در حالی که کشورهای اروپایی اوایل هفته جاری به دنبال بحران اوکراین و عملیات نظامی روسیه با هدف تنبیه مسکو آسمان خود را به روی هواپیماهای روسی بستند، «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه امروز (جمعه) گفت که حریم هوایی کشورش به روی هواپیماهای روسیه باز است.

چاووش اوغلو: آسمان ترکیه به روی هواپیماهای روسیه باز است

به گزارش قدس آنلاین، چاووش اوغلو اعلام کرد که باز بودن آسمان ترکیه به روی هواپیماهای روسیه از نظر راهبردی و بشر دوستانه بسیار مهم است.

در مقابل روسیه روز دوشنبه اعلام کرد مسکو در پاسخ به ممنوعیت های اعمال شده از سوی کشورهای اروپایی بر پروازهای هواپیماهای روسی، عملیات پروازی هواپیماهای ۳۶ کشور را محدود کرده است.

وزیر امور خارجه ترکیه در پایان نشست اضطراری وزیران امور خارجه عضو پیمان ناتو در نشست مطبوعاتی اظهار کرد که کشورش در حال گفت و گو با روس ها برای اطمینان از رفت و آمد امن کشتی ها در دریای سیاه است.

وزیر امور خارجه ترکیه خبر داد که آنکارا قصد دارد به عنوان بخشی از تلاش ها برای حل بحران اوکراین دیداری بین وزیران امور خارجه روسیه و اوکراین ترتیب دهد.

به گفته چاووش اوغلو، «ترکیه از معدود کشورهایی است که قادر به ترتیب دادن گفت‌ وگو بین دو طرف درگیر بحران است.»

وزیر امور خارجه ترکیه ادامه داد که «سرگئی لاوروف» روز گذشته آمادگی خود را برای دیدار با همتای اوکراینی اعلام کرد، اما نمی‌دانم وزیر خارجه اوکراین در چنین شرایطی می‌تواند حضور یابد یا خیر.

در هفته جاری، کشورهای غربی تحریم های جدیدی را علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین اعمال کردند. از جمله این موارد، ممنوعیت پروازی هواپیماهای روسی از فرود، برخاستن و پرواز در حریم هوایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود.

تاکنون اوکراین، انگلیس، فنلاند، لهستان، رومانی، بلغارستان، جمهوری چک، لیتوانی، لتونی، استونی و اسلوونی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، حریم هوایی خود را بر پروازهای شرکت‌های هواپیمایی روسیه بسته‌اند.

دور جدید تنش‌های روسیه و اوکراین از بامداد پنجشنبه (۵ اسفند) وارد مرحله جدیدی شد. منابع خبری بامداد پنجشنبه پس از سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، از آغاز اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین خبر دادند. روس‌ها اعلام کردند مراکز نظامی را در اوکراین هدف قرار داده‌اند و اوکراین می‌گوید در حال مقابله با حملات روس‌هاست.

پوتین دوشنبه گذشته (۲ اسفند) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد، کشورش استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.