رئیس سازمان سینمایی ضمن انتقاد از محدودشدن مضامین فیلم‌های سینمایی به تعدادی موضوع خاص گفت: هنر سینما باید جایی برای روایت پیشرفت‌های کشور باشد.

 سال آینده "خانه جشنواره" جدید کلنگ‌زنی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، در دومین روز از محافل هم‌اندیشی سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس، جمعی از مدیران سینمایی کشور به پردیس ملت آمدند تا از روند برگزاری این رویداد بازدید کنند. هم‌چنین محسن رضایی با حضور در پردیس سینما ملت به گفت‌وگو با عوامل این جشنواره نشست.

سینما،

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در محفل سینما انقلاب با اشاره به گفتمان این دوره از جایزه سینمایی ققنوس و توجه به موضوع «پیشرفت» گفت:رهبر انقلاب اخیرا موضوع «جهاد تبیین» را مطرح کردند. یکی از رسانه‌هایی که می‌تواند در تبیین موضوعات نقش مهمی داشته باشد، هنر تصویری و سینما است. از این روی، یکی از موضوعات مهمی که باید به خوبی برای مخاطبان تبیین شود، مقوله پیشرفت است. این موضوع در حالی است که به دلیل دل‌مشغولی‌های دیگری که در سینما وجود دارد، کمتر به سمت نمایش پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور رفته‌ایم.

وی ادامه داد: وقتی موضوعات فیلم‌های سینمایی کشورمان در طول یک سال را بررسی می‌کنید می‌بینید که عمده این موضوعات یکسان بوده یا دارای وجوه مشترک زیادی هستند. به عبارت دیگر، سینماگران ما به یکسری مضامین مشترک محدود شده‌اند. البته لازم است این موضوع را تحلیل کنیم که چرا فیلمسازان ما به سمت مصادیق خاصی می‌روند و نگاه هنرمندان ما به سایر نقاط جلب نمی‌شود؟ شاید برخی بگویند که دلایل اقتصادی دارد و مجبوریم قصه‌هایمان را در فضای بسته‌ای روایت کنیم یا اینکه بگویند با این نوع نگاه موافق نیستیم و ...

فیلم‌های سینمایی ما به یکسری موضوعات خاص محدود شده است

رئیس سازمان سینمایی ضمن انتقاد از بی‌توجهی سینماگران به پیشرفت‌ها در کشورمان گفت: وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که نقاط قوت بسیار زیادی در کشور داریم که اصلاً در قاب تصویر روایت نشده است. برای مثال در دوران کرونا، پزشکان، پرستاران و حتی نخبگانی زیادی را در انستیتو پاستور داشتیم که به معنای واقعی قهرمان‌اند اما مردم آنان را نمی‌شناسند. هم‌چنین قهرمان‌های واقعی زیادی در حوزه‌های دیگر داریم که کمتر روایت شده‌اند. متاسفانه از کنار همه اینها می‌گذریم و فقط به یکسری موضوعات خاص بسنده می‌کنیم.

او در واکنش به این سؤال که در موضوعات کلیشه‌ای، قاب‌ها نیز تیره و تار و به سمت سیاه‌نمایی است، گفت: به هر حال هنرمندان ما در جامعه و شهر سیر می‌کنند و چیزهایی را به تصویر می‌کشند، اما باید به یک نکته توجه زیادی داشت؛ شهید مرتضی آوینی جمله‌ای دارد که بسیار درست است؛ او می‌گوید: «هنرمند کسی است که اگر دل مرداب فرو رفت، بتواند از دل همان مرداب، مروارید صید کند.» بنابراین انتخاب موضوع، به منظر نگاه هنرمند به جامعه برمی‌گردد. قرار نیست بگوییم که هنرمند چشم روی سختی‌ها بپوشاند اما مهم است که از چه منظری به این سختی‌ها نگاه کند و عاقبت آن چه باشد. باید این سوال را پرسید که آیا هنرمند باید به جامعه امید دهد؟ آیا وظیفه اوست که فضای کشورش را به سمت امید ببرد؟ آیا هنرمند صرفا یک تکنسین است و جنبه راهبردی دارد یا خیر؟

وی تأکید کرد: اینکه بگوییم فیلم اجتماعی نسازیم، چون سیاه‌نمایی است، اشتباه است. اینکه بگوییم فقط باید فیلم کمدی داشته باشیم، اشتباه است. باید برای سلایق مختلف مردم، تنوع ژانری داشته باشیم. در این شرایط است که مردم دوباره به سینما برمی‌گردند. برای مثال وقتی در فضای پلتفرم‌ها جست‌وجو می‌کنید می‌بینید که بیشترین مخاطب برای فیلم‌های تخیلی است. این موضوع در حالی است که ما در سینمای خود اصلا فیلم‌های تخیلی نداریم.

سینما،

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقادات به خانه جشنواره از سوی هنرمندان و اهالی رسانه گفت: برج میلاد فضای عمومی بسیار خوبی برای برگزاری جشنواره دارد اما کیفیت صدای آن نسبت به خیلی از سینماهای ما پایین‌تر است. آنجا برای سالن سینما طراحی نشده است اما در کشورمان فضایی مشابه آن را برای برگزاری جشنواره نداریم. اولین تصمیمی که در شورای اداری سازمان سینمایی گرفتیم، تاسیس خانه جشنواره است. امیدواریم که سال‌ آینده مقدمات این کار فراهم شود، طراحی و کلنگ‌زنی آن را داشته باشیم.

وی بیان داشت: چه به عمر مدیریت من کفاف بدهد و چه ندهد، فضایی برای برگزاری جشنواره‌های سینمایی خواهیم داشت. در این فضا، هم تعداد زیادی سالن سینما داریم، هم گالری داریم، هم سالن افتتاحیه و اختتامیه خواهیم داشت و ... اگر این اتفاق رخ بدهد دیگر دغدغه‌ای نخواهیم داشت که جشنواره در کجا برگزار شود.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.