قدس آنلاین نگاهی دارد به تیترهای صفحه اول روزنامه های جهان در روز دوشنبه نهم می ۲۰۲۲ (نوزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱)

مروری بر صفحه اول مطبوعات جهان (دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱) + عکس

یواس‌ای تودی

روزنامه یواس ای تودی گزارش اصلی صفحه نخست خود را به کشمکش دولت و شرکت های اسلحه سازی آمریکا پیرامون ممنوعیت برای فروش فشنگ های ساخت کشور روسیه در این کشور اختصاص داده است. این روزنامه می گوید فشنگ های ساخت روسیه به دلیل قیمت پایین خود از محبوبیت زیادی در بین دارندگان سلاح در آمریکا برخوردار هستند اما سیاستمدارانی که به دنبال ممنوعیت این فشنگ ها هستند تاکید دارند که هر قبضه فشنگ روسی اگر ۳۰ سنت قیمت داشته باشد ۲۸ سنت آن مستقیما به جیب روسیه خواهد رفت و اینگونه به دشمن کمک خواهیم کرد. یواس ای تودی بازدید سر زده جیل بایدن همسر رئیس جمهور آمریکا از کی‌یف و دیدار با همسر ولودیمیر زیلنسکی رئیس جمهور اوکراین را نیز بازتاب داده است.

شانگهای دیلی

روزنامه شانگهای دیلی چاپ چین در گزارشی که تمام صفحه نخست این روزنامه را به خود اختصاص داده است، به انتخاب رئیس اجرایی جدید هنگ کنگ می پردازد. این جایگاه که به عنوان رئیس دولت این منطقه تحت حاکمیت چین محسوب می شود، این بار شاهد پیروزی جان لی از سیاستمداران با نفوذ هنگ هنگ می باشد. جان لی ۶۴ ساله در مجمع انتخاب رئیس اجرایی هنگ کنگ موفق شد ۱۴۱۶ رای اعضا را به خود اختصاص داده و پس از پیروزی قول داد که فصل جدیدی را در هنگ کنگ شاهد خواهیم بود.

لیبراسیون

روزنامه لیبراسیون چاپ فرانسه در گزارشی به انتقاد از روسیه به خاطر شکل برگزاری مراسم نهم می سالگرد پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم و پایان این جنگ پرداخته است. این روزنامه با چاپ عکس جالبی از سربازان روسی در رژه پیروزی در میدان سرخ مسکو و با انتخاب تیتر «رژه تظاهر» معتقد است روسیه که خود اکنون به اوکراین حمله کرده است نباید به پیروزی علیه آنچه نیروهای شیطانی آلمان نازی می خواند افتخار کند. لیبراسیون همچنین در گزارشی برنامه های زیست محیطی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه را مورد شک و تردید قرار می دهد.

جروزالم پست

روزنامه جروزالم پست چاپ رژیم صهیونیستی در گزارشی به ادامه حملات به نیروهای این رژیم با وجود موج گسترده ای از دستگیری ها و برخوردها علیه فلسطینیان خبر می دهد. این روزنامه در گزارش خود می نویسد بعد از دستگیری عامل حمله به صهیونیست ها در شهر العاد، حملات مشابهی در بیت المقدس و در کرانه باختری رود اردن اتفاق افتاده است. این روزنامه به همین بهانه می نویسد رژیم صهیونیستی باید برای مبارزه با آنچه تروریسم لقب داده پای خود را فراتر از مرزهای سرزمین های اشغالی بگذارد!

تورنتو استار

روزنامه تورنتو استار چاپ کانادا گزارش اصلی صفحه نخست خود را به بازدید سر زده جاستین ترودو نخست وزیر این کشور از کی‌یف اختصاص داده است. این روزنامه با چاپ عکسی از ترودو در میان ویرانه های ساختمان های شهر کی‌یف، از بازگشایی سفارت کانادا در اوکراین توسط او خبر داده و همچنین از قول کانادا برای ارسال مهمات و تجهیزات جنگی بیشتر به اوکراین می گوید. این روزنامه همچنین از قول دانشمندان می نویسد که ویروس کرونا دائما شاهد پیدا کردن سویه جدید است که به همین دلیل کار را برای ساخت واکسن علیه آن دشوار می کند.

هندو

روزنامه هندو چاپ هند در گزارشی به عملیات ویژه پلیس هند برای برخورد با تروریست های گروه لشگر طیبه پاکستان خبر می دهد. در تازه ترین حرکت این گروه تروریستی که در پاکستان مستقر بوده و علیه هند عملیات انجام می دهد، سه هندی کشته شدند. پس از آن پلیس هند نیز در عملیاتی ویژه دو نفر از اعضای این گروه را به هلاکت رساند. این روزنامه همچنین می گوید فرآیند دادن حق شهروندی هند به پاکستانی های هندو با تاخیر مواجه شده و بر همین اساس ۸۰۰ نفر مجبور به ترک خاک هند شده اند.

فایننشیال تایمز

روزنامه فایننشیال تایمز چاپ انگلیس از اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه مدیران شرکت های نفتی روسیه خبر می دهد. این روزنامه البته در ادامه تاکید می کند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا از همین حالا به خاطر ممنوعیت واردات نفت از روسیه دچار مشکل شده اند. فایننشیال تایمز همچنین در مقاله ای به تلاش چین برای گرفتن بازارهای برندها و کالاهای لوکس ساخت کشورهای اروپایی خبر می دهد که این کشورها را به تکاپو برای مقابله با چین انداخته است.

گلوبال تایمز

روزنامه گلوبال تایمز چاپ چین مطلب اصلی صفحه نخست خود را به انتخاب جان لی به عنوان رئیس اجرایی جدید هنگ کنگ اختصاص داده است. بعد از انتقادات به سخت گیری های شدید چین در خصوص ادامه قرنطینه های کرونایی، این روزنامه در مقاله ای به انتقاد از رویه موجود در آمریکا پرداخته و می گوید عبور کردن از پروتکل های بهداشتی در آمریکا به دلیل دموکراسی و آزادی نیست، بلکه آمریکایی ها گزینه دیگری برای متوقف کردن ویروس کرونا ندارند. گلوبال تایمز همچنین مانور ارتش چین در نزدیکی مرزهای تایوان را نیز پوشش داده است.

وال استریت ژورنال

روزنامه وال استریت ژورنال عکس اصلی صفحه نخست خود را به مراسم سالگرد پایان جنگ جهانی دوم اختصاص داده جایی که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در روبروی مزار سرباز گمنام در طاق پیروزی پاریس ادای احترام می کند. این روزنامه همچنین به وضعیت شرکت های بزرگ فناوری در جهان پرداخته و می گوید بعد از دو سال سخت به خاطر همه گیری ویروس کرونا، این شرکت ها به تازگی درد و تاثیر این دو سال را در بازار و در وضعیت مالی خود حس می کنند.

حریت

روزنامه حریت چاپ ترکیه در پرونده ای، آخرین وضعیت پناهجویان سوری در این کشور را مورد بررسی قرار داده است. خبرنگار این روزنامه در دو منطقه فاتح و اسن یورت در استانبول که شاهد حضور بیشترین پناهجویان سوری است، به نزد آن ها رفته و در خصوص شرایط کنونی و آینده صحبت کرده است. این روزنامه می نویسد چهار میلیون و ۸۲ هزار پناهجو در ترکیه حضور دارند که از این تعداد سه میلیون و ۷۶۲ هزار نفر اهل سوریه هستند. بیشتر این افراد در مصاحبه های خود اعلام کرده اند که واقعا مجبور به ترک کشور و حضور در ترکیه شدند اما قصد ندارند برای همیشه در اینجا بمانند.

تهیه و تنظیم: امیرمحمد سلطانپور
*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.