نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: فلسفه اصلی عزاداری و یادآوری مصادیق مظلومیت اهل بیت (ع) در این است که این برای شیعیان در هر دوران نشانه عبرتی باشد تا از تکرار دوباره این شرایط در دوران خود جلوگیری کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی: فلسفه عزاداری عبرت‌آموزی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیداحمد علم الهدی، وی روز شنبه در آیینی که به مناسبت شهادت امام علی(ع) برگزار شد، افزود: آیین عزاداری اهل بیت (ع) شرایط فوق‌العاده‌ای را برای تبیین، بصیرت افزایی و تحلیل حقایق تاریخی ایجاد می‌کند و شاید مطرح کردن این حقایق در روزهای عادی نتواند نتیجه فرهنگی مشابهی در دل و ذهن مخاطب کلام به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: ایام شهادت امام علی (ع)، بهترین فرصت برای مطرح کردن مباحث علمی، گفتمانی و حتی اجتماعی است. زیرا قلوب آحاد شیعیان آکنده از عشق و ارادت به مولا امیرالمؤمنین (ع) است و پرداختن به مباحث فرهنگی و اجتماعی بر روی منابر، می‌تواند گام‌های آنان را در صراط جهاد تبیین محکم کند و مولد بصیرت در مردم باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: امیرالمومنین (ع) حکومت را به حکومتی که جریانات سیاسی، قدرت را از طریق شهوات و مفاسد اداره می‌کنند و حکومت عدالت، مواسات و انسانیت تقسیم کرده است.

وی ادامه داد: مسلمانان در زمان حکومت امام علی (ع)، حضرت را به‌عنوان حاکمی عادل می‌شناختند اما درک درستی از جایگاه ولایت نداشتند.

آیت‌الله علم الهدی اظهار داشت: بسیاری از مردم نیز توان تحمل عدالت علوی را نداشتند زیرا آن حضرت برای توزیع بیت‌المال حتی تفاوتی میان طلحه و زبیر با غلامان تازه آزادشده قائل نبود.

وی افزود: همین تفاوت‌های میان سبک زندگی در حکومت حق و سبک زندگی در حکومت باطل بود که باعث شد مردم گرفتار فریبی بزرگ به‌عنوان "حکمیت" شوند.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: در این شرایط مردم در مقایسه ای قرار گرفتند که یک طرف آن امیرالمومنان (ع) به‌عنوان نفس رسول خدا(ص) بود و در طرف دیگر، معاویه بن ابوسفیان به‌عنوان فرزند هِند جگرخوار قرار داشت.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: اگرچه شکافته شدن فرق امام علی در محراب مسجد، مصداق مظلومیت او بود اما بی‌بصیرتی‌های جامعه و مظالمی که بر امیرمومنان وارد شد، مظاهر کامل‌تری از مظلومیت علی (ع) است، به خصوص اگر بدانیم که بعثت رسول خدا، جریانات مربوط به نزول قرآن، ابلاغ وحی و حتی غزوات، نتوانست علی بن ابی‌طالب (ع) را از پا درآورد اما بی‌بصیرتی امت در دوران حکومت حضرت کار را به‌جایی رساند که حافظ و قاری قرآن سرانجام شمشیر به دست گرفت و امام را به شهادت رساند.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین مشکل ما در مساله معرفت‌شناسی اهل بیت (ع) این است که نه نکات تفسیری سیره حضرات معصومین را مورد تذکر قرار می‌دهیم و نه به نکات تحلیلی بیانات آنان توجه ویژه داریم.

آیت الله علم الهدی افزود: پس از گذشت ۱۴۰۰ سال، باید براساس سیره و فرامین اهل بیت (ع)، یک مجموعه بصیرتی در اختیار جهان تشیع قرار بگیرد تا در انقلاب‎های سیاسی و اجتماعی بتوانند متأثر از این بصیرت، خط حرکتی خود را مشخص کنند، مانع از تکرار صفین‌ها شوند و در همه حال، عبرت‌های تاریخ امامت را سرلوحه تعاملات و امور خود قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.