«ایرج طهماسب» کارگردان و نویسنده مجموعه «کلاه قرمزی» بزودی تولید مجموعه ای عروسکی را در شبکه نمایش خانگی آغاز می‌کند.

بازگشت «آقای مجری» این بار بدون گروه «کلاه قرمزی»!

به گزارش قدس آنلاین، از دهه هفتاد که پای عروسک‌ها به تلویزیون باز شد مجموعه‌های نمایشی و عروسکی متعدد و مختلفی در کنار برنامه‌های شاد و مفرح با حضور عروسک ها بروی آنتن رفت، هر کدام به نوبه خود و در زمانی که پخش می شدند با توجه به محتوایی که ارائه می کردند موفقیت‌هایی را برای خود رقم زدند.

از بین این آثار می توان چند نمونه شاخص مثل خونه مادربزرگه، هادی هدی، السون و ولسون، سنجد، چرا، شهر موش ها، قورباغه سبز، زی زی گولو و ... را نام برد که هر کدام با کارگردانی و نویسندگی عده‌ای از فعالین حوزه عروسکی قصه خاصی با توجه به طراحی عروسک هایشان داشتند. قصه‌هایی که هنوز هم در ذهن کودکان آن زمان که معروف به دهه شصتی‌ها هستند ماندگار شده است.

** چرا برخی ها پای علاقه‌شان به کار عروسکی ایستادند؟

رفته رفته و با گذشت زمان دغدغه سازندگان برای تولید مجموعه‌های عروسکی کمتر شد شاید برخی‌هایشان هم به بازگشت سرمایه بیشتر فکر می‌کردند و به همین خاطر ترجیح دادند پول و سرمایه‌شان را صرف امور دیگری کنند! اما برخی‌ها همچنان ترجیح دادند پای امضای ثابت کارهایشان که اتفاقاً عروسکی هم بود، بمانند.  

** گروهی که از سال ۶۰ شکل گرفت

یکی از همین افراد گروهی به سرپرستی، نویسندگی و کارگردانی ایرج طهماسب بود که از دهه ۶۰ شروع به کار کرد و تا همین ۵ سال پیش نیز گردونه تولید پرمخاطب ترین مجموعه عروسکی تلویزیون را در دست داشت. از میان تولیداتی که این گروه عروسکی در کارنامه خود دارد، مجموعه کلاه قرمزی نام پررنگ‌تری را به خود اختصاص داده است.

سقائک و شانه به سر دانا، سلامتی چه خوبه، دکتر عروسکی، خانواده عجیب، النگ و دولنگ از مجموعه کارهای طهماسب در بخش کارگردانی است. او در این میان نیز به صورت پراکنده کار عروسک گردانی نیز انجام داده است.

** «کلاه قرمزی» و مخاطبینی که به آن وفادار بودند

بین سال‌های ۸۱ تا ۹۵ مجموعه عروسکی کلاه قرمزی جزو ویژه برنامه‌های نوروزی سیما بود، از آن دسته برنامه‌هایی که همه علاقه‌مندان به تلویزیون و حتی آن‌هایی که خیلی تلویزیون را دنبال نمی‌کردند، هم سالی یک بار پای این برنامه می‌نشستند. حال این علاقه می‌تواند به دلیل حس نوستالژی باشد که از کودکی همراهشان بوده است یا به خاطر علاقه‌شان به دنیای عروسکی و صرفا عروسک‌ها!

** اتفاقی تلخ و فراموش نشدنی در گروه کلاه قرمزی/ خداحافظی با عروسک گردان کلاه قرمزی در سال ۹۵

درست زمانی که گروه تولید کلاه قرمزی در حال تدارک و تمرین برای شروع تولید کلاه قرمزی سال ۹۵ بودند، دنیا فنی‌زاده به دلیل ابتلا به بیماری نتوانست گروه را همراهی کند و بعد از مدتی چشم از جهان فروبست. بعد از این اتفاق گروه کلاه قرمزی با اینکه حال روحی مناسبی هم  نداشتند، برای رسیدن ۱۳ قسمت نوروز به آنتن شبکه دو کار خود را از سر گرفتند؛ اما از آن سال به بعد پخش این مجموعه عروسکی با حاشیه‌هایی مواجه شد.

** عروسکی که بدون مادرش نتوانست ادامه دهد

درست است که سیزده قسمتی که در آن سال ساخته شد بالاخره و در سال‌های بعد از شبکه دو پخش شد؛ اما بعد از آن سال دیگر انگار کلاه قرمزی نمی‌توانست بدون مادر اصلی‌اش دل به کار دهد و روی صحنه بدرخشد. همین شد که شبکه و تهیه کننده و عوامل برنامه تصمیم گرفتند پرونده این مجموعه عروسکی را برای همیشه ببندند و شاید هم خبری از فعالیت همان گروه در فضایی خارج از تلویزیون بود.

** حضور آقای مجری در برنامه‌ای خارج از تلویزیون

از مدتی پیش خبرهایی مبنی بر حضور ایرج طهماسب در شبکه نمایش خانگی شنیده می‌شد تا اینکه در چند روز گذشته این خبر قوت بیشتری گرفت و حالا دیگر ایرج طهماسب یا همان آقای مجری معروف تلویزیون! قصد دارد تا برنامه‌ای را با نام اولیه «مهمونی» در همان سبک و سیاق کلاه قرمزی در یکی از پلتفرم‌ها تولید کند. این مجموعه این روزها مراحل پایانی پیش تولید را پشت سر می‌گذارد و بنا است تا بزودی وارد مرحله تولید شده و در بهار ۱۴۰۱ پخش شود.

** برنامه‌ای با ساختاری شبیه به سیت‌کام

طهماسب در اولین حضور خود در فضای پلتفرم‌ها به سراغ تولید یک مجموعه عروسکی رفته است که احتمالا خودش نیز به عنوان مجری در آن حضور دارد. در این مجموعه که قبلتر نام «مهمونی» بر آن گذاشته شده بود، ساختاری شبیه به سیت‌کام یا همان کمدی موقعیت دیده می‌شود.

** تهیه‌کننده «هم‌رفیق» کار عروسکی می‌سازد

شاید نام حسن خدادادی را قبل‌تر در بخش تهیه‌کنندگی برنامه «هم‌رفیق» دیده باشید؛ اما او این روزها دومین برنامه خود را در شبکه نمایش خانگی آن هم در فضایی متفاوت از هم‌رفیق می‌سازد.

** بچه‌ها هم در استودیو حضور دارند

یکی دیگر از نکات جالب توجه در این مجموعه عروسکی حضور بچه‌ها به همراه خانواده‌هایشان در استودیو است که فضای کارهای طهماسب را از کلاه قرمزی متفاوت‌تر خواهد کرد. حضور بچه‌ها قطعاً باعث انتقال حس به عروسک و عکس العمل‌های لحظه‌ای میان بچه‌ها و عروسک‌های داخل استودیو است که باید دید در نتیجه موفق خواهد بود یا نه؟

** گروه کلاه قرمزی هم هستند؟

شاید برای شما هم این سؤال به وجود بیاید که با سابقه همکاری که بین طهماسب و گروه کلاه قرمزی وجود داشته است، آیا او هنوز هم به همکاری بین گروهی صداپیشه‌ها و عروسک‌گردان‌های کلاه قرمزی معتقد است؟ پاسخ این سؤال هم بله است و هم خیر چرا که شنیده شده است او از حضور برخی عروسک‌گردان‌های کلاه قرمزی در این مجموعه جدید خود نیز بهره می‌برد و در بین صداپیشه‌ها نام «هوتن شکیبا» از سایرین پررنگ‌تر دیده می‌شود. البته شاید هم دلیل دیگر این ماجرا درگیری‌های برخی عوامل کلاه قرمزی در کارهای متفاوت نمایشی باشد و شاید هم طهماسب خواسته از حضور استعدادهای جدیدی استفاده کرده و گروه جوان‌تری را برای خود دست و پا کند.

** آیا شاهد حضور زوج هنری جبلی و طهماسب در کنار هم هستیم؟

با توجه به اینکه ایرج طهماسب از شروع فعالیت‌های هنری‌اش و بیشتر در شکل گیری مجموعه کلاه قرمزی در بخش نویسندگی و صداپیشگی از حضور حمید جبلی بهره می‌برد در برنامه جدیدش هنوز معلوم نیست که جبلی او را همراهی می کند یا نه. اما خب قطعاً این همراهی به نفع گروه تولید این برنامه خواهد بود چراکه همیشه کارهای گروهی نتیجه بهتری خواهند داشت.

** هوتن شکیبا و همکاری مجدد او با طهماسب

هوتن شکیبا با اینکه فعالیتش را از بازی در فیلم طبقه حساس آغاز کرد؛ اما با حضور در مجموعه کلاه قرمزی به شدت شناخته و معروف شد. او در سال ۹۲ تا ۹۵ در این مجموعه عروسکی صداپیشه دو عروسک دیبی و خونه بغلی بود و بعد از آن نقش اصلی سریال لیسانسه‌ها را در سال های ۹۵ تا ۹۸ به عهده گرفت و بعد از آن نیز در فیلم شبی که ماه کامل شد نقش برادر عبدالمالک ریگی را بازی کرد.

با این حال از میان گروه قبلی که با طهماسب کار کردند قرعه احتمالی به نام شکیبا افتاده است تا یک بار دیگر استعدادش را در زمینه فعالیت های عروسکی نشان دهد.

** هنرجوهای طهماسب، عوامل اصلی «مهمونی»

شنیده‌ها حاکی از این است که در گروه عروسکی و صداپیشه‌های «مهمونی» نام آشنای زیادی دیده نمی‌شود و اغلب عروسک‌گردان و صداپیشه‌ها از میان هنرجوهای کارگاه ایرج طهماسب انتخاب و برگزیده شدند.

حال باید دید آقای مجری در اولین تجربه خود در فضایی خارج از تلویزیون می‌تواند گامی به سوی موفقیت بردارد یا نه؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.