طبق آمارهای منتشر شده سریال‌های پلیسی و جنایی معمولا جایگاه خوبی بین مردم دارند و مردم از تماشای آن لذت می‌برند. کشور ما هم طبیعتا استثنا نیست و مخاطبان این ژانر زیاد هستند. یکی از نمونه‌های موفق این ژانر، سریال نوار زرد بود که حالا فصل دوم آن روی آنتن شبکه دوم سیما رفته است و مخاطبان استقبال خوبی از آن داشته اند.   سال ۱۳۹۶ فصل اول این سریال به کارگردانی پوریا آذربایجانی پخش شد که نقش اصلی آن را امیر آقایی بازی می‌کرد اما در فصل دو، سروش محمدزاده کارگردان و بانیپال شومون بازیگر نقش سرگرد کیهان است. نقشی که شومون به خوبی از پس آن برآمده است و تسلط او به دوربین یکی از مهم‌تری دلایل درخشش او در این نقش است.

نوار زرد

مهر ماه سال ۱۳۹۶ بود که سریال نوار زرد به کارگردانی پوریا آذربایجانی و با بازی امیر آقایی در نقش سرگرد کیهان در ۲۵ قسمت روی آنتن شبکه دو سیما رفت. نوار زرد داستان یک سرگرد آگاهی به نام کاوه کیهان را روایت کرد که گره پرونده‌های جنایی را باز می‌کند و در این میان به پرونده ای برمی‌خورد که کشف واقعیت پای زندگی شخصی اش را به میان می‌کشد. این واقعیت به سال‌ها پیش زمانی که در بم خدمت می‌کرد، برمی‌گردد. سریالی که موفق هم بود و مردم استقبال خوبی به آن نشان دادند. بهاره کیان افشار، مرحوم سیروس گرجستانی، شهین تسلیمی، کمند امیرسلیمانی و ... از دیگر بازیگران فصل اول این سریال بودند. ۱۸ دی ماه امسال فصل دوم نوار زرد شروع به پخش شد و بانیپال شومون، بازیگر نقش سرگرد کاوه کیهان شد. نوار زرد ۲ به کارگردانی سروش محمدزاده، نویسندگی کریم‌ لک‌زاده و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی هم اکنون در حال پخش است و آمار نشان از استقبال بالای مخاطب می‌دهد. در همین باره امیر آقایی نیز در صفحه رسمی خود اعلام کرد که به دلیل تداخل قرارداد و تعهد به پروژه‌ای دیگر از حضور در این سریال بازمانده است. او نوشت: «برای همکارانم در تهیه این سریال بهترین‌ها را آرزو میکنم، سپاس میگویم بانیپال شومون عزیز را برای لطف و پذیرش مسئولیت نقش. روحِ سیروس گرجستانی عزیزم قرین رحمت و نور باشد که جایش بسیار خالیست. یقین دارم از دیدن سری جدید سریال، لذت خواهیم برد.»


نوار زرد۲

نوار زرد ۲ با خودکشی یک زندانی شروع شد. سرگرد کیهان با همکاری دستیارش(حسام محمودی) مشغول این پرونده شدند و به تدریج پای پرونده‌های دیگری هم به این سریال باز شد. یکی از نکات مثبت این سریال بازی درخشان بانیپال شومون است. شومون در نقش سرگرد کاوه کیهان بدون هیچ ادایی سرگرد آگاهی است و شمایل شماتیک دیگر افرادی که اغلب در این ژانر با آنها مواجه هستیم و احتمالا آنها را دوست نداریم را ندارد. تسلط او به دوربین یکی از محوری ترین نکات این سریال است. بازی روان او به گونه‌ای که گویا هیچ دوربینی حرکات او را ضبط نمی کند، باعث می‌شود مخاطب کاوه کیهان را باور کرده  با او همذات پنداری کند. شومون به دوربین مسلط است، بازی آگاهانه‌ای دارد و قرار نیست با پلیسی مواجه شویم که خودش نیست! او دقیقا خودش است، حرکت اضافه ندارد و در تبدیل شدن به یک سرگرد آگاهی بسیار مسلط عمل کرده است. این تسلط باعث می‌شود ضعف‌های دیگر سریال هم تا حدودی پوشانده شود.


یک بازیگر درخشان

اگر اهل تئاتر باشید و آن را بخش مهمی از زندگی خود بدانید، حتما فعالیت‌های درخشانی از بانیپال شومون را به خاطر دارید. شومون برای اولین نمایشش لوح تقدیر ویژه از جشن بازیگر دریافت کرد و سال ۹۸ نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «وقتی خروس غلط می‌خواند»   از جشنواره تئاتر فجر شد. اما درخشش او تئاتر «فرانکنشتاین» به حدی بود که خیلی از کارشناسان اعتقاد داشتند بانیپال بهترین بازیگر این نمایش است. از سوی دیگر او در نقش‌های دیگر هم درخشید. بازی او فیلم‌های سینمایی «خجالت نکش»، «تنگه ابوقریب»، «تختی»، سریال‌هایی مانند شهرزاد و کرگدن و ... موفقیت آمیز بود و حالا او عهده‌دار یک نقش محوری است. نقشی در تلویزیون که به خوبی از عهده آن برآمده است و بازی مسلط او یکی از نقاط قوت سریال محسوب می‌شود. او به تازگی به جمع بازیگران سریال «خاتون» هم اضافه شده است.


گروه تولید

آخرین سریالی که از سروش محمدزاده در خاطر داریم، سریال «هم‌بازی»   است که از شبکه دوم سیما پخش شد. حسین مهری، دیبا زاهدی، کامران تفتی و ... از بازیگران این سریال بودند. محمدزاده در این فیلم داستان و فضای متفاوتی را نسبت به اعدام و تلاش برای اجرایی شدن حکم قصاص در یک خانواده را به تصویر کشید. او بعد از «چهارشنبه» فعالیت در سینما را به عنوان کارگردان کنار گذاشت و دست به تولید سریال برای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی زد. از جمله تولیدات وی در این حوزه می‌توان به سریال «سیاوش» اشاره کرد که توانسته است مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کند. از سوی دیگر نوار زرد نوشته کریم لک زاده است. او که اخیرا با سریال شاهرگ در صدا و سیما مخاطبان بسیاری گرفت، حالا نوار زرد۲ را هم به کارنامه کاری‌اش اصافه کرده است. محمدرضا شفیعی از تهیه کنندگان نام آشنای تلویزیون است و سریال‌های پرمخاطبی را در کارنامه کاری‌اش دارد و از پوریا پورسرخ، مهشید جوادیف محمود پاک نیت، پوراندخت مهیمن و ... از دیگر بازیگران این سریال هستند که این شب‌ها گل سرسبد تلویزیون است.


در مجموع مثبت

نگاهی به زوایای کلی نوار زرد ۲ تا پیش از پایان سریال، حاکی از استقبال بالای مخاطب، نگاه مثبت کارشناسان و حتی مخاطبان فضای مجازی است. هرچند نمی‌توان منکر برخی ضعف‌های سریال در بخش کارگردانی و بازی سرد برخی بازیگران شد، اما تا اینجای کار برگ برنده در دستان محمدزاده است. سریال خوب این روزهای تلویزیون که مردم طرفدار آن هستند، بازیگر نقش اصلی‌اش می‌درخشد و این روزها جزو سریال‌های پرمخاطب تلقی می‌شود. سریالی که البته در ژانر خود، نمونه‌های موفق کمی دارد و این مساله باعث بیشتر دیده شدن نوار زرد۲ هم می‌شود. ضعفی که متاسفانه کارگردان‌های ما در این ژانر در انتخاب نقش و بازی گرفتن از بازیگران اصلی داشته‌اند،   ولی محمدزاده به خوبی از پس آن برآمده است و شومون با تسلط آن را اجرا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.