سفیر سابق آمریکا در مسکو تایید کرد: دیپلمات‌های آمریکایی سال‌ها وعده‌های دروغ به اوکراین برای پیوستن این کشور به ناتو داده اند.

اذعان سفیر سابق آمریکا به دروغ‌گویی واشنگتن به کی‌یف

به گزارش قدس آنلاین، مایک مک فول گفت: دیپلمات‌های آمریکایی که در سال‌های گذشته به اوکراین وعده پیوستن به ناتو(سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) دادند، به این کشور دروغ می‌گفتند.

به گزارش شبکه روسیا الیوم، او در برنامه «The Munk Debates» درباره موضوعات مهم و کلیدی سیاسی که در تورنتوی کانادا برگزار شد، در پاسخ به پرسش مدیر برنامه که پرسید: «در سال ۲۰۲۱ دیپلمات‌های ما همه تلاش خود را کردند تا کی یف را متقاعد کنند که توانایی الحاق آن به ناتو را دارند و ما این را بارها و بارها تکرار کردیم، اما آیا واقعاً دیپلمات‌های ما (به کی یف) دروغ گفتند؟

سفیر سابق آمریکا در مسکو پاسخ داد: «بله، بله» و افزود: در دنیای واقعی به این شیوه و روش عمل می‌شود.

اعضای ناتو در نشستی که در ۱۴ ژوئن ۲۰۲۱ برگزار شد، اعلام کردند که اوکراین و گرجستان می‌توانند در آینده به این سازمان بپیوندند. در این میان، نه زمان احتمالی پذیرش و نه برنامه عملی برای عضویت مشخص نشده است. در فوریه ۲۰۱۹، پارلمان اوکراین اصلاحات قانون اساسی را تصویب کرد که نشان دهنده تمایل کی‌یف برای پیوستن به ناتو بود.

با آغاز جنگ در اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته بود که کی‌یف به دنبال دستیابی به تفاهمی در رابطه با برخی شرایط خاص پیوستن به ناتو در سال ۲۰۲۲ است. رئیس‌جمهور اوکراین خواستار برگزاری همه‌پرسی درباره عضویت احتمالی در ناتو شد و آن را به عنوان اولویت به قانون اساسی این کشور اضافه کرد. زلنسکی همچنین از اروپا خواست تا برای نزدیک‌تر کردن اوکراین به این ائتلاف بیشتر تلاش کنند.

این در حالی بود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرد که بروکسل در دادن قول‌هایی که نمی‌توانسته آن‌ها را عملی کند دچار اشتباه شد و وعده غرب برای عضویت اوکراین در ناتو اشتباه بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.