رواق کودک به عنوان یک خدمت نوپای فرهنگی در حریم رضوی در جهت رشد و پرورش اسلامی نسل جدید خدمت رسانی می کند.

ساعتی با زائران در «رواق کودک» حرم امام رضا(ع)

به گزارش قدس آنلاین، این اولین اقدام چشمگیر در مجموعه حرم مطهر حضرت رضا(ع) بعد از تحویل سال جدید است. این همزمانی اتفاقی نبوده و نشان از طراحی هدفمند، توجه و دغدغه‌مندی تولیت آستان قدس رضوی و مسئولان فرهنگی و تبلیغی آستان قدس رضوی به موضوع تربیت کودکان دارد. 

تربیت از مسیر بازی و سرگرمی 
جلوی رواق کودک، پدر و مادر لیلا در حال بدرقه کردن دختر ۵ ساله‌شان هستند. لیلا اهل اصفهان و از زائران نوروزی امام هشتم است. او بعد از پذیرش، با هدایت خادمیاران کودک وارد فضای اصلی مجموعه می‌شود. مثل همه بچه‌های حاضر در این رواق، از دیدن فضای زیبا و رنگارنگ آن به وجد آمده و بیشتر از همه، دیدن وسایل و اسباب بازی‌ها برایش جذاب است. با کمک یک مربی وارد اولین قسمت از ۸ بخش طراحی شده در این رواق، با عنوان «ماز» می‌شود. جایی که کودک باید با تشخیص و انتخاب کارهای خوب از بد از یک تونل تودرتو بگذرد تا به انتهای مسیر برسد و جایزه خود را بگیرد. 
لیلا و همه کودکان ۵ تا ۱۰ ساله‌ای که امکان حضور در این رواق و آموزش دیدن در حین بازی و سرگرمی را پیدا می‌کنند، با شرکت در بخش‌های ۸ گانه رواق کودک شامل ماز، رنگ آمیزی، زیارت خوانی، کار دستی، پازل، قصه گویی، کتاب خوانی و رنگ آمیزی انگشتی، در واقع تحت آموزش مفاهیم دینی و آموزه‌های مرتبط با حوزه زیارت قرار می‌گیرند.  

رواق کودک حرم مطهر 2

سهم آیندگان از تدبیر امروز
از آنجایی که والدین امکان حضور در رواق را ندارند، تعدادی از پدر و مادرها بیرون رواق چشم انتظار بازگشت فرزندان‌ شان هستند. نظر یکی از مادرانی که پسر ۷ ساله‌اش را داخل رواق گذاشته، درباره رواق کودک جویا می‌شویم. می‌گوید: ایده خیلی خوبی است که بچه‌های کوچک‌تر که درک و شناخت زیادی از حرم و موضوعات دینی ندارند، از طریق بازی‌های کودکانه نکاتی را یاد بگیرند. 
او که خودش معلم است و بیش از همه به اهمیت تعلیم و تربیت در ایام طفولیت اشراف دارد، با اشاره به تاثیرگذاری چنین مکانی بر تربیت دینی بچه‌ها می‌افزاید: هر آنچه در دوران حساس کودکی به آن‌ها منتقل شود، روی ذهن و وجودش ماندگار می‌شود و آینده‌اش را می‌سازد. تربیت هر کودک را نباید تک ساحتی و انفرادی ببینیم، باید همه جانبه و با تدبیر عمل کنیم چون هر دختر و پسری که معتقد بار می‌آوریم، سهم بزرگی در رشد اطرافیان او و تربیت نسل آینده‌اش دارد.   

رواق کودک حرم مطهر 4

جای مطمئنی برای نگهداری کودکان 
گوشه‌ی ایوان باب الکاظم(ع) جایی که رواق کودک در دل آن جای گرفته، پدر و مادری آرام نشسته‌اند. سراغ فرزندشان را می گیریم و دلیل آرامش آن‌ها را که می‌پرسیم، پدر پیش دستی کرده و می‌گوید: دلیلی برای نگرانی نداریم. خودمان یک ساعتی به زیارت مشغول شدیم و مطمئنیم که حسین را جای خوب و مطمئنی گذاشتیم. می پرسیم، می‌دانند هدف از ایجاد این رواق چه بوده؟ این بار مادر حسین جواب می‌دهد و می‌گوید: دقیقا نه. ولی به ما گفتند که می‌توانیم پسرمان را اینجا بگذاریم تا با بچه‌ها و مربیان بازی کند و چیزهایی هم از حدیث و داستان و قرآن یاد بگیرد... ما هم در این مدت به زیارت رفتیم. 

رواق کودک حرم مطهر 3

فرزند شایسته، گل بهشته 
کمی آن طرف‌تر، پدر و مادر دیگری منتظر آمدن دختران‌شان نشسته‌اند. در همان لحظه، ثمانه و سکینه سادات از رواق کودک خارج شده و به محض دیدن والدین، با سروصدای زیادی شروع به روایت اتفاقات می‌کنند. چه دیده‌اند و شنیده‌اند، چه بازی‌های کرده‌اند و ... بعد جورچین ریاضی جایزه گرفته را با اشتیاق به مادر و پدر نشان می‌دهند و با افتخار می‌گویند که آن را برنده شدند. 
از ثمانه می‌پرسم چه یاد گرفتی؟ سریع می‌گوید: قصه خوندیم، بازی کردیم، روی شیشه، حرم رو نقاشی کردیم. یک حدیث از امام رضا(ع) هم یاد گرفتیم که با پازل درستش کردیم: فرزند شایسته، گل بهشته ... 

رواق کودک حرم مطهر 5

جلوی درب خروجی رواق که بچه‌ها را به دست والدین آنها می‌سپرند، مهناز با خوشحالی در بغل مادرش آرام می‌گیرد و به سوالات او، درباره اینکه «اونجا چه کار کردی»، سریع جواب می‌دهد. وقتی از مادر مهناز مهمترین فایده ایجاد چنین مکانی در حرم مطهر ویژه بچه‌ها را می‌پرسیم، این طور پاسخ می‌دهد: حقیقتش ما زائریم و تا تابلو نصب شده بر دیوار ایوان باب الکاظم(ع) را دیدم که نوشته «رواق کودک»، خواستم ببینم چطور جایی است. خادمی که اینجا مستقر بود به من گفت که بچه‌ها را در مدت زیارت‌مان پذیرش می‌کنند و لازم نیست پولی هم بپردازیم، این بود که خوشحال شدم و دخترم را گذاشتم و رفتم زیارت. خیلی خوب و با خیال آسوده زیارت کردم و الان که برگشتم متوجه شدم تازه افتتاح شده و خوشحال شدم که در همین فرصت کوتاه حضورمان در مشهد و حرم، دخترم از این فضای معنوی استفاده برده. 


مثل هر حرکت تازه‌ای در حوزه دین و فرهنگ، زمان می برد که آثار و برکات آن روشن شود ولی از همین اول کار هم پیداست، زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) از این خدمت نوپای فرهنگی در حریم رضوی رضایت کامل دارند. 

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.