وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: انجمن خیرین میراث فرهنگی برای جذب کمک‌های ارزی و ریالی دوستداران میراث فرهنگی در داخل و خارج کشور تشکیل می‌شود.

انجمن خیرین میراث فرهنگی برای دریافت کمک‌های ارزی و ریالی تشکیل می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، سیدعزت‌الله ضرغامی امروز در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: حفاظت و مرمت آثار میراث فرهنگ هزینه‌هایی هم دارد و این هزینه‌ها را ما حتماً می‌دهیم. به لحاظ قانونی مشکلاتی بود که مردم نمی‌توانستند کمک‌های مالی خود را به میراث فرهنگی هدیه کنند اما بعد از مصوبه دو هفته پیش دولت این مشکل حل شد.

وی گفت: در اساسنامه صندوق احیا این امکان وجود دارد، و  انجمن خیرین میراث فرهنگی تشکیل می‌شود. ما باید زمینه جذب کمک‌های مردمی ریالی و ارزی را فراهم کنیم. برخی از مردم در خارج از کشور هستند که می‌خواهند به میراث فرهنگی ایران کمک کنند، چه اشکالی دارد که بتوان این کمک‌ها را جذب کرد.

وزیر میراث فرهنگی افزود: برخی تصور می‌کنند حفاظت از میراث فرهنگی این است که اگر مشکلی دارد، مردم آن میراث را نبینند. اگر قرار بود که مردم میراث فرهنگی را نبینند باید آن را دفن می‌کردیم پس چرا کاوش کرده و بیرون آوردیم؟ میراث فرهنگی باید در دسترس باشد. پدیده‌ای به نام مخزن داریم که به آن کمتر توجه شده است.

ضرغامی گفت: با سازمان اوقاف تفاهم‌نامه امضا کردیم تا بتوانند با پول اوقاف بناهای تاریخی موقوفه را مرمت کنند. برخی تصور می‌کنند که اوقاف در این حوزه مسئولیتی ندارد در حالی که این طور نیست.  

ضرغامی گفت: میراث فرهنگی مهم است، نباید غفلت کنیم، نگاه‌ها باید یکی شود که به میراث‌فرهنگی آن طور که لازم است بپردازیم و پس از حفظ بتوانیم آن پیام را عرضه کنیم. یکی از وظایف راهنمایان موزه‌ها این است که این پیام ها را به درستی تفسیر کنند به نحوی که بازدیدکننده نکاتی را از آن موزه یاد بگیرد.

 داربست های مسجد امام اصفهان برداشته می‌شود

ضرغامی گفت: بعد از ۱۰ سال داربست مسجد امام در میدان نقش جهان برداشته می‌شود. خیلی از مناره‌ها و بناها در کشور هم همین طور است. این اتفاق در هفته میراث فرهنگی می‌افتد.
وی گفت: درباره مسائل میراث فرهنگی  تورم قانونی داریم اما گاهی مساله اصلی ما مسکوت مانده است که امیدواریم در لایحه جامع وظایف و ماموریت های وزارتخانه ها، به زودی به مراحل آخر تدوین در دولت برسد و به مجلس ارائه شود تا این مشکلات برطرف شوند.

منبع: ایرنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.