نرجس توکلی لشکاجانی گفت: امام خمینی (ره) نقش زنان را در پیروزی انقلاب اسلامی اساسی‌تر دانستند و زنان را در این عرصه پیش قدم مردان جامعه خواندند. امام زنان را رهبران نهضت خود نامیدند.

نویسنده کتاب «ما هم جنگیدیم» مطرح کرد؛ امام خمینی (ره) زنان را رهبران نهضت خود نامیدند

به گزارش قدس آنلاین، آئین رونمایی از کتاب «ما هم جنگیدیم»؛ روایت زنان ملارد در پشتیبانی دفاع مقدس، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر و با حضور علیرضا مختارپور؛ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نرجس توکلی لشکاجانی، نویسنده کتاب و جمعی از زنان راوی این کتاب در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سعید جابری انصاری، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، در سخنانی بیان کرد: امیدوارم ما که به عنوان مسئول در جایگاه‌هایی قرار گرفتیم ادامه‌دهنده راه شهدا و خون‌هایی که بابت حفظ تمامیت ارضی ما ریخته شده باشد، باشیم.

در ادامه این مراسم محمد جواد کاظمینی، مدیر کل امور اجتماعی استانداری نیز گفت: استان البرز در دوران دفاع مقدس بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ شهید گرانقدر تقدیم انقلاب کرده و همچنین بیش از صد شهید مدافع حرم افغانستانی دارد که ما افتخار می‌کنیم میزبان این خانواده‌ها هستیم و شاهد ایثار و فداکاری آن‌ها بودیم.

وی افزود: امروز افتخار میزبانی از نویسندگان و زحمتکشان حوزه ایثار و شهادت را داریم به‌خصوص بانوان عزیزی که نقش بی بدیلی را در دفاع مقدس داشتند. دفاع مقدس که مملو از ایثار و فداکاری بوده، بهترین الگو برای همه ما به‌خصوص جوانان دهه‌ی هشتادی و نودی ماست. ما نباید غافل باشیم از این موضوع که بخشی از تلاش‌ها، رشادت‌ها، از خودگذشتگی‌های بانوان این مرز و بوم در کتاب «ما هم جنگیدیم» جمع آوری شده است. ان‌شاءالله بتوانیم این کتاب را بیش از این معرفی بکنیم و بیشتر از اینها در حوزه ایثار و از خودگذشتگی بانوان این مرز و بوم در دفاع مقدس آثاری را شاهد باشیم.

در بخش دیگری از آئین رونمایی، نرجس توکلی لشکاجانی نویسنده کتاب «ما هم جنگیدیم» در سخنانی ابراز کرد: در جریان انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) به احیای شخصیت زن مسلمان پرداخت و بر حضور و نقش پراهمیت زنان در کنار مردان در تشکیل تمدن انسان ساز تأکید ورزید. در واقع انقلاب اسلامی زمینه‌ساز تحول بزرگی در مبانی فکری و فرهنگی جامعه‌ ایران شد. امام (ره) به عنوان اولین و مهم‌ترین نظریه‌پرداز این مکتب عظیم با قرائت و احیای اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام آمریکایی، زمینه‌های این تحول و رشد تعالی آن را در آحاد جامعه ایجاد کرد.

امام، زنان را رهبران نهضت نامیدند

توکلی افزود: شاید به جرأت بتوان گفت مهم‌ترین مشخصه اسلام ناب را توجه و دغدغه‌مندی مسلمانان در مقابل مسائل اجتماعی و بی اعتنا نبودن به جامعه مسلمانان دانست. در جامعه‌ای که بسیاری از علمای متحجر و وابسته به رژیم با تأکید بر نگاه سنتی به زن، حضور زنان در جامعه را منع می‌کردند و از طرفی رژیم پهلوی هم با کشف حجاب اجباری و استفاده ابزاری از زنان به ترویج فرهنگ عریانی و بی بندوباری اخلاقی روی آورده بود، امام و همفکران مبارزش به احیای شخصیت زن مسلمان پرداختند و بر حضور و نقش پراهمیت زنان در کنار مردان در تشکیل تمدن انسان ساز تأکید ورزیدند.

توجه ایشان به این مقوله تا به آنجا بود که نقش زنان را در پیروزی انقلاب اسلامی اساسی‌تر دانستند و زنان را در این عرصه پیش قدم مردان جامعه خواندند. امام زنان را رهبران نهضت خود نامیدند.

زنان؛ سربازان گمنام جبهه‌ها

نویسنده کتاب «ما هم جنگیدیم» با اشاره به سخنرانی امام (ره) در جمع بانوان قم درباره «مقدم بودن زنان در برابر مردان در جریان انقلاب» گفت: با شروع جنگ تحمیلی و حمله ناجوانمردانه ابرقدرت‌های جهان علیه ایران، زنان جامعه که تربیت یافته مکتب الهی امام بودند، در عرصه‌های مختلفی نقش آفرینی می‌کردند؛ هرچند که بسیاری از زنان شهرهای جنوبی و درگیر جنگ اسلحه به دست گرفتند و به میدان مبارزه رفتند، اما عمده فعالیت زنان کمک‌رسانی در قالب فعالیت در پشت جبهه بود. آن‌ها در ایفای این نقش در وظیفه‌ی خطیری که بر عهده داشتند از هیچ کمکی دریغ نکردند و با تمام توان به تکلیف دینی‌شان عمل کردند. گروه‌ها و تشکل‌های خودجوش زنانه بسیاری در اطراف و اکناف کشور گرد هم آمدند و به کمک رسانی در جبهه‌های پشتیبانی جنگ پرداختند. به این ترتیب ظرفیت‌های دیده نشده‌ی زنان در زمینه‌ی حضور مثبت در عرصه‌های اجتماع در پرتو انقلاب اسلامی احیا شد.

این نویسنده در ادامه سخنانش افزود: امام خمینی درباره حضور زنان در دفاع مقدس می‌فرمایند: «من وقتی در تلویزیون می‌بینم این بانوان محترم را که اشتیاق دارند به همراهی کردن و پشتیبانی کردند از لشکر و قوای مسلح، ارزشی برای آن‌ها در دلم احساس می‌کنم که برای کس دیگری نمی‌توانم این‌طور ارزش قائل بشوم… آن‌ها سربازان گمنامی هستند که در جبهه‌ها باید گفت مشغول به جهاد هستند. و ما اگر فایده‌ی از این جمهوری اسلامی نداشتیم الا همین حضور ملت و همه‌ی قشرهایش در صحنه و نظارت همه‌ی قشرها در امور، این یک معجزه‌ی الهی است که جای دیگر من گمان ندارم تحقق پیدا کرده باشد و این یک هدیه‌ی الهی است.»

«ما هم جنگیدیم»، داستان زندگی مسئولانه چند زن روستایی

توکلی گفت: حلقه زنان جهادگر روستای ملارد یکی از چندین حلقه خودجوشی بود که در کشور ایجاد شد. ملارد آن زمان روستایی در غرب استان تهران بود. هسته‌ی اولیه گروه زنان جهادگر پشتیبانی جنگ ملارد، پیش از انقلاب و سال ۵۴ تشکیل شد. آن‌ها با گردهم آمدن در خانه شمسی کندری یکی از زنان فعال و انقلابی روستا از او خواستند که برایشان به شکل دوره‌ای در منازل اهالی روستا، جلسات آموزش قرآن برگزار کنند.

زنان اما به این جلسات بسنده نمی‌کردند و با آوردن سخنران‌های سیاسی توسط خانم کندری به این جلسات، تحت تعقیب ساواک قرار گرفتند. این گردهمایی و همگرایی موجب شد که اولین تظاهرات روستا علیه رژیم توسط همین زنان انجام شود و بعدها مردها نیز به این تظاهرات کاملاً زنانه بپیوندند. در سال ۵۹ و با شروع جنگ این حلقه زنانه که متشکل از ۱۰۰ نفر نیروی داوطلب ثابت از زنان روستای ملارد بود، با هدایت و مدیریت خانم کندری به امور پشتیبانی جنگ پرداختند.

وی افزود: این زنان، ابتدا تنورهای روستا را روشن کردند و به پختن نان برای جبهه‌ها مشغول شدند، سپس محصولات دیگری مثل ترشی، مربا، ماست، لباس‌های دست بافت و خاکشیر را راهی جبهه کردند؛ به نحوی که هر هفته ۲ تا ۳ کامیون از این اقلام از روستا به دست رزمندگان می‌رسید. تک‌تک این بانوان در این راه درگیر مشکلات زندگی خود هم بودند.

این نویسنده گفت: در واقع کتاب «ما هم جنگیدیم»، داستان زندگی مسئولانه‌ی چند زن روستایی است که نیاز زمانه‌ی خود را درک کردند و کنشگری مثبت و خیرخواهانه‌ای انجام دادند. از طرفی این حلقه‌ی زنانه به دوران جنگ هم ختم نشد، بعضی از همین خانم‌ها که آن زمان سن و سال کمتری داشتند حالا در گلزار شهدای ملارد در کنار مجموعه‌های فرهنگی دیگر به فعالیت‌های خودشان ادامه می‌دهند. مثلاً در سال ۹۶ که زلزله کرمانشاه را لرزاند با خانم‌های جهادی در ملارد کمک جمع کردند و به سرپل ذهاب بردند. آنجا هم ده روز در کانکس کنار خیابان برای زلزله‌زده‌ها نان پختند و غذا درست کردند یا فروردین ۹۸ که سیل مردم کرمانشاه را بی‌خانمان کرد، کمک کردند یا سال ۹۸ که کرونا همه‌گیر شد شروع کردند دوخت ماسک پزشکی و کمک برای تهیه نذورات و غسل اموات کرونایی.

توکلی با اشاره به نامه امام خمینی به سیدحمید روحانی در خصوص «ضرورت ثبت تاریخ از توده‌های مردم» و تاکید رهبر انقلاب بر روایت دفاع مقدس افزود: در کتاب «ما هم جنگیدیم» سعی شده با زبانی داستانی و جذاب برای مخاطب امروز، جهاد مؤمنانه و مخلصانه این زنان از زبان خودشان بازگو شود.

وی افزود: خواندن و به کارگیری مؤلفه‌های مؤمنانه این زنان می‌تواند به پویایی و دوام تشکل زنانه‌ی مردم‎‌نهاد یاری رساند. به علاوه امکان نقد و آسیب‌شناسی تشکل‌های زنانه موجود در کشور را فراهم آورد. همچنین یافته‌های آن الگو و معیار مناسبی به دست مسئولان فرهنگی کشور خواهد داد تا به پویاسازی و رشد تشکل‌های زنانه بپردازند. لذا بنده به عنوان نویسنده‌ی کتاب و کوچک‌ترین عضو فعالان فرهنگی جمعیت حاضر، از مسئولان این مطالبه را دارم که در توزیع و معرفی این کتاب ما را یاری کنند تا هر چه بیشتر شاهد پویایی و ترویج این گفتمان اصیل و انقلابی باشیم.

انتهای پیام/

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.