجرش را دریافت می‌کند.

خزعلی با یادآوری اینکه عاطفه در تصمیم‌گیری‌ها نقش کمتر و عقل نقش پررنگ‌تری دارد، افزود: در رسانه‌ها احساس غالب است و یک احساس موج شدیدی به راه می‌اندازد.

آیین نکوداشت میلاد حضرت فاطمه سلام‌ الله‌ علیها، گرامیداشت روز زن و تجلیل از مقام والای مادر که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.  

در ادامه این مراسم از شماری از زنان خیر دانشگاه تهران تقدیر و تعدادی از بانوان هیات علمی و کارکنان منتخب دانشگاه تهران در حوزه‌های علمی، فرهنگی و کارآفرینی معرفی شدند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.