آیین معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد کشور، روز جمعه همزمان با اختتامیه سومین رویداد ملی فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی) با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد کشور معرفی شد

به گزارش قدس آنلاین، در اختتامیه سومین رویداد ملی فهما به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، کلانشهر مذهبی مشهد به مدت یک سال به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی معرفی شد.

استاندار خراسان رضوی در این آیین با اشاره به اینکه مساجد همیشه مسیر را نشان می‌دهند، گفت: ظرفیت‌های سنتی بسیار خوبی همچون مساجد، جلسات قرآنی و هیات‌های مذهبی در مشهد وجود دارد و اگر از ظرفیت‌های جدید دیگر استفاده کنیم، نباید ظرفیت‌های منحصر به فرد سنتی و مردمی را فراموش کنیم، به همین دلیل تاکید بر مسجد در ارتباط با همه عرصه‌های فرهنگی اجتماعی و سیاسی حائز اهمیت است.

یعقوبعلی نظری افزود: استفاده از ظرفیت‌های سنتی می‌تواند باعث گام برداشتن به جلو باشد و این در حالی است که حضور مردم به عنوان شاکله این امر امکان استفاده از ظرفیت‌ها را  پدید می‌آورد و بر همین اساس شبکه‌سازی در این امر بسیار مورد توجه و تاکید است تا با توجه به مولفه‌های اصلی به سمت تحقق اهداف مورد نظر حرکت نماییم.

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز در این مراسم گفت: رویداد ملی فهما یک شبکه عظیم مردمی در کشور ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی با اشاره به اینکه  امروز نیز شعار دولت سیزدهم مردمی بودن است، افزود: کار کردن برای مردم بازگشت به همان اقتدار گذشته است، بر همین اساس انقلاب ما نیز از مساجد آغاز شد و قطعا مسجد در راس امور است و نمی‌تواتیم انقلاب را بدون فعالیت مساجد دنبال کنیم.

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی، هنری مساجد یک زیست بوم است که ۲۶ هزار کانون، اخبار مرتبط با خود را در این سامانه بارگذاری می‌کنند، گفت: در این دوره ۳۸ هزار اثر در سامانه بارگذاری شد و این رویداد باعث شد تا از میان ۲۵ هزار کانون سراسر کشور، ۲۰ هزار کانون در سومین رویداد ملی شرکت کردند.

وی گفت: کانون های مساجد ظرفیت عظیمی برای جمهوری اسلامی و قابلیت کپی برداری برای تمام کشورهای اسلامی است که بر اساس هنر و فرهنگ شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام ارزانی با اشاره به گفت و گوی خود با یک خبرنگار سریلانکایی افزود: زمانی به عنوان مبلغ به آن کشور دعوت شدم، ایشان  راه پیشرفت کشورشان را گام برداشتن و تقلید از ایران اعلام کرد که وجود رهبری مقتدر و همراهی مردمی مشخصه بارز این پیشرفت است.

دبیر رویداد ملی فهما نیز ضمن بیان اینکه این رویداد ظرفیتی برای معرفی توانمندی‌های مساجد است، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ نزدیک ۳۸ هزار اثر در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی در اختیار ما قرار گرفت.

مرتضی طاهریان با اشاره به اینکه امروز به رویداد ملی فهما افتخار می‌کنیم ، افزود: آثار رسیده مرهون تلاش های اعضای کانون‌های مساجد است و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک در خدمت سایر منتخبان کشوری فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) باشیم.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.