اطلاع‌رسانی قطره‌ای و عدم خبر رسانی به‌موقع و حرفه‌ای درباره روند بازنویسی و اقداماتی که برای ساخت سریال موسی در حال انجام است زمینه خبرسازی و شایعه‌پراکنی شده تا جایی که روز گذشته سیمافیلم در پی انتشار اخبار نادرست برخی رسانه‌ها در خصوص توقف ساخت سریال حضرت موسی (ع) مجبور شد با صدور تکذیبیه‌ای این خبرها را تکذیب کند. این در حالی رخ می‌دهد که پروژه موسی (ع) فاقد یک تیم روابط عمومی و ارتباط با رسانه مؤثر است.

پروژه «موسی (ع)» بیش از حد درونگرا است!

به گزارش قدس آنلاین، اطلاع‌رسانی قطره‌ای و عدم خبر رسانی به‌موقع و حرفه‌ای درباره روند بازنویسی و اقداماتی که برای ساخت سریال موسی در حال انجام است زمینه خبرسازی و شایعه‌پراکنی شده تا جایی که روز گذشته سیمافیلم در پی انتشار اخبار نادرست برخی رسانه‌ها در خصوص توقف ساخت سریال حضرت موسی (ع) مجبور شد با صدور تکذیبیه‌ای این خبرها را تکذیب کند. این در حالی رخ می‌دهد که پروژه موسی (ع) فاقد یک تیم روابط عمومی و ارتباط با رسانه مؤثر است.
موسی (ع) نام پروژه‌ای است که در دسته الف ویژه و فاخر صداوسیما دسته‌بندی می‌شود و آخرین پروژه‌ای بود که فرج‌الله سلحشور، کارگردان فقید سریال‌های تاریخی و مذهبی قصد داشت آن را به سرانجام برساند. اما عوارض بیماری سرطان و به دنبال آن درگذشت کارگردان در همان مرحله نگارش فیلمنامه باعث شد کار نیمه‌تمام بماند و وارد پروسه تولید نشود. پس از آن بود که جمال شورجه، کارگردان باسابقه و پیشکسوت سینمای کشورمان که مشاور مرحوم سلحشور در سریال‌های تاریخی و قرآنی بود، ساخت این سریال الف ویژه را به عهده گرفت.
سال ۹۸ جمال شورجه نیز به دلیل سکته مغزی کارش به بیمارستان و جراحی کشید و بنا شد تیمی با سرپرستی یک کارگردان دیگر ادامه کار را برعهده بگیرند که نهایتاً مسئولان سیمافیلم با اعلام نام ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان گزینه نهایی سکان کار را به دست او سپردند. از همان ابتدای آمدنِ حاتمی‌کیا و اعلام خبر حضورش به عنوان گزینه کارگردانی سریال «موسی (ع)» با حاشیه‌هایی همراه بود؛ از حاشیه بازیگر نقش اول و حضور برخی از هنرمندانِ کارهای حاتمی‌کیا از جمله پرویز پرستویی و مریلا زارعی تا اسم بردن از یک مؤسسه برای سرمایه‌گذاری این مجموعه تلویزیونی. گفتند او قصد دارد باز تیم بازیگری‌اش را در این کار نیز تکرار کند.
چند روز پیش یک رسانه با انتشار مطلبی مدعای توقف ساخت سریال موسی (ع) را مطرح کرد که روابط عمومی مرکز سیمافیلم هم با انتشار اطلاعیه‌ای کار این رسانه را خبرسازی و انتشار اخبار غلط خواند. صدور این تکذیبیه در حالی اتفاق افتاد که پیش از این احمد میرعلایی، تهیه‌کننده سریال «موسی (ع)» از شروع پیش‌تولید این سریال الف ویژه در سال ۱۳۹۹ خبر داده بود.
در بخشی از اطلاعیه روابط عمومی مرکز سیمافیلم آمده است: «پروژه بزرگ و عظیم «موسی (ع)» به کارگردانی ابراهیم حاتم‌کیا که یکی از پروژه‌های الف ویژه رسانه ملی است، همچنان مراحل مختلف پیش‌تولید را می‌گذراند و تاکنون هیچ‌گونه توقفی نداشته است. از یک سال و نیم گذشته آقای ابراهیم حاتمی‌کیا بازنویسی فیلمنامه سریال «موسی (ع)» را آغاز کرد و تاکنون ۳۰ قسمت از این سریال بیش از ۶۰ قسمتی به طور کامل بازنویسی شده و بازنویسی قسمت‌های دیگر نیز به سرپرستی ایشان در حال انجام است. در حال حاضر نه‌تن‌ها این پروژه متوقف نیست که حدود ۲۰۰ نفر در بخش‌های مختلف پشت دوربین و کارگاه‌های مختلف مشغول آماده‌سازی شرایط تولید سریال هستند.»
وقتی روابط عمومی سیمافیلم با این حساسیت منطقی در مورد پروژه موسی (ع) اطلاعیه و تکذیبیه صادر می‌کند، باید به این نکته هم توجه داشته باشد که وقتی در مورد یک ابرپروژه که جزو تولیدات فاخر آن مجموعه هم است، خبررسانی قطره‌ای یا سکوت خبری بلاوجه در پیش گرفته شود، روشن است که زمینه حدس و گمانه‌زنی افراد و رسانه‌ها ایجاد می‌شود. ممکن است گفته شود مشی و مرام حاتمی‌کیا در حوزه فیلمسازی همانند تولید و ساخت آثار سینمایی‌اش در گذشته، مبتنی بر سکوت خبری است، اما واقعیت این است که وقتی حرف از تولید پروژه حساسی مثل سریال «موسی (ع)» که صهیونیست‌ها از ساخت آن و خط روایی که قرار است به مخاطب ارائه شود نگران هستند، به میان می‌آید، شایسته نیست که این اثر فاخر و الف ویژه صدا و سیما یک تیم روابط عمومی و ارتباط با رسانه معمولی و البته مؤثر و فعال نداشته باشد.

خبرنگار: مصطفی شاه کرمی

منبع: جوان آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.