درحالی که ایران می گوید صادرات گاز به ترکیه را از جمعه ازسرگرفته است؛ اما کارخانه‌های صنعتی ترکیه با قطعی برق و توقف تولید مواجه شده‌اند و مقامات ترکیه مدعی هستند، این توقف، ناشی از توقف صادرات گاز ایران است.

توقف تولید برخی کارخانه‌ها در ترکیه با ادعای قطع انتقال گاز ایران

به گزارش قدس آنلاین، برخی از شرکت‌ های تولیدی ترکیه پس از اینکه ایران به دلیل مشکلات فنی به مدت ۱۰ روز، جریان گاز به این کشور را قطع کرد، تولیدشان را به طور موقت متوقف کردند.

به نوشته این گزارش، شرکت هایی که گفته می شود تولید خود را متوقف کرده اند، شامل شرکت های قطعه سازی، تولید خودرو و شرکت های ساخت قطعات دفاعی هستند.

ترکیه تقریبا به طور کامل به واردات گاز از ایران، روسیه و آذربایجان وابسته است و ارسال گاز به این کشور در پنج شنبه گذشته متوقف شد و گفته می شود این توقف به علت مشکل فنی در یک ایستگاه افزایش فشار در ترکیه است.

ایران اعلام کرده است صادرات گازش به ترکیه را در روز جمعه ازسرگرفته گرفته است؛ اما مقامات ترکیه ای می گویند عرضه گاز از سوی ایران بسیار کم و با فشار پایین است.

ترکیه، مشکل ناشی از نقص فنی در یک ایستگاه افزایش فشار در کشور خود را تکذیب کرده است.

مقامات ترکیه کاهش برنامه ریزی شده برق و گاز طبیعی به تعداد زیادی از مشتریان در مناطق صنعتی و تاسیسات تولید برق به علت عرضه محدود گاز از ایران را اعلام کرده بودند.

مصطفی وارانک، وزیر صنعت ترکیه گفت بخش تولید باید بتواند افت تولید به دلیل قطع برق را تحمل کند.

بر اساس آخرین آمار، ایران ۱۶ درصد نیازهای گاز طبیعی ترکیه را در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۱ تامین کرده است.

قیمت انرژی در ترکیه  به علت افزایش قیمت انرژی در جهان و کاهش ۴۴ درصدی ارزش لیر در برابر دلار در سال گذشته، به شدت افزایش یافته است.

قیمت برق در این ماه برای کاربران پرمصرف ۱۲۵ درصد و برای خانوارهایی با تقاضای کمتر، حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.