سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به نامه ۲۵۰ تن از نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور و پنج شرط آن‌ها برای توافق در وین واکنش نشان داد و تأکید کرد اگر قرار بود خطوط قرمز را رعایت نکنیم، ماه‌ها قبل توافق در دسترس بود و حاصل می‌شد.

رعایت مو به موی خطوط قرمز

سعید خطیب‌زاده که به پرسش خبرنگار ما در مورد نظر دستگاه دیپلماسی و مسئول مذاکرات به این شروط و این فرض که شروط نمایندگان بیانگر این است که در متن تدوین‌شده در وین این موارد لحاظ نشده، بابیان اینکه صدای نمایندگان ملت در مذاکرات ۱۱ ماه گذشته همواره شنیده ‌شده است، گفت: هنوز متنی نهایی نشده که درباره آن صحبت کنیم.  

بخش دیگری از منابع ارزی ایران آزاد می‌شود
وی خاطرنشان کرد: روشن است با راهبری شورای عالی امنیت ملی و اجرای وزارت خارجه، خطوط قرمزی که مشخص‌شده نعل به نعل تا به امروز رعایت شده است و اگر مواردی هنوز به نتیجه نرسیده دلیل اصلی آن است که طرف مقابل پاسخی که ما در چارچوبی که تعیین کرده‌ایم، نداده است. وی در مورد چشم‌انداز حصول توافق با توجه به وقفه طولانی ایجادشده و عدم تصمیم‌گیری آمریکا هم یادآور شد: ما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که طرف آمریکایی نشان دهد که اراده قطعی برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دارد. متأسفانه آمریکا انرژی و وقت همه را مصروف این کرده که اجزا و عناصری از فشار حداکثری که مخالفان اولیه توافق هسته‌ای در این تحریم‌ها اعمال کردند را حفظ کند.
خطیب‌زاده در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتشار خبری در مورد سفر یک مقام ارشد منطقه به تهران در ارتباط با آزادسازی ۷میلیارد دلار از منابع ارزی ایران، ابتدا در این مورد اظهار بی‌اطلاعی کرده اما تأکید کرد بدهی کره به ایران بابت خرید نفت و میعانات گازی قطعی، موضوعی دوجانبه و بی‌ارتباط با مسائل دیگر است، اما دقایقی بعد از این خبر درست عنوان و تأیید کرد به‌زودی بخشی از منابع ایران آزاد می‌شود. وی افزود: هیئتی عالی‌رتبه در این زمینه تا پایان هفته به تهران 
سفر می‌کند.
سفیر جدید ایران در عراق تعیین شد
خطیب‌زاده همچنین از احتمال سفر وزیر خارجه عراق دریکی از روزهای پایانی این هفته به تهران خبر داد و گفت: «محمدکاظم آل صادق» نیز به‌عنوان سفیر جدید ایران در بغداد تعیین‌شده و به‌زودی به عراق می‌رود. وی در پاسخ به خبرنگار یک نشریه آمریکایی که مدعی شد منابع اروپایی اعلام کرده‌اند آمریکا تحریم سپاه را بر خواهد داشت؛ زیرا این موضوع در برجام نبوده، گفت: ما نمی‌دانیم از کدام اروپایی‌ها حرف می‌زنند، اما می‌دانیم جمهوری اسلامی در نقطه‌ای قرار دارد که منافع خودش را تشخیص می‌دهد و تمامی پایه‌های مقوم منفعت ملت ایران از برجام باید در رفع تحریم‌ها لحاظ شوند.

موج ورود آوارگان افغانستانی 
نمی‌تواند ادامه پیدا کند

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان درباره ایجاد موجی از ایران هراسی و تبلیغات منفی در داخل افغانستان پس از حوادث اخیر از جمله حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی، با اشاره به چندین دهه میزبانی کریمانه و محترمانه ایران از مهاجران افغانستانی و زندگی آن‌ها در کنار مردم ایران با بهره‌مندی از همه امکانات اظهار کرد: متأسفانه برخی تلاش می‌کنند این‌ها نادیده گرفته شود و با تبدیل واقعیات به محتوای مجازی و نادرست، موج ایران هراسی را در داخل افغانستان ایجاد کنند یا در داخل ایران تلاش کنند به‌صورت گزینشی موجی از 
افغانستان هراسی ایجاد کنند.
خطیب زاده با تأکید بر اینکه هیئت حاکمه سرپرستی فعلی افغانستان نیز باید به مسئولیت جدی خود در این زمینه عمل کند و دست از فرافکنی بردارد، تأکید کرد: موج آوارگان به ایران نمی‌تواند ادامه پیدا کند و تمام مسئولیت بر دوش کشور همسایه قرار بگیرد. وی با اشاره به اینکه برخی می‌خواهند دو ملت ایران و افغانستان را از هم دور کنند، افزود: تروریسم نه دین، نه ملیت، نه ایدئولوژی، نه قیافه و نه جنسیت دارد. همسر یکی از روحانیونی که به دست تروریسم کور به شهادت رسیدند از اهل سنت هستند و در فیلم‌های حرم رضوی مشخص است که ضارب بارها به سمت افراد مختلف حتی زائرانی که کودک همراه داشته‌اند رفته تا نیت خود را عملی کند و این نشان می‌دهد تروریسم آیین، دین، مذهب و ایدئولوژی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.