۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 799033

مردم سوئیس به این طرح که "همه افراد پس از مرگ به طور بالقوه اهدا کننده عضو هستند مگر اینکه صریحا با این اقدام مخالفت کرده باشند"، رای مثبت دادند تا امکان دسترسی به اعضای پیوندی در کشور افزایش یابد.

رای سوئیسی‌ها به اصلاح قانون اهدای عضو

به گزارش قدس آنلاین، این تغییر قانونی که با رای مثبت ۶۰ درصد از رای دهندگان در همه پرسی تصویب شد، نشان دهنده تغییر در سیستم فعلی اهدای عضو در این کشور است.

بر اساس قوانین موجود، پیوند عضو تنها در صورتی امکان پذیر است که فرد متوفی در زمان زنده بودن، رضایت دهد و در اغلب موارد، رضایت فرد برای اهدای عضو نامشخص باقی می ماند که در چنین مواردی تصمیم گیری به خانواده فرد واگذار می شود و آنها نیز در بیشتر موارد از اهدای عضو جلوگیری می‌کنند.

این امر باعث شده است که بسیاری از افراد نیازمند برای طولانی مدت در انتظار دریافت عضو پیوندی قرار گیرند. تا پایان سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۴۰۰ بیمار در سوئیس نیازمند پیوند عضو بودند. سال گذشته ۱۶۶ فرد متوفی اعضای خود را در سوئیس اهدا کردند و در مجموع ۴۸۴ عضو از اهداکنندگان متوفی پیوند شد.

بر اساس قانون جدید افرادی که نمی خواهند پس از مرگ، اهداکننده عضو شوند باید به صراحت عدم تمایل خود را اطلاع دهند.

البته این اصل که به قانون "رضایت مفروض" معروف است و مشابه آن در برخی کشورها نظیر فرانسه اعمال می شود، منتقدانی هم دارد که معتقدند بر آن ایراد اخلاقی وارد است. 

با این اصلاحات، همه سوئیسی‌ها در صورت مرگ مغزی اهداکننده محسوب می‌شوند مگر اینکه قبلا در طول حیات خود مخالفت‌شان را با ثبت‌نام در فهرست کنفدراسیون یا با اطلاع دادن به بستگان خود ابراز کرده باشند. با این حال، اقوام فرد متوفی همچنان می توانند نظر بدهند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، به این ترتیب افرادی که خواسته خود را به صراحت بیان نکرده باشند پس از مرگ، موافق پیوند عضو در نظر گرفته می‌شوند. همچنین این قانون تنها برای افراد ۱۶ سال و بالاتر اعمال می شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.