عضو هیات رئیسه مجلس گفت: رانت خواران ارز ترجیحی که در دولت قبل گلوگاه‌های اقتصادی کشور را در اختیار داشتند، امروز به‌دنبال ایجاد اخلال در بازار هستند.

یارانه پنهان فقط به جیب ۲۰۰ نفر می‌رود

به گزارش قدس آنلاین، سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس اظهار کرد: یارانه پنهان متعلق به ۸۵ میلیون ایرانی است، ولی تنها به جیب حدود ۲۰۰ نفری می رود که در دولت قبل گلوگاه‌های اقتصادی کشور را در اختیار داشتند و امروز نیز به دنبال ضربه زدن به دولت و ایجاد اخلال در بازار هستند.

دولت‌ها معمولا دو نوع یارانه به مردم پرداخت می‌کنند؛ یکی یارانه آشکار است و دیگری یارانه پنهان است.

یارانه بنزین، آب، برق و دارو نیز یارانه‌ پنهان هستند که دولت روی برخی از کالاها می‌پردازد تا آن کالاها ارزانتر به دست مردم برسد.

این نوع از یارانه زمانی پرداخت می‌شود که دولت بنا به شرایط موجود، تولید انحصاری کالایی را بر عهده گرفته و قیمت آن کالا را هم خودش تعیین کند.

در این شرایط دولت تمایل دارد برای حمایت از مردم قیمت‌ها را پایین نگه دارد و عبارتی به مردم یارانه پنهان دهد.

اما به گفته حجت‌الاسلام سلیمی در این وضعیت طبقات مرفه جامعه بیشترین بهره را از یارانه پنهان می‌برند و طبقات ضعیف جامعه که مستحق دریافت یارانه هستند کمترین استفاده و بهره‌مندی را دارند.

بنا به اعلام هادی قوامی معاون وزیر اقتصاد، رقم یارانه پنهان در اقتصاد ایران حدود ۵۰ میلیارد دلار، معادل ۱۴۰۰هزار میلیارد تومان است که سهم هر ایرانی از این یارانه روزانه ۴۵هزار تومان است.

این یعنی یک روز یارانه پنهان هر فرد معادل یک ماه یارانه نقدی است و مجموع یارانه پنهان ماهانه برای هر فرد یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.