سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌های ایران ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد، گفت: سفری انجام و هیأتی آمد و درباره آزادسازی بخشی از منابع توافقاتی انجام شد که نه به آمریکا مرتبط است و نه اجازه می‌دهیم آمریکا به جزییات آن ورود کند.

آزادسازی منابع ایران در خارج به آمریکا مربوط نیست

به گزارش قدس آنلاین، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۹ فروردین ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا روز ارتش را تبریک گفت و افزود: آنها در کنار دیگر دلاورمردان اجازه ندادند حتی یک میلیمتر از خاک ایران عزیز در اشغال خارجی باشد و امروز تمامی حیثیت، جان و مال و ناموس این مملکت تحت حفاظت این عزیزان قرار دارد. 

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره مطلب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه در مذاکرات احیای برجام در دولت قبل بحث تحریم سپاه برطرف شده بود بیان کرد: موضوعات باقیمانده در گفت‌وگوهای وین برای همه به صورت روشن گفته شده است. در ۱۱ ماه مذاکرات همواره گفتیم تا زمانی درباره همه چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود. امروز هم توافقی در دسترس نداریم که درباره توافق صحبت کنیم. موضوعاتی باقیمانده که به محض اینکه تمام شود می‌توانیم بگوییم توافق در دسترس است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی دربراه هتک حرمت مسجدالاقصی نیز گفت: بار دیگر شاهد هتک حرمت مسجدالاقصی بودیم و رژیم جعلی صهیونیستی یورشی را به نمازگران و  روزه داران انجام و تعداد زیادی را مجروح کرد.روند عادی سازی سران برخی کشورهای عربی و اسلامی با این رژیم آن را بیشتر جری کرده تا ددمنشی‌های خود را گسترش دهد. ایران ضمن محکومیت شدید اقدام خود را در سطح سازمان همکاری اسلامی و وزرای کشورهای اسلامی انجام داده است و امیرعبداللهیان نامه‌ای را به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی فرستاده است.

وی گفت: طی روزهای آتی این روند را ادامه می‌دهیم چون رژیم زیاده خواه و بحران آفرین صهیونیستی تنها با پاسخ محکم دست از این اقدامات برمی‌دارد.

خطیب‌زاده درباره اظهارات ند پرایس در خصوص آزادسازی منابع مسدود شده ایران گفت: آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد و اینکه آمریکا تلاش می‌کند درباره هر موضوع مربوط به ایران مداخله کند نشان می‌دهد تا چه حد با ادعاهای آمریکا و دولت بایدن فاصله دارد. آنچه ما انجام م‌دهیم در چارچوب منافع قطعی مردم ایران است.

وی افزود: سفری انجام و هیأتی آمد و درباره آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد و نه به آمریکا مرتبط است و نه اجازه می‌دهیم آمریکا به جزییات آن ورود کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات سفیر اوکراین در تهران مبنی بر این‌که ایرانی‌ها حتی یک ریال به ما کمک نکردند بیان کرد: سفیر اوکراین یک بار دیگر توئیت وزیر خارجه اوکراین را بخواند تا متوجه مواضع دولتش بشود.

وی همچنین گفت که اصل اساسی در سیاست جمهوری اسلامی ایران بعد از ترور بزدلانه سردار رشید ایران و اسلام شکل گرفت که اقدام صورت گرفته توسط مسببان، عاملان و مشاوران این عمل بزدلانه بی پاسخ نخواهد بود. این افراد باید به پیشگاه عدالت آورده شوند.

خطیب‌زاده همچنین بیان کرد: قرار نیست در برجام تغییری ایجاد شود.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحرکات چرخشی در وزارت خارجه اظهار داشت: سفرای ما بعد از سه سال برمی‌گردند و برخی هم جابه جایی‌های عادی و طبیعی وجود دارد و وزارت خارجه قواعد حاکمیتی بر آن حاکم می‌شود.

وی همچنین درباره دستاوردهای وزارت خارجه طی هشت ماه گذشته نیز بیان کرد:  وزارت خارجه در تمام شئون زندگی مردم همه تلاش خود را انجام داده است. امروز که با شما صحبت می‌کنم روابط ما با ترکیه، عمان، عراق و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و حوزه آسیای مرکزی و قفقاز از نظر آمار کمی رشدهای زیادی داشته در یک سال گذشته بیش از یک و سه دهم میلیارد یورو حجم تجارت ما با عمان بوده است. در ترکیه نزدیک به دو و نیم برابر شده است و با عراق و دیگر کشورها نیز همین طور.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: امروز نفت ایران با فرض ادامه همین شرایط در ایران و گفت‌وگوها در وین وضع اقتصاد ما از نظر ذخایر ارزی نسبت به این نقطه در سال گذشته بسیار بهتر است. نفت فروش می‌رود و به میزانی که وزارت نفت تولید می‌کند در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. درباره روابط ما با دیگر کشورها اجرای سند جامع همکاری ۲۵ ساله با چین را آغاز کردیم. با بلوک‌های اقتصادی و سیاسی منطقه‌ای روابط خود را برقرار کردیم. سال گذشته در حوزه سلامت با بحران مواجه بودیم و دیپلماسی سلامت یکی از دستاوردهای وزارت خارجه است و نه در حوزه واکسن در حوزه تولید واکسن و خدمات در همه این‌ها در کنار ملت بوده است و هر کجا نیازی بوده وزارت خارجه حاضر بوده است.

خطیب‌زاده بیان کرد: وزارت امور خارجه تلاش می‌کند وظایف خودش را با همین دیپلمات‌ها و جوانان انجام دهد.

 وی در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد:‌ روابط ما در چارچوب گفت‌وگوهایی که در وین انجام می‌شود با اتحادیه اروپا انجام می‌شود و پیام‌ها از طریق مورا در رفت و برگشت انجام می‌شود.

در حال تکمیل...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.