به‌رغم هشدار گروه‌های عراقی،‌ رسانه‌ها خبر دادند که آمریکا تجهیزات جنگی جدیدی به پایگاه هوایی «عین الاسد» در غرب عراق ارسال کرده است.

آمریکا تجهیزات جنگی به «عین‌الاسد» ارسال کرد

به گزارش قدس آنلاین، یک منبع امنیتی عراقی، عصر امروز (چهارشنبه)، خبر داد که آمریکا تجهیزات جنگی جدیدی به پایگاه هوایی «عین‌الاسد» در استان الانبار (غرب عراق) ارسال کرده است.

منبع مذکور در گفت‌وگو با پایگاه «المعلومه» در این خصوص خبر داد که دو هواپیمای باری آمریکا که با تجهیزات جنگی بارگیری شده بودند در سایه اعمال تدابیر امنیتی شدید وارد پایگاه عین الاسد شدند.

این منبع در ادامه اضافه کرد که به‌رغم اوضاع نامساعد جوی در مناطق غربی عراق پرنده‌های نظامی آمریکا به صورت فشرده در حال پرواز بر فراز عین‌الاسد بوده‌اند. طبق گفته این منبع، به علت حمله به کاروان‌های حامل تجهیزات برای نظامیان آمریکا، واشنگتن از هواپیماهای باری برای انتقال تجهیزات به عین‌الاسد استفاده می‌کند.

کاروان‌های حامل تجهیزات لجستیک برای نظامیان آمریکا از طریق مرز کویت وارد عراق می‌شوند و اقلام موردنیاز نظامیان آمریکایی را حمل می‌کنند. آمریکایی‌ها از بیم بمب‌های کنارجاده‌ای، شرکت‌های حمل و نقل عراقی را برای انتقال این تجهیزات به کار گرفته‌اند.

 محل استقرار نظامیان آمریکایی و کاروان‌های لجستیکی این کشور در عراق و سوریه در چند ماه گذشته هدف چندین حمله قرار گرفت. در همین ارتباط، ائتلاف آمریکایی به تاریخ نوزدهم فروردین ماه جاری چند ساعت پس از گزارش رسانه‌ها درباره حمله به مواضع آمریکا در غرب عراق در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر از حمله پهپادی به پایگاه هوایی عین الاسد خبر داد. با این حال، ائتلاف مدعی شد که پدافند هوایی آمریکا توانسته این پهپاد را سرنگون کند.

بغداد و واشنگتن در ۲۶ ژوئیه گذشته، به توافق رسیدند که نیروهای رزمی ایالات متحده با آغاز سال جاری میلادی از عراق خارج شوند و تنها تعدادی از نیروهای آمریکایی (که شمار آن مشخص نشده است) برای مشاوره و آموزش نیروهای عراقی باقی بمانند.

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۴ به درخواست دولت عراق برای مبارزه با داعش که در آن زمان یک سوم خاک این کشور را اشغال کرده بود، وارد عراق شدند. آمریکا به این بهانه ۳۰۰۰ نیروی در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که ۲۵۰۰ تن از آن‌ها، آمریکایی بودند، وارد این کشور کرد. پس از اعلام پیروزی بر داعش از سوی بغداد، مردم و دولت عراق بر ضرورت خروج نظامیان خارجی از کشور تاکید کردند.

با وجود انجام چندین دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق به دلیل پایان نبرد با داعش و نیز تصویب طرح اخراج همه نظامیان خارجی از خاک عراق در پارلمان این کشور،  آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. هرچند که مقامات مسئول عراقی از خروج نظامیان آمریکایی خبر داده‌اند.

مقامات آمریکایی نیز اظهارات ضد و نقیضی در این خصوص مطرح کرده‌اند. در حالی که برخی مقامات از گفت‌وگوی جدی با مقامات عراق برای خروج نیروهای رزمی از عراق سخن گفته‌اند مقام‌های دیگری از جمله ژنرال «کنت مک‌کنزی»  فرمانده سابق ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» گفته‌اند واشنگتن شمار نیروهای خود در عراق را کاهش نخواهد داد.

 پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.