شرکت نفت یمن اعلام کرد که ائتلاف سعودی با نقض آتش‌بس سازمان ملل در آب‌ها، یک کشتی حامل سوخت را به‌رغم دریافت مجوز از سازمان ملل توقیف کرده است.

صنعاء: ائتلاف سعودی آتش‌بس سازمان ملل را در آب‌ها نقض کرد

به گزارش قدس آنلاین، شرکت نفت یمن، عصر امروز (چهارشنبه)، اعلام کرد که ائتلاف سعودی آتش‌بس دوماهه یمن را در آب‌ها نقض کرده است.

بنابر گزارش شبکه «المسیره»، شرکت نفت یمن در این خصوص اعلام کرد: «با نادیده گرفتن و نقض آتش‌بس سازمان ملل، ائتلاف متجاوز کشتی امدادی "دیتونا" [حامل] دیزل را توقیف و خودسرانه آن را به مجاورات سواحل جیزان هدایت کرده است».

شرکت نفت یمن همچنین اضافه کرد: «شمار کشی‌های تحت‌ توقیف در نزد ائتلاف متجاوز به سه کشتی نفتی رسیده در حالی که تمام آن‌ها مورد بازرسی  قرار گرفته بودند و از سازمان ملل مجوز داشتند».

«عصام المتوکل» سخنگوی شرکت نفت یمن پیش از این اعلام کرده بود که کمیته «UNVIM» وابسته به سازمان ملل متحد به کشتی دیتونا پس از انجام بازرسی‌های لازم برای پهلو گرفتن در بندر یمن مجوز داده است. او خبر داده بود که این کشتی حامل ۲۹,۹۳۴ تن سوخت است و برای پهلو گرفتن در بندر «الحدیده» مجوز دریافت کرده است.

این در حالی بود که «یحیی شرف‌الدین» نائب‌رئیس سازمان بنادر دریای سرخ نیز، روز گذشته (سه‌شنبه)، خبر داد که ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی همچنان در آزادسازی کشتی‌های نفتی توقیف‌شده، تعلل می‌کند.

نائب‌رئیس سازمان بنادر دریای سرخ در این ارتباط تصریح کرده بود: «ما همچنان نزد دشمنان خود کشتی‌های توقیف‌شده‌ای داریم و ائتلاف کماکان در آزادسازی آن‌ها تا این لحظه تعلل می‌کند». وی درخصوص کشتی حامل بنزین توقیف‌شده توسط ائتلاف سعودی به نام «قیصر» هم توضیح داده بود: «برای ما تخلیه این کشتی در بندر "راس عیسی" ممکن است ولی دشمنان از این امر ممانعت می‌کنند».

ائتلاف سعودی در حالی آتش‌بس سازمان ملل را در آب‌ها نقض کرده است که منابع محلی و نظامی در استان‌های مختلف یمن تنها با گذشت چهار روز از اعلام آتش‌بس دوماهه از ۱۳۷ مورد نقض آتش‌بس از سوی ائتلاف سعودی و شبه‌نظامیان دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن خبر داده بودند.

خبرگزاری رسمی یمن «سبأ» در این خصوص گزارش داده بود ائتلاف سعودی با انجام حملات هوایی، توپخانه‌ای و تیراندازی با سلاح سبک آتش‌بس را ۱۳۷ بار در بخش‌های مختلفی از خاک یمن نقض کرده است.

«هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل متحد در آستانه ماه مبارک رمضان اعلام کرده بود که طرف‌های درگیر یمن به پیشنهاد سازمان ملل درباره آتش‌بس (انسانی) دو ماهه پاسخ مثبت داده‌اند که این توافق از ساعت ۱۷ به تاریخ دوم آوریل به اجرا در می‌آید.

گروندبرگ اعلام کرده بود: «بر اساس این آتش‌بس همه عملیات‌های نظامی زمینی، هوایی و دریایی متوقف می‌شود».

بر اساس بندهای این توافق، می‌بایست ۱۸ کشتی حامل سوخت وارد بنادر الحدیده شود و هر هفته به دو پرواز اجازه استفاده از فرودگاه صنعاء داده شود. از جمله دیگر بندهای این توافق، نشست بین طرف‌ها برای توافق بر سر گشودن گذرگاه‌ها در تعز و دیگر استان‌ها به منظور بهبود تردد افراد در داخل یمن است. فرستاده ویژه سازمان ملل بر اهمیت اعتمادسازی دو طرف بر اساس این توافق به منظور ازسرگیری فرایند سیاسی برای پایان دادن به درگیری در یمن تاکید کرده بود.

با این حال گروندبرگ امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره آتش‎‌بس دو ماهه در یمن تأکید کرد که مسؤولیت تعهد به این آتش‌بس بر عهده طرف‌های آن است. او همچنین آتش‌بس فعلی را گامی مهم و «شکننده» خواند و در ادامه افزود آتش‌‎بس فرصتی مهم و نادر است که اکنون برای یمنی‌ها و کسانی که خواهان صلح هستند، فراهم شده و این آتش‌بس می‌تواند تجدید شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.