عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹ گفت:اصلاً بسیار راحت نیست که بتوانیم مرگ و میر را به واکسن‌ها ربط بدهیم چرا که عوامل بسیار مهم دیگری در مرگ افراد دخیل هستند.

مرگ و میر بر اثر تزریق واکسن «آسترازنکا» صحت دارد؟ / محدودیت‌های کرونایی بازگردند

به گزارش قدس آنلاین،مجید مختاری، عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹  ، با رد هر گونه شایعه درباره مرگ واکسن زده‌های آسترازنکا، اظهار کرد: مرگ و میر در واکسن‌ها بسیار نادر است و فواید واکسیناسیون در مقابل گرفتن بیماری و مرگ‌و میر در اثر بیماری کویید۱۹هیچ گاه قابل مقایسه  نیست. واکسن‌ها موجب کاهش بستری‌ها و مرگ و میرها در بیمارستان شده و به طور معناداری این آمار را کاهش داده است.

وی افزود: اصلاً بسیار راحت نیست که بتوانیم مرگ و میر را به واکسن‌ها ربط بدهیم چرا که عوامل بسیار مهم دیگری در مرگ افراد دخیل هستند.

این عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹  اشاره کرد: هیچ تفاوتی ندارد که سویه و یا جهش کرونا چه باشد، بلکه بهترین ابزار، پیشگیری از ابتلا به عفونت، رعایت پروتکل‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی بوده و باید افراد در مکان‌های مسقف خطرناک از ماسک استفاده و ۲متر با یکدیگر فاصله داشته باشند.

 محدودیت‌های کرونایی برگردند

وی درباره اعمال محدودیت‌ها گفت: ترددها باید به پایین سطح خود برسد و تنها برای تردد ضرور صورت بگیرد. رستوران‌ها یکی از بزرگترین مراکز تجمع هستند و چون افراد باید بدون ماسک وارد می شوند و دور میز جمع می شوند، این‌ها مراکزرخطرناکی هستند، همچنین باشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و تمامی مراکز تجمع، باید محدود شوند. از دیدگاه علمی باید این محدودیت‌ها طی چند هفته آینده اعمال شود.

 در آستانه پیک ششم کرونا هستیم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: همان طور که ما حدس می زدیم ایران از کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی، ۲ تا هفته برای رسیدن به اوج و قله امیکرون عقب تر بوده و  وضعیت ما در دو سه هفته آینده بسیار نامشخص است اما به احتمال قوی شروع بیماری بیشتر هم خواهد شد. ما امروز نزدیک به پیک و یا در پیک امیکرون هستیم.

وی درباره واکسن نزده ها، اظهار کرد: ما از دیدگاه علمی، زدن واکسن را کاملا علمی می‌دانیم، حتی در شرایطی که کارمندان دولت و افراد در تردد عمومی کار می‌کنند، این‌ها باید واکسن تزریق کنند و در صورت عدم تزریق واکسن باید محدودیت‌ها اعمال شود، این شرایط را ستاد ملی کرونا باید تعیین کند.

این عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹ با انتقاد از عدم تزریق واکسن از سوی برخی‌ها، اظهار کرد: از دیدگاه ما افرادی که واکسینه نشده اند و یا واکسن را نمی‌زنند، یکی از بزرگترین مسئولیتهای اجتماعی خود را نادیده گرفته اند، مسئولیت فردی ایجاب می‌کند نه تنها افراد واکسن نزده واکسن‌های خود را تزرق بلکه دز دو و سوم را نیز بزنند.

بسیار متأسفم برای تعلل برخی‌ها در تزریق واکسن

وی خواستار توجه رسانه‌ها به فرهنگ سازی درباره واکسیناسیون شد و عنوان کرد: اگر امروز فردی واکسن خود را تزریق کند، آنتی بادی‌، پادتن و مقاومت او ۱۴ روز بعد ایجاد می شود و این تعلل در واکسیناسیون یکی از معضفلات بزرگ اجتماعی در ایران و در سراسر دنیا است. البته ایران به نسبت دیگر مناطق دنیا آمار نسبتا بهتری در مواجهه با امیکرون دارد اما بسیار متأسفم تعداد ۶ تا ۷ میلیون نفر تعلل در تزریق واکسن دارند. به نظر باید اقداماتی در صداوسیما و رسانه‌ها انجام شود تا این واکسن نزده‌ها واکسن‌های خود را تزریق کنند.

امیکرون، ویروس جوان‌ها است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ابراز نگرانی درباره درگیری بیشتر جوانان در مواجهه با امیکرون، تصریح کرد: بسیاری از جوانان به واسطه جوانی فکر می‌کنن امیکرون کاری به آن‌ها ندارد  و یا می‌گویند بیماری سبک است و مبتلا و حالشان خوب می‌شود، اما نمی‌دانند که در برخی مطالعات ۵۰ درصد این بیماران از بیماری خود اطلاع ندارند. حقیقتا باید بگویم سن ابتلا به امیکرون ۱۸ تا ۳۵ سال است و این بیماری، بیماری جوان‌ها است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    0 0
    واکسن خوب بیارید بزنیم ،الان برای دوز سوم ۱ ماه منتظر آستارزینکا هستیم که فعلا میگن نیست. چطور آب مقطر سینوفارم همیشه هست ، آستارزینکا وارد نمیشه !!!!