سخنگوی گمرک ایران گفت: نامه وزارت جهاد کشاورزی به گمرک در خصوص ممنوعیت صادرات چهار محصول گوجه، بادمجان، سیب زمینی و پیاز، با پیگیری‌های صورت گرفته و نظر شفاهی این نهاد به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد و صادرات این محصولات در حال حاضر ممنوع نیست.

لغو ممنوعیت صادرات چهار محصول کشاورزی /احتمال وضع عوارض صادراتی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از گمرک، «سیدروح‌الله لطیفی» درباره ممنوعیت صادرات تعدادی محصولات کشاورزی اظهار داشت: طبق نامه وزارت جهاد کشاورزی صادرات چهار محصول کشاورزی سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی و بادمجان به دلیل تنظیم بازار بررسی باید ممنوع می شد که به دلیل مباحث کارشناسی، فنی و تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی، نامه مذکور به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد.
وی افزود: براساس قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی مسئول تولید و تنظیم بازار در بخش کشاورزی و گمرک هم مجری قوانین و بخشنامه‌های قانونی است.
سخنگوی گمرک  گفت: به دلایل تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگوهای شفاهی این موضوع به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد و مقرر شده است که تغییراتی در این تصمیم از سوی وزارت جهاد کشاورزی لحاظ شود.
وی افزود: ممکن است وزارت جهاد کشاورزی  ممنوعیت صادرات را  تبدیل به افزایش تعرفه عوارض صادراتی کند  و بر اساس مباحث مطرح شده محصولات گلخانه‌ای  گوجه یا بادمجان نیز شامل محدودیت یا افزایش عوارض صادراتی نشود.
لطیفی خاطرنشان کرد: معمولا بر اساس چند روش نسبت به تنظیم بازار اقدام می‌شود؛ نخست افزایش تعرفه عوارض صادراتی، روش دیگر ممنوعیت صادرات کالاهایی که در بازار داخل با کمبود مواجه شده‌اند و روش سوم هم تنظیم بازار با واردات بدون از دست دادن بازار صادراتی است.
وی تاکید کرد: در شرایط تحریمی کشور واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، مرسوم نیست معمولا از روش سوم برای تنظیم بازار استفاده نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.