جنگ دیپلماتیک روسیه و رژیم صهیونیستی با شدت بیشتری ادامه می‌یابد و همزمان با تداوم درگیری‌های اوکراین، اختلافات میان مسکو و تل‌آویو نیز بالا گرفته و به تنش لفظی و احضار سفیر رسیده است.

مسکو علیه تل‌آویو

در همین راستا، دستگاه دیپلماسی روسیه با تأیید اظهارات لاوروف مبنی بر یهودی بودن هیتلر، رژیم صهیونیستی را به حمایت از نئونازی‌های اوکراین متهم کرد. به گزارش فارس، وزارت خارجه روس‌ها روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای، رژیم صهیونیستی را به حمایت از «نئونازی‌های» اوکراین متهم کرد. پیش از آن، رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از لاوروف اعلام کرد: اظهارات وی در خصوص حمایت صهیونیست‌ها از نئونازی‌های اوکراین، زمانی که درباره ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با اصالت یهودی صحبت می‌کرد، یک اشتباه غیرقابل بخشش است که وحشت هولوکاست نازی‌ها را نادیده می‌گیرد. براساس این گزارش، بسیاری از کشورهای غربی اظهارات لاوروف را محکوم کردند و زلنسکی نیز روسیه را به فراموش کردن درس‌هایی از جنگ جهانی دوم متهم کرد.
در سمت مقابل اما وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اظهارات «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی «ضدتاریخی» است و تا حد زیادی، دلیل حمایت دولت فعلی اسرائیل از رژیم نئونازی در کی‌یف را توضیح می‌دهد. مسکو به نکته لاوروف اشاره کرد مبنی بر اینکه اصلیت یهودی بودن زلنسکی مانع از اداره اوکراین توسط نئونازی‌ها نمی‌شود.
از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در ادامه موضع رسمی این کشور علیه رژیم صهیونیستی گفت: «مزدوران اسرائیلی» شانه به شانه شبه نظامیان اوکراینی در حال جنگ هستند. «ماریا زاخاروا» دومین دیپلمات روسی بود که پس از سرگئی لاوروف علیه اسرائیل سخن می‌گفت. 
در همین حال، همزمان با این تنش، منابع فلسطینی گزارش دادند یک هیئت از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به منظور انجام گفت‌وگوهایی مهم با مقامات روسیه عازم مسکو شده‌ است. ریاست این هیئت را «موسی ابومرزوق» رئیس حماس در خارج از خاک فلسطین بر عهده داشته و دو عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به نام‌های «فتحی حماد» و «حسام بدران» نیز او را همراهی می‌کنند. براساس این گزارش، هیئت یاد شده با مقامات وزارت امور خارجه روسیه و برخی مسئولان دیگر چند دیدار خواهند داشت. این منبع درباره هدف این سفر گفت: هیئت حماس با مقامات روسیه درباره اوضاع قدس، تحولات میدانی فلسطین و روابط دوجانبه رایزنی خواهد کرد. هیئت حماس در حالی عازم مسکو شده که روابط مسکو و تل‌آویو به‌تازگی و در پی جنگ اوکراین به‌شدت متشنج شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.