۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 792701

در حالی که وزیر امور خارجه روز گذشته بار دیگر تأکید کرد مذاکرات صورت گرفته در وین به توافق نزدیک شده؛ اما توپ همچنان در زمین آمریکاست.

برجام در ابهام

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که وزیر امور خارجه روز گذشته بار دیگر تأکید کرد مذاکرات صورت گرفته در وین به توافق نزدیک شده؛ اما توپ همچنان در زمین آمریکاست. دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده هم به جو بایدن تاخته و مدعی شد اگر وی بر مسند قدرت بود، یک هفته‌ای با ایران توافق می‌کرد.

رایزنی امیرعبداللهیان با گوترش

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل در این باره گفته است: در مذاکرات به توافق نزدیک هستیم و پیشنهادهایمان را در مورد موضوعات باقیمانده از طریق مذاکره کننده اتحادیه اروپا به طرف آمریکایی منتقل کرده‌ایم و اکنون توپ در زمین آمریکاست.

آنتونیو گوترش هم مذاکرات مهم انجام شده در وین را حائز اهمیت خواند و ابراز امیدواری کرد طرفین هر چه زودتر به توافق برسند.

وی با تبریک حلول ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: تلاش داریم برنامه‌ای را تحت عنوان «ابتکار همبستگی رمضان» با هدف برقراری صلح و اقدامات بشردوستانه در دستورکار خود قرار دهیم. دو طرف درباره موضوعات دیگر بین‌المللی از جمله یمن، افغانستان و اوکراین نیز به تبادل نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه کشورمان ۲۹ بهمن ماه نیز با دبیرکل سازمان ملل در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کرد.

امیرعبداللهیان و گوترش هشتم بهمن ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با گوترش روند مذاکرات را مثبت خواند و با اشاره به اراده جدی ایران برای رسیدن به توافق خوب در کوتاه ترین زمان ممکن، بر ضرورت انجام اقدامات عملی و ملموس و قابل راستی آزمایی طرف غربی و آمریکا تأکید کرد.

ترامپ بار دیگر بایدن را به چالش کشید

در سوی مقابل؛ اما همزمان رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در جمع هواداران خود در «واشنگتن تاونشیپ» ایالت میشیگان بار دیگر از دولت «جو بایدن» برای شرکت در مذاکرات وین به منظور لغو تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران انتقاد کرد.

دونالد ترامپ که به صورت یک‌جانبه و باوجود پایبندی ایران به تعهداتش، برجام را ترک کرد، بار دیگر اظهارات تکراری درباره توافق هسته‌ای ایران را به زبان راند و گفت: «این توافق یک فاجعه است. هیچ‌کس حتی نمی‌تواند باور کند؛ اما ما همه چیز را از دست می‌دهیم، همه چیزهایی را که به‌خاطر آن‌ها با ایران جنگیدیم را از دست خواهیم داد».

ترامپ سپس گفت: اگر رئیس‌جمهور بود به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران می‌رسید و در این خصوص توضیح داد: «آن‌ها(ایران) یک هفته‌ای پس از آنکه ما ریاست‌جمهوری را برعهده می‌گرفتیم، توافق می‌کردند. آن‌ها توافق می‌کردند. آن‌ها برای توافق بسیار آماده بودند».

گفتنی است؛ دولت آمریکا در زمان دونالد ترامپ در اردیبهشت ۱۳۹۷ به صورت یک‌جانبه و برخلاف قطعنامه‌های بین‌المللی از توافق هسته‌ای خارج شده و با اعمال تحریم‌های بی‌سابقه، سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت و حتی در دوران شیوع ویروس کرونا مانع از آن شد ایران به منابع خود در دیگر کشورها برای واردات دارو و مواد غذایی دسترسی پیدا کند. باوجود آنکه ترامپ امید داشت با در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری، ایران را وادار به موافقت با یک توافق مورد قبول آمریکا کند؛ اما با شکست روبه‌رو شد و ایران برنامه هسته‌ای خود را باوجود فشارهای غرب پیش برد.

ادامه مذاکرات برجامی در ابهام

این تحولات در حالی است که بعد از ترک محل مذاکرات در وین از سوی هیئت‌های مختلف و بازگشت آن‌ها به پایتخت‌هایشان، زمان آغاز دور بعدی گفت وگوهای هسته‌ای در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

روز گذشته نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی توییتری ضمن اشاره به این موضوع، دیدار مشارکت کنندگان در گفت‌وگوهای وین را به زمانی موکول کرد که ایران و آمریکا اختلافات نهایی خود را حل کنند.

«میخائیل اولیانوف» این پیام توییتری را در واکنش به پیام توییتری خبرنگاری منتشر کرد که به برچیده شدن چادر خبرنگاران در بیرون از هتل کوبورگ، محل برگزاری گفت‌وگوهای وین اشاره کرده بود.

اولیانوف چند روز پیش نیز در پیامی توییتری نوشته بود: «دور هشتم گفت‌وگوهای وین هنوز تکمیل نشده است. این گفت‌وگوها هنوز ادامه داشته اما در حالت وقفه(یا سکته) قرار گرفته است».

همچنین «نبیل مسرالی» سخنگوی کمیسیون اروپا روز دوشنبه هفته پیش گفت مذاکرات در وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک در حال انجام بوده و به مرحله پایانی نزدیک می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.