معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همه مدارس دولتی و غیردولتی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ دایر می‌شوند گفت: بر اساس گزارش‌ها، مدارس جزو مکان‌هایی بودند که بیشترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشتند.

 همه مدارس دولتی و غیردولتی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ دایر می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش  درباره مصوبه ستاد کرونا درباره آموزش مدارس به صورت حضوری از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱، اظهار کرد: تقریباً دانش‌آموزان از نیمه آبان‌ ماه به شکل غیرمنظم و «نه کامل»، حضور در مدارس را تجربه کردند و اینگونه نیست که از ۱۴ فروردین، دانش‌آموزان بار اول باشد که وارد مدرسه می‌شوند.

وی با بیان اینکه زمان‌هایی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس داشتیم اما مدل حضور متفاوت بود، ادامه داد: بحث حضوری شدن مجدد مدارس به صورت کامل بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده است.

حکیم‌زاده افزود: درست است که شیوه‌نامه و دستورالعمل جدیدی قرار است ابلاغ شود اما اینگونه نیست که تجربه‌ای در گذشته نداشته باشیم؛ دستورالعمل‌های متعددی را با هماهنگی وزارت بهداشت تهیه کردیم و اتفاقی که قرار است بیفتد این است که آخرین تغییرات را متناسب با شرایط جدید و فصلی در شیوه‌نامه‌های قبلی اعمال کنیم و برای مدارس بفرستیم.

وی تصریح کرد: در فواصل زمانی گذشته که دانش‌آموزان در مدارس حضور پیدا کردند و گزارشی که همکاران‌مان تهیه کرده بودند، حاکی از بود که مدارس جزو مکان‌هایی بودند که بیشترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشتند.

* کودکان می‌توانند مروج فرهنگ رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: فراموش نکنیم که به خصوص کودکان ما می‌توانند خیلی از رفتارهایی که کمک به ارتقای سواد سلامتشان می‌کند، یاد بگیرند و حتی می‌توانند مروج فرهنگ رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند؛ همانطور که در گذشته یادگیری از طریق کودکان و سرایت به بزرگترها مثل قوانین راهنمایی و رانندگی را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه امسال عید هم محدودیت‌ها برداشته شد و خانواده‌ها این امکان را پیدا کردند که بدون محدودیت مسافرت داشته باشند و کودکان با آنها بودند، افزود: امیدواریم با تجربه گذشته و همکاری نزدیکی که همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها دارند و تمهیدات اندیشیده شده بتوانیم شرایط حضور ایمن بچه‌ها را فراهم کنیم و از این زمان باقی‌مانده بتوانیم برای جبران بخشی از افت تحصیلی که واقعا نگران کننده است، استفاده کنیم. 

* همه مدارس دولتی و غیردولتی از ۱۴ فروردین دایر می‌شود

حکیم‌زاده در پاسخ به این پرسش که «اگر مدرسه‌ای دایر نشود، چه اتفاقی می‌افتد»، گفت: مصوبه ستاد کروناست و برای همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها لازم‌الاجراست و در وزارت آموزش و پرورش هم همه مدارس دولتی و غیردولتی مشمول این مصوبه هستند؛ با توجه به پیگیری خانواده‌ها، اشتیاق دانش‌آموزان و آمادگی همکاران، فکر می‌کنم مشکل خاصی نخواهیم داشت اما اگر مدرسه‌ای از این مصوبه‌ای تخطی کند و مقررات را رعایت نکند، بر اساس دستورالعمل‌هایی که وجود دارد، حتما تیم‌های نظارتی بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: مرکز ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایت آموزش و پرورش، یکی از وظایفش پیگیری اجرای مصوبات است و همه مدارس و دستگاه‌های زیرمجموعه آموزش و پرورش باید مصوبات را رعایت کنند؛ در معاونت آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه نیز از طریق مدیران مدارس پیگیری خواهیم کرد؛ ان‌شاءالله همه مدارس آموزش را از ۱۴ فروردین آغاز می‌کنند و اگر مدرسه‌ای مصوبه را اجرا نکرد، امکان پیگیری وجود دارد.

* آسیب‌هایی که آموزش مجازی به دانش‌آموزان زد

حکیم‌زاده با بیان اینکه کرونا مربوط به کشور ما نبود، اظهار کرد: پژوهش‌هایی درباره تأثیرات تعطیلی آموزش حضوری و پیگیری آموزش حضوری بر رشد عاطفی ـ اجتماعی و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان انجام شده است و حاکی از این است که تعطیلی آموزش حضوری نه تنها باعث افت یادگیری خصوصا در دوره ابتدایی که مهارت‌های پایه سواد برای یادگیری است، بلکه دانش‌آموزان از جنبه‌های عاطفی و تربیتی بسیار آسیب دیدند.

وی افزود: بچه‌ها نظم زندگی را از مدرسه رفتن یاد می‌گرفتند، صبح زود بر می‌خواستند و سر ساعت خاصی در مدرسه حضور پیدا می‌کردند و کمک می‌کرد که آداب زندگی را یاد بگیرند؛ در آموزش مجازی بچه‌ها تا دیروقت بیدارند و در فضای مجازی وقت خود را سپری می‌کنند. از دیگر آسیب‌ها کم تحرکی دانش‌آموزان است که آسیب جسمی دارد و آسیب به رشد مهارت‌های ارتباطی به ویژه برای کلاس اولی‌ها و کلاس دومی‌هاست.

* میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی دانش‌آموزان بالاست

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره رعایت پروتکل‌ها در مدارس، گفت: در طول دو سال گذشته، آموزش‌های متنوع و متعدد را به دانش‌آموزان ارائه کردیم و آموزش‌های لازم را دیدند و در دوره‌هایی که مدارس باز شده بود، میزان رعایت پروتکل‌ها از سوی دانش‌آموزان بالا بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.