در ردیف ۱۱ مصارف تبصره ۱۴، به میزان ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی تخصیص داده شده است که معادل ۱۲ درصد از کل منابع است.

جزئیات جدول تبصره ۱۴ بودجه/ سهم ۱۲ درصدی یارانه نقدی از منابع هدفمندی

به گزارش قدس آنلاین، جدول تبصره ۱۴ یکی از جداول مهم قانون بودجه ۱۴۰۱ است که هنوز منتشر نشده است و ظاهرا بعد از تصویب در کمیسیون تلفیق همچنان دستخوش تغییراتی خواهد شد.

در ادامه با استناد به جدول تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۱ که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است، به بررسی ابعاد آن می‌پردازیم.

طبق جدول ۱، مجموع ردیف منابع جدول تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۱، حدود ۶۳۶ هزار میلیارد تومان نهایی شده است. در بخش منابع، درآمدهای فروش داخلی و صادراتی فرآورده‌های نفتی به ترتیب ۷۷.۴ و ۲۶۰.۲ هزار میلیارد تومان تعیین شده است(مجموعا ۳۳۷.۶ همت).

یک تفاوت تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۱ با ۱۴۰۰ مربوط به ردیف ۴ منابع است که دولت در نظر دارد با توزیع الکترونیکی گازمایع از طریق سامانه سدف، درآمدی معادل ۷ هزار میلیارد تومان را از صادرات گازمایع به بخش منابع تبصره ۱۴ اضافه کند.

جدول ۱- منابع تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۱

تفاوت دیگر در ردیف ۵ منابع ایجاد شده است که معادل ۲۶ هزار میلیارد تومان از درآمدهای فروش داخلی و صادرات اتان، گازمایع و گوگرد در بخش منابع آورده شده است.

در گذشته همه درآمدهای این سه محصول برای اجرای پروژه‌های نفتی در اختیار وزارت نفت و شرکت ملی گاز قرار می‌گرفت و در قانون بودجه امسال نیز این اتفاق رخ داده است با این تفاوت که با آوردن اعداد در قانون بودجه، نظارت‌پذیری بر آنها افزایش یافته است.

منابع حاصل از اصلاح نرخ گاز صنایع نیز در ردیف ۶ معادل ۹۴.۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. نسبت به لایحه اولیه، نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، صنایع پایین‌دستی پالایشگاهی، مجتمع احیای فولاد و مصارف تاسیسات عمومی ۶۰ درصد کاهش یافته است و به جای ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها رسیده است.

جزئیات مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱

در جدول ۲ نیز بخش مصارف جدول تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۱ آورده شده است. در ردیف ۱۱ مصارف، به میزان ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی تخصیص داده شده است و مبلغ ۴۲.۷ هزار میلیارد تومان نیز به کمیته امداد و بهزیستی اختصاص می‌یابد.

در ردیف ۱۷ بخش مصارف، مبلغ ۷۱ هزار میلیارد تومان بله عنوان مابه‌التفاوت واردات و خرید تضمینی گندم و یارانه نان در نظر گرفته شده است. همچنین مبلغ ۱۶۱ هزار میلیارد تومان نیز به عنوان مابه‌التفاوت نرخ ارز کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده می‌شود.

جدول ۲- مصارف تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۱

یکی از نکات جالب توجه در این بخش، تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ردیف ۱۰ برای ایجاد جایگاه‌های عرضه گازمایع و استانداردسازی خودروهای LPGسوز است.

به دلیل محدودیت‌های صادراتی گازمایع، سالانه حداقل ۳ میلیون تن از این محصول در خطوط لوله هدر می‌رود که می‌توان با استفاده هوشمند آن در سبد سوخت خودروها و صادرات بنزین و گازوئیل معادل، درآمد ارزی کشور را افزایش داد.

همچنین در ردیف ۱۰-۱ نیز تمامی ۲۶ هزار میلیارد تومان درآمدهای صادراتی گازمایع در بخش منابع برای طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری شرکت ملی گاز تخصیص داده شده است.

همانطور که اشاره شد این جدول مربوط به مصوبه کمیسیون تلفیق بوده و جدول نهایی ممکن است تغییراتی نسبت به آن داشته باشد. در این بین سوال اساسی این است که چرا این جدول تاکنون منتشر نشده است و دلیل تاخیر در انتشار آن چیست؟

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.