درهای نمایشگاه کتاب تهران، امروز صبح به روی علاقه‌مندان فرهنگ‌وهنر گشوده می‌شود. این نمایشگاه یک گردهمایی بزرگ فرهنگی است که همه هنرمندان، خود را در آن شریک می‌دانند. جواد انصافی بازیگر و کارگردان تئاتر ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری حضوری نمایشگاه در گفت‌وگویی که خلاصه آن را می‌خوانید از کارکردهای فرهنگی نمایشگاه گفته است.

نمایشگاه حضوری کتاب مکانی برای تعامل فرهنگی است

به گزارش قدس آنلاین، خوشبختانه با فروکش کردن بیماری کرونا، شاهد برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستیم که اتفاق بسیار خوبی است. حداقل برای ما که خیلی جذاب است، چون قدیمی‌ها علاقه‌مندند کتاب را در دستان‌شان بگیرند، ورق بزنند و چندان میانه‌ای با کتاب‌های دیجیتال ندارند. حُسن دیگر نمایشگاه کتاب این است که مردم به صورت حضوری در میان انبوهی کتاب هستند، بخش‌ها و غرفه‌های مختلف را می‌بینند و کتاب‌های مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنند. این تفکیک شدن بخش‌ها بسیار جالب است و کار را خیلی راحت‌تر می‌کند، به نظرم انتخاب و خرید حضوری کتاب می‌تواند حتی از چرخ زدن در اینترنت هم سریع‌تر باشد.

نکته مهم دیگر این‌که برپایی نمایشگاه کتاب باعث ارتقای فرهنگ جامعه می‌شود، ضرورت دارد کتاب‌های متنوع داشته باشیم و کتابخوان‌ها را تشویق کنیم، ضمن این‌که تخفیفات مختلف هم فرد را نسبت به خرید کتاب مشتاق‌تر می‌کند و فرصت خوبی است که باید از آن بهره برد.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب و نمایش
در کنار اینها نمایشگاه کتاب محلی برای تبادل فکری میان افراد دست‌اندرکار حوزه کتاب است و به نظرم این نمایشگاه تنها مکانی است که همه دور هم جمع هستند و با یکدیگر تعامل دارند. خاطرم هست در دوره‌های قبل که به نمایشگاه می‌رفتم، دوستان و آشنایانم را به‌واسطه همین تعاملات در غرفه‌های مختلف می دیدم و سراغ‌شان را می‌گرفتم، این تبادل افکار و ملاقات یکدیگر ازجمله امتیازاتی است که در نمایشگاه کتاب اتفاق می‌افتد.
حالا که روزهای برپایی نمایشگاه است، خالی از لطف نخواهد بود درباره کتاب‌هایی که ممکن است برای مخاطبان جذاب باشد هم بگویم. برای آنها که علاقه‌مند به حوزه ادبیات نمایشی و فرهنگ عامه هستند، باید گفت متأسفانه آثار زیادی به‌ویژه در حوزه نمایشنامه که از آیین‌های دیرینه ماست، وجود ندارد. البته این مباحث جزو علاقه‌مندی‌های شخصی من است و روی سه آیین قدیمی ایرانی یعنی نوروز، شب یلدا و چهارشنبه‌سوری پژوهش کرده‌ام، سه کتاب در این حوزه تحت عنوان «نوید بهار و نمایش نوروز و پیروز»، «آیین‌های شب چهارشنبه‌سوری و نمایش سیاه‌باز هفت‌خوان چهارشنبه‌سوری» و «آیین‌های شب یلدا و نمایش چله‌زنی و عمو چله‌جون» دارم. در کتاب‌های فوق پژوهش‌هایی درباره این آیین‌ها و خاستگاه‌شان انجام شده و ابعاد معنوی، فلسفی و علمی آنها را بررسی کردم. مثلا درباره نوروز ۲۰ مورد پژوهش انجام دادم که معمولا در جای دیگری این موارد را نمی‌بینید.  
اما اگر بخواهم کتابی برای خواندن پیشنهاد بدهم و از آنجا که به تاریخ هم علاقه‌مندم کتاب «ایران و ایرانیان عصر ناصرالدین‌شاه» که توسط دکترمحمدحسین کردبچه ترجمه شده، همچنین کتاب «سبزه کشمیر ما» که خاطرات کودکی مهراب رجبی است و در آن اشارات جالبی به آیین‌ها داشته، پیشنهاد می‌کنم.
در این روزها که نمایشگاه کتاب برپاست حتما از آن بازدید خواهم کرد، ضمن این‌که کتاب جدیدی به نام «کسبی‌خوانی» دارم که انتشارات گویا آن را در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در معرض دید مخاطبان قرار خواهد داد.
منبع: جام جم
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.