کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن و اجرای برنامه‌های حمایتی دولت در بخش مسکن می‌تواند زمینه ساز ایجاد ثبات در این بازار باشد.

ورود سیگنال مثبت به بازار مسکن در سال جدید/ رکود پایان می‌یابد؟

به گزارش قدس آنلاین، بسیاری از متقاضیان مسکن در سال گذشته خریدی نکردند و منتظر علامت های مثبت در این بازار ماندند؛ اما هم اکنون ارائه آمار از سوی بانک مرکزی در رابطه با افزایش ۶ درصدی قیمت مسکن نگرانی‌هایی برای آنها فراهم کرده است.

این در حالی است که بسیاری از مسئولان دولتی از جمله وزیر راه وشهرسازی و معاون مسکن وساختمان این وزارتخانه وعده‌هایی در رابطه تثبیت قیمت مسکن داده بودند.

طبق اعلام آخرین آمار بانک مرکزی که مربوط به اسفند ۱۴۰۰ می شود، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران به حدود ۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده که حاکی از افزایش ۶.۲ درصدی نسبت به ماه قبل است.

این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۶ درصد افزایش داشته اما در مقایسه با رشد نقطه به نقطه اسفند ۱۳۹۹(معادل ۹۳.۷ درصد) به مراتب کمتر بوده و نشان دهنده کند شدن رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ است و می تواند سیگنال مثبتی برای بازار باشد.

شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران نیز در اسفند ۱۴۰۰، معادل ۴۵.۸ درصد نسبت به ماه مشابه پارسال افزایش پیدا کرده است.

بازار مسکن در وضعیت رکود غیر تورمی قرار دارد

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری می گوید: آمارهای بانک مرکزی در رابطه با رشد قیمت مسکن تنها مربوط به استان تهران و آن هم تنها مربوط به برخی از مناطق این استان است.

وی توضیح داد: هم اکنون بازار مسکن با اجرای طرح نهضت ملی مسکن به سمت ثبات قیمتی حرکت کرده و ارائه آمارهایی در رابطه با افزایش قیمت مسکن باعث ورود سوداگران به این بازار می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور بیان کرد: بازار مسکن با ورود به ماه رمضان به سمت رکود غیر تورمی حرکت کرده و هم اکنون بهترین فرصت برای خرید مسکن به شمار می‌رود.

پیش از این هم محمود محمود زاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی گفته بود: تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی افزایش عرضه و تولید مسکن بوده که این برنامه‌ها به صورت مستمر و مدام پیگیری می‌شود.

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در سال جدید برای تثبیت قیمت در بازار مسکن تکمیل واحدهای نیمه کاره بوده که با پرداخت تسهیلات خود مالکی به سازندگان بخش خصوصی این بازار رونق بیشتری خواهد گرفت.

وی گفت: بیش از ۹۰ هزار مالک واحد مسکونی تقاضای خود را برای دریافت تسهیلات خود مالکی ثبت کرده اند و همچنین با طرح اجاره داری حرفه‌ای و ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکونی توسط دستگاه‌های مختلف بازار اجاره مسکن رونق می‌گیرد.

گزارش‌های میدانی هم حاکی از آن است بازار مسکن در سال جدید به سمت رونق در حرکت است و با ورود واحدهای ساخته شده طرح نهضت ملی مسکن و همچنین اتمام واحدهای مسکن مهر این بازار به سمت ثبات قیمتی در حرکت می‌کند.

برخی از مشاوران املاک کشور اعلام کرده اند با توجه به آنکه در ماه رمضان قرار داریم بسیاری از خریداران و فروشندگان مسکن دست نگه داشته اند و همین امر باعث شده که بازار مسکن به سمت رکود حرکت کند که فرصت مناسبی را برای خریداران فراهم کرده است.

ایجاد تعادل در بازار مسکن  یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم به شمار می‌رود و دولت همواره اعلام کرده است که با طرح ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند این بازار را به سمت رونق هدایت کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.