۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶
کد خبر: 800281

قدس آنلاین در پرونده ای ۱۰قسمتی به موضوع جهل مقدس پرداخت و در گفتگوهایی با شخصیت هایی نظیر حجت الاسلام والمسلمین سید علی طبسی حائری، دکتر علی واحدی، حجت الاسلام والمسلمین سید علی رضوی پور، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا نصوری، دکتر سید یاسر قزوینی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن عبدالملکی، دکتر وحید متشکر آرانی، حجت الاسلام والمسلمین روح الله حیاتی مقدم، و حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد محسن طبسی، جریان های انحرافی جهان اسلام بخصوص انحرافات وهابیت را مورد واکاوی قرار داد.

پرونده ویژه ۱۰ قسمتی «جهل مقدس»

قسمت اول پرونده ویژه «جهل مقدس»: وهابیت و معمای بغرنج خلافت

نگاهی به آثار تولید شده اندیشه سیاسی اهل تسنن نشان از ماهیت تراژیک این بخش از اندیشه سیاسی اسلامی در دوران پس از القای تقریبا اجباری نهاد دیرپای خلافت در امپراطوری عثمانی دارد.

این مسئله چنان شوک بزرگی به جهان اسلام وارد ساخت که پس مدتی موجب ایجاد موجی قوی از گرایش اهل سنت به سلفی‌گری شد. اما این گرایش در سالهای بعد همانند یک شمشیر دو دم موجب ظهور و بروز جریانهای افراطی و زایش یکی از خطرناک‌ترین تفکرات با رنگ و لعاب اسلامی و شعارهای تند و تیز با نام وهابیت شد. این تفکر همچون یک غده سرطانی بسیاری از نقاط حساس جهان اسلام را به خاک و خون کشیده و در آتش تفرقه و آشوب سوزانده است. در این باره در قسمت اول پرونده با حجت ااسلام والمسلمین سید علی طبسی حائری به گفت و گو نشسته ایم.

www.qudsonline.ir/news/۷۹۷۴۵۳

قسمت دوم پرونده ویژه «جهل مقدس: بررسی مناسبات میان پشتون‌ها، آمریکا و وهابیت

در میان اقوام ملل اسلامی ماجرای زندگی پشتوها یک زندگی پرماجراست.مبارزه‌ای که دست آخر به ضرر پشتونها پایان پذیرفت و آنها را مجبور کرد در چند کشور متفاوت با اقلیم جغرافیایی و فرهنگی خاص زندگی کنند. این زندگی سخت و طاقت فرسا پشتونها را به مردمانی نیرومند تبدیل کرد که از قضای روزگار مجبور بودند خواه و ناخواه دست اندازی دولتهای قدرتمند استعمارگر را بر زندگی روزمره خویش ببینند و نقش سرویسهای جاسوسی شرق و غرب عالم را در زندگی و آینده خویش با تمام وجود درک کنند. پشتونها در افغانستان همواره قدرت سیاسی و نظامی را در سایه برتری عددی خود در دست داشته‌اند هر چند شاید به احتمال قوی برتری فوق از نظر سایر اقوام حاضر در افغانستان صرفاً یک برتری اسمی و ظاهری به حساب بیاید ولی واقعیت تاریخ سیاسی افغانستان مبین تفوق و برتری پتان‌ها بر گستره تاریخ افغانستان است اما این نکته را هم نباید از یاد برد که این برتری برای پشتونها به قیمت به حاشیه راندن سایر اقوام و گروههای قومی حاضر در فضای سیاسی-اجتماعی افغانستان تمام شده است. برای پی بردن به راز پیچیده حضور مخرب ایدئولوژی وهابیت به عنوان یک عامل تغییر در میان پشتونها با دکتر علی واحدی متخصص مسائل افغانستان با محوریت قوم پشتون به گفتگو نشستیم تا با توجه به داده‌های عینی گوشه‌ای از معمای رویارویی پشتونها را با نسخه‌ای جدید و البته پیچیده از وهابیت در منطقه آسیای مرکزی و شبه قاره درک کنیم.

www.qudsonline.ir/news/797503

قسمت سوم پرونده ویژه «جهل مقدس: رفتار متناقض وهابیان در قبال آموزه مهدویت

اعتقاد به این اصل اساسی برای یک فرد شیعه یا سنی به حدی ضروری است که اگر یک محقق کمی در این خصوص مطالعه داشته باشد خواهد فهمید که می‌تواند کتب و مقالات بسیاری را در خصوص آموزه پر ارج مهدویت در سایتهای اینترنتی شیعه یا سنی مذهب بیابد. در این میان داستان وهابیت و نسبت این فرقه ضاله و ساخته دست استعمار با مقوله اسلامی مهدویت تافته جدا بافته‌ای است و پیروان کوردل محمد ابن عبدالوهاب با لجاجت عجیبی لزوم اعتقاد یک مسلمان سنی را به مهدویت رد می‌کنند.

 در قسمت سوم پرونده در گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین سید علی رضوی پور کارشناس خوش فکر حوزه مهدویت نگاه عمومی وهابیان به مقوله انسان ساز مهدویت و تناقضات موجود در آن را برای مخاطبان فهیم خویش تبیین کنیم.

www.qudsonline.ir/news/797542

قسمت چهارم پرونده ویژه «جهل مقدس: داستان دنباله‌دار نو سلفی‌های وهابی و ادعای مهدویت

در این قسمت به دنبال آن بودیم تا با واکاوی یکسری جریانهای فکری و سیاسی  که با تمام توان و به صورت کاملاً رادیکال سعی دارند تا با گذر از وهابیت سنتی یک منظومه فکری نو از افکار و عقاید جریان انحرافی وهابیت ارائه دهد تا از این طریق راه را برای پیشبرد ادعای دجال گونه مهدویت خویش باز کنند. پیشگام این قبیل ادعاها در بین جنبشهای نوسلفی حاضر در منطقه سازمان جنایتکار و منحرف القاعده و در رأس آن اسامه بن لادن بود اما این ادعاهای شوم با ظهور خلافت خودخوانده داعش و خلیفه اوباش صفت آن یعنی ابوبکرالبغدادی ادامه یافت به طوری که حتی می‌توان گفت به نقطه اوج خود نزدیک شد.

در این خصوص گفت و شنودی داشتیم با حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا نصوری معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی(عج) و معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تا عمق خطر ادعاهای گوناگون مهدویت محور را در جریانهای نوسلفی بهتر درک کنیم.

www.qudsonline.ir/news/798101

قسمت پنجم پرونده ویژه «جهل مقدس»: وهابیت و رونمایی از اٌپرای وحشت در رسانه

نخستین بار در تاریخ ایران مغولها با پی بردن به اهمیت عملیات روانی در رسانه ها با تمسک به این ابزار نظامی-سیاسی پرقدرت سرتاسر خاک ایران عصر خوارزمشاهی را درنوردیدند و باز با اتکاء له همین عنصر مهم امپراطوری خویش را تا مرزهای روسیه گستردند.

ایدئولوژی دهشتناک وهابیت از ابتدای ظهور خود در بیابان های گرم و خشک نجد به دلیل متولد شدن در بستری آکنده از تحجر و تعصب کور فرقه گرایانه با ابزارهای فناورانه و متعلقات آن میانه چندانی نداشت و حتی به تخریب بسیاری از نمادهای فناوری نوین بشری پرداخت. در قسمت پنجم پرونده قدس آنلاین با دکتر سید یاسر قزوینی استاد دانشگاه و متخصص رسانه های گروههای سلفی تکفیری گفت و گو کردیم.

www.qudsonline.ir/news/798594

قسمت ششم پرونده ویژه «جهل مقدس»: حدیث گرایی به وهابیت نمی‌انجامد

بی‌مناسبت نیست که مقارن با ایام تخریب بی‌شرمانه قبور مطهر ائمه(ع) در قبرستان بقیع به ریشه اصلی انحرافات موجود در وهابیت بپردازیم و به همین بهانه نیز با نگاهی تیزبینانه و فارغ از پیش داوری غیر علمی و احساسی با نگرشی واقع بینانه و تاریخی کاستی‌های تحقیق و پژوهش در حوزه وهابی‌پژوهی را یادآور شویم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن عبدالملکی پژوهشگر نام آشنا و پرتلاش حوزه وهابی‌پژوهی  در این باره با ما گفتگو کرد.

www.qudsonline.ir/news/798997

قسمت هفتم پرونده ویژه «جهل مقدس»: سید قطب اندیشه‌ای زائیده یک بحران

در خصوص سید قطب قضیه در جایی حساس می‎شود که بدانیم بسیاری از جریانهای سلفی-تکفیری معاصر در جهان اسلام مانند جماعت الجهاد مصر که شخصیتهای تأثیرگذار سفی و چهره‌هایی همچون أیمن الظواهری رهبر کنونی القاعده بخشی از زندگی سیاسی خویش را در آن گذرانده‌اند متأثر از نظریه جاهلیت و اسلام سید قطب بوده و هستند.

در گپ و گفتی دوستانه با دکتر وحید متشکر آرانی استاد دانشگاه و متخصص تاریخ تمدن اسلامی سعی نمودیم تا اثرات این متفکر مشهور و برجسته سلفی را بر جریانها و جنبشهای کنونی مدعی پیروی از سلف صالح بررسی کنیم.   

www.qudsonline.ir/news/798667

قسمت هشتم پرونده ویژه «جهل مقدس»: وهابیان و فهم وارونه از تاریخ صدر اسلام

از ۲۰۰ سال پیش تا کنون وقتی جنبشهای سیاسی اجتماعی در جهان معاصر پا به عرصه وجود گذاشته و هر یک به نوبه خودی سعی داشتند تا قرائتی جدید از دین مبین اسلام ارائه دهند و با مدرنیته نوظهور غربی دست و پنجه نرم نمایند.مصاحبه پیش رو با حجت الاسلام والمسلمین روح الله حیاتی مقدم روایتی است از فهم وارونه صحنه گردان اصلی وهابیت یعنی محمد ابن عبدالوهاب و دوستان وی از تاریخ صدر اسلام که در میان قاطبه مسلمانان به  عصر رحمت و معرفت معروف است.

www.qudsonline.ir/news/799006

قسمت نهم پرونده ویژه «جهل مقدس»: وهابیت و تناقضاتی در باب معاد

همه فرق و مذاهب مسلما ن به اهمیت مسئله معاد در منظومه فکری اندیشه اسامی وقوف دارند. این اصل عقیدتی چنان در علم کلام اسلامی و متون اساسی دین مبین اسلام ریشه دوانده که به گواهی تمام شواهد و قرائن عینی پس از مقوله توحید که رکن رکین اسلام محسوب می‌شود آیات قرآن مجید بیش از تمامی اصول و فروع دینی در مورد معاد و لزوم اعتقاد یک مسلمان موحد به زندگانی پس از مرگ و حساب و متعلقات مربوط به آن سخن گفته‌اند. از منظر دانشمندان علوم اسلامی نیز ارزش فقهی و کلامی بحث معاد به حدی است که پس از  اصل توحید سنگ محک درستی یا نادرستی و اسلامی یا غیر اسلامی بودن باورهای هر فرقه‌ای قرار می‌گیرد. حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد محسن طبسی در این باره با ما گفتگو کرده است.

http://www.qudsonline.ir/news/799012

قسمت دهم پرونده ویژه «جهل مقدس»: برخورد دوگانه وهابیون با عقیده تخریب قبور

وهابیان با این کار خبیثانه و به دور از انسانیت خویش نه تنها شیعیان بلکه بسیاری از فرق صوفیه اهل سنت را بیش از پیش از خود متنفر ساخته‌اند. اما داستان وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم برخورد وهابیان و به خصوص نوسلفیان که از دل آنها جریاناتی مانند داعش  و شاخه خراسان آن بیرون آمده‌اند با مفهوم تخریب قبور جریانهای اسلامی برخوردی دوگانه و کاملاً سلیقه‌ای داشته‌اند. با در نظر داشتن این واقعیت عینی در آخرین قسمت پرونده،  با حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد محسن طبسی کارشناس وهابیت  در واکاوی زوایای پنهان و نوظهور تخریب قبور مسلمین به دست نسل جدید سلفی‌ها گفتگو کرده ایم.

www.qudsonline.ir/news/799015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    0 0
    جهل مانند کارد دولبه است ازطرفی موجب ارامش، و از طرف دیگر موجب محنت است و استثمارگران و استحمارگران در پرتو جهل عوام، بازار پررونق قدرت و ثروت دارند. جهل مقدس در قالب باروهای دینی، از ماندگار ترین شکل جهالتهای بشر است که حتی تحصیکرده ها (امثال دکتر شریعتی و بازرگان و یزدی و...) را هم رها نمیکند.