نخست وزیر سریلانکا درباره کمبود مواد غذایی در حالی که این کشور با بحران اقتصادی و سیاسی شدیدی دست به گریبان است هشدار داد.

کمبود مواد غذایی، بحرانی دیگر برای مردم سریلانکا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری «رویترز» دولت سریلانکا وعده داد برای فصل آینده زراعی مقدار کافی کودشیمیایی برای تقویت صنعت کشاورزی خریداری خواهد شد این درحالی است که نخست وزیر این کشور درباره کمبود مواد غذایی در بحبوحه بحران اقتصادی هشدار داد. 

تصمیم ممنوعیت تمامی کودهای شیمیایی که آوریل سال گذشته از سوی «گوتابایا راجاپاسکا» رئیس جمهوری سریلانکا اتخاذ شد بازده محصولات کشاورزی را کاهش داد و باوجود اینکه دولت این ممنوعیت را مورد بازبینی قرار داد تاکنون هیچ گونه واردات قابل توجهی صورت جایگزین نشده است. 

از سوی دیگر «رانیل ویکرمسینگ» نخست وزیر سریلانکا  در پیامی که روز گذشته در حساب توئیتری خود منتشر کرد گفت: «از آنجایی که زمان کافی برای خرید کودشیمیایی برای این فصل زراعی (مه - اوت) وجود ندارد، گام هایی جهت خریداری کود برای فصل زراعی آینده ( سپتامبر- مارس) صورت گرفته است.» 

«گوتابایا راجاپاسکا» هفته گذشته ۹ عضو جدید را در کابینه از جمله وزرای بهداشت، تجارت و گردشگری منصوب کرد اما وزیر دارایی مشخص نشده است. 

بانک مرکزی این کشور روز گذشته اعلام کرد تامین ارز خارجی از طریق وام بانک جهانی ضمانت شده است. 

با این حال  ممکن است تورم  طی ماه های آینده تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کند. نرخ تورم در ماه آوریل با قیمت های مواد غذایی که ۴۶.۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است به ۲۹.۶ درصد رسیده است. 

سریلانکا از هفته ها قبل دچار بحران اقتصادی ناشی از کمبود ارز است که به کمبود مایحتاج ضروری همچون سوخت، غذا و دارو منجر شده است.

هفته گذشته هزاران دانشجو و معترض در جاده اصلی به سمت پارلمان این کشور تجمع کردند و هزاران فروشگاه، مدرسه و کسب و کار دولتی و خصوصی با پیوستن کادر درمان و پزشکی دست به اعتصاب زده و از دولت خواستند تا به بحران اقتصادی در این کشور خاتمه دهد. به دنبال این اعتراضات رئیس جمهوری این کشور اعلام وضعیت اضطراری کرد.  

با این وجود اعتراض ها در این کشور به نشانه خواست معترضان برای استعفای «گوتابایا راجاپاسکا» رئیس جمهوری ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.