روزنامه لوموند فرانسه در گزارشی پیرامون سابقه رژیم صهیونیستی در کشتن خبرنگاران نوشت: اسرائیل به طور مرتب متهم به هدف قراردادن خبرنگاران بوده و هرگز در این زمینه پاسخگو نبوده است.

خبرنگاران هدف شلیک اسرائیل؛ کشتن ۳۵ روزنامه‌نگار از سال ۲۰۰۰

بع گزارش قدس آنلاین، این روزنامه فرانسوی روز شنبه در گزارش اختصاصی خود در زمینه کشتار خبرنگاران توسط رژیم صهیونیستی، اعلام کرد بر اساس آمار گزارشگران بدون مرز، ۳۵ روزنامه‌نگار از سال ۲۰۰۰ تاکنون در حین انجام کار خود در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی کشته شدند.

بر اساس این گزارش، ارتش اسرائیل هرگز به هیچ مسئولیتی[در این زمینه] اعتراف نکرده است.

لوموند در این گزارش مصاحبه‌ای با محمد عابد عکاس خبرگزاری فرانسه(AFP) داشته و به نقل از وی می‌نویسد: صبح روز جمعه، درست پیش از تشییع جنازه شیرین ابوعاقله روزنامه‌نگار مشهور الجزیره که در جنین کشته شد، تصویر این خبرنگار را در دفتر خبرگزاری فرانسه در غزه آویزان کردم؛ راهی برای ادای احترام به او، به دلیل نبود امکان خروج از منطقه تحت محاصره برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ابوعاقله. 

عابد یادآوری می‌کند: روز مرگ خبرنگار الجزیره حوالی ساعت ۷:۳۰ صبح خبر را شنیدم و تا ظهر در شوک بودم و سکوت کردم.

عکاس خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: تمام آن چیزهایی که در زمان زخمی شدنم بر من گذشته بود ناگهان دوباره ظاهر شد و خودم را به جای ابوعاقله تصور کردم.

عکاس خبرگزاری فرانسه هدف تک‌تیرانداز اسرائیلی

عابد یادآوری می‌کند که در تاریخ هشتم ژوئن ۲۰۱۸، همزمان با پوشش "راهپیمایی‌های بازگشت" و تظاهرات عمدتا مسالمت آمیزی که در آن مردم خواستار پایان محاصره و بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌های خود بودند، در امتداد نواری که غزه را از سرزمین های اشغالی جدا می‌کند، یک تک‌تیرانداز اسرائیلی زانوی او را سوراخ کرد و همان اثری را بر جای گذاشت که هزاران نفر دیگر در محاصره متحمل آن شدند.

وی اضافه می‌کند که امروز با وجود سه بار عمل جراحی، به محض سرد شدن هوا، زانو درد او دوباره عود می کند.

عابد می‌گوید: من فکر می‌کنم روزنامه‌نگاران هدف قرار گرفته‌اند. من در یک مکان باز بودم و تیراندازان به وضوح می‌توانستند تظاهرکنندگان را از روزنامه‌نگاران تشخیص دهند و من جلیقه‌ای ویژه رسانه «PRESS» به تن داشتم.

خبرنگاران هدف شلیک اسرائیل؛ کشتن ۳۵ روزنامه‌نگار از سال ۲۰۰۰

در دفتر خبرگزاری فرانسه، پرتره دیگری نیز خودنمایی می‌کند؛ چهره یاسر مرتجا. فیلمبردار ۳۱ ساله‌ای که در ششم آوریل ۲۰۱۸ در جریان راهپیمایی‌های بازگشت در غزه از ناحیه زیر بغل مورد اصابت گلوله قرار گرفت؛ جایی که جلیقه ضد گلوله از او محافظت نمی‌کرد.

لوموند یادآوری می‌کند که در آن تاریخ، اویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل، واکنش نشان داد و مدعی شد که "ما ده‌ها مورد از شبه‌نظامیان حماس را دیده‌ایم که در لباس امدادگران یا روزنامه‌نگاران ظاهر شده‌اند. یک خبرنگار در حال نزدیک شدن به مرز و استفاده از پهپاد مورد توجه قرار گرفته است و در این گونه موارد، ما ریسک نمی کنیم."

لوموند اضافه می‌کند: اما کشتن یک روزنامه‌نگار جنایت جنگی است و در مورد یاسر مرتجا، تحقیقات از طرف اسرائیلی متوقف شد.

این روزنامه فرانسوی ادامه می‌دهد: ارتش به روزنامه لوموند گفت که شرایط این فاجعه را "بررسی" کرده است، اما "هیچ عنصری که دادرسی کیفری را توجیه کند، پیدا نشده است".

خبرنگاران هدف شلیک اسرائیل؛ کشتن ۳۵ روزنامه‌نگار از سال ۲۰۰۰

صبح چهارشنبه هفته گذشته وزارت بهداشت فلسطین از شهادت شیرین ابوعاقله روزنامه‌نگار الجزیره و زخمی شدن همکارش علی السمودی توسط نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری خبر داد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که این خبرنگار شبکه الجزیره قطر بر اثر شلیک گلوله ارتش رژیم صهیونیستی در شهر جنین به شهادت رسید.

نیروهای اشغالگر در حالی خبرنگار و گزارشگر شبکه الجزیره را هدف گلوله‌های جنگی قرار دادند که آنها لباس و پوشش مخصوص خبرنگاری بر تن داشتند.

ابوعاقله از نخستین نسل خبرنگاران میدانی الجزیره است و در سال ۱۹۹۷، یک سال پس از راه‌اندازی به این شبکه خبری پیوست.

وی پیش از پیوستن به الجزیره برای رادیو فلسطین و شبکه ماهواره‌ای عمان کار می‌کرد.

ابوعاقله به مدت ربع قرن در کانون خطر حضور داشت تا جنایت‌ها، حملات و تجاوزهای رژیم اشغالگر اسرائیل علیه مردم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی را پوشش دهد.

وی در سال ۱۹۷۱ در شهر قدس اشغالی به دنیا آمد و دارای مدرک لیسانس روزنامه‌نگاری و رسانه از دانشگاه «یرموک»، در امان پایتخت اردن است.

ابوعاقله در مصاحبه‌ای با الجزیره گفت که اشغالگران صهیونیست همیشه او را به فیلمبرداری و عکاسی از مناطق امنیتی متهم می‌کردند و به صراحت اعلام کرد که در همه این سال ها احساس می‌کرده که توسط نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست هدف قرار گرفته است.

وی نقل کرده بود که یکی از مهمترین لحظه‌ها که بیشترین تاثیر را داشت، بازدید از زندان عسقلان و دیدن وضعیت اسرای فلسطینی بود که برخی از آنها بیش از ۲۰ سال را پشت میله‌های زندان سپری کردند و رنج خود را به خانواده و جهانیان منتقل کردند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.