کتاب اسلام و چالش‌های دوره مدرن به قلم مارکوس فیدلر جامعه‌شناس آلمانی و به کوشش محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای مخاطبان نومسلمان و اقشار فرهنگی در غرب نوشته شده و مدخل بسیار خوبی برای آشنایی با اسلام است.

اسلام و چالش‌های مدرن؛ کتابی برای مخاطبان نومسلمانان

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور در مقدمه این کتاب نوشته است: به عنوان یک فعال فرهنگی در حوزه بین الملل، سال هاست که نسبت به معرفی شایسته اسلام و آموزه های مکتب اهل بیت (ع) به مخاطبان مسلمان و غیرمسلمان احساس مسئولیت می کنم و در طول این سال ها تلاش داشته ام که متون مناسبی را که در این زمینه نگاشته شده، احصا و به دست ترجمه بسپارم. این احساس نیاز، پس از نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا مبنی بر آشنایی بی واسطه با اسلام، تشدید شد. (صفحه ۹)

وی افزود: در جست و جویی که داشتم به این باور رسیدم کتاب های موجود عمدتا برای مخاطبان مسلمان ایرانی نگاشته شده و در برخی موارد هم که تلاش شده بود، دامنه مخاطبان گسترش داده شود، باز هم با ذائقه، نیاز و فهم مخاطب غربی فاصله داشت. چند کتابی هم که اصالتا به زبان های خارجی و ناظر به شبهات رایج جوانان غربی نگاشته شده بود، کافی و وافی به مقصود نمی دانستم. در نهایت به این نتیجه رسیدم که برای آشنایی محققان و نویسندگان مبارز، با شبهات و مهم تر از آن با ادبیات پاسخگویی به این شبهات، کتابی را که چندی پیش به همت بنیاد مطالعات اسلامی آلمان به قلم دکتر فیدلر منتشر شده را با همکاری چند تن از دوستان فاضلم ترجمه و منتشر کنم. (صفحه ۱۰)

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره نویسنده کتاب نوشت: مارکوس فیدلر متولد ۱۹۶۷ میلادی در آلمان است. وی ابتدا در شهر کوبورگ آلمان و سپس در شهر بایرویت، جامعه شناسی، علوم سیاسی و فلسفه خواند و در سال ۲۰۰۲ دکترای خود را در رشته جامعه شناسی دریافت کرده است. حوزه کاری فیدلر در مقالات و کتاب هایی که نوشته است، عمدتا جامعه شناسی با نگاهی به آرای ماکس وبر، جهانی شدن و سوسیالیسم بوده است. از طرف دیگر به دلیل تشرف به اسلام و علایق اسلامی به ویژه به شخص پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی (ع)، عدالت اجتماعی و اقتصاد در اسلام، کتاب های با عنوان محمد(ص) و نقدهای غربی در سال ۲۰۰۸، شیعه در اسلام در سال ۲۰۱۶، محمد (ص) و نقد اسلام در سال ۲۰۱۷، امام علی (ع) و اسلام واقعی در سال ۲۰۲۰ نوشته است.

وی اضافه کرد: فیدلر از سال ۲۰۱۴ به عنوان نویسنده در صفحه اشپکتروم اسلام در فیس بوک مطالبی را به طور مستمر به منظور پاسخ به شبهات مطرح شده در خصوص اسلام می نوشتند که طرفداران بسیاری داشت تا این که بنیاد مطالعات اسلامی آلمان از وی خواست که با بهره گیری از یادداشت های موجود، کتابی را با عنوان اسلام و چالش های دوره مدرن تهیه کند. نسخه آلمانی این کتاب که نگارش آن قدری به طول انجامید در نهایت در سال ۲۰۲۰ در این کشور به چاپ رسید.

این مترجم ادامه داد: این کتاب برای مخاطبان نومسلمان و اقشار فرهنگی در غرب، مدخل بسیار خوبی برای آشنایی با اسلام است. البته تخصص دکتر فیدلر به صورت حرفه ای، جامعه شناسی است نه الهیات اسلامی و از طرف دیگر وی اسلام را از ماخذ سنی دریافت کرده و به تدریج با شیعه و منابع آن آشنا شده است. به همین دلیل انتظار نداریم که مباحث از اتقان موردنظر برخوردار باشد. فیدلر با شناخت خوبی که از خلاء های موجود در نظام اجتماعی غرب دارد، توانسته در بخش هایی از کتابش آموزه های اسلامی را به عنوان راه نجات از بی عدالتی های نظام لیبرالی مطرح کند.

این کتاب در پنج فصل نوشته شده که فصل اول با عنوان در جست و جوی اسلام حقیقی، فصل دوم درباره کاربرد روش تاریخی انتقادی در رابطه با قرآن و سنت، فصل سوم شریعت و فقه اسلامی، فصل چهارم اسلام و حقوق بشر و فصل پنجم با عنوان دین و حکومت است.

اسلام و چالش‌های مدرن؛ کتابی برای مخاطبان نومسلمانان

کتاب اسلام و چالش های دوره مدرن در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب رونمایی شد. در این مراسم  حجت الاسلام محمد اسدی موحد مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری انتشارات بین المللی المهدی گفت: یکی از دغدغه‌های فعالان در عرصه بین‌الملل این بود که ما بتوانیم کتابی را منتشر کنیم که در آن به صورت مختصر و مفید اسلام و تشیع را معرفی کنیم. ما تا امروز چنین کتابی نداشتیم. آقای ایمانی‌پور چنین دغدغه‌ای را داشتند. ما این کتاب را مطالعه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این کتاب را ترجمه کنیم. البته ما به این نکته نیز توجه داشتیم که اگر یک غیر مسلمان بخواهد درباره اسلام اطلاعاتی پیدا کند، چه کتابی باید در دسترس او باشد تا سردرگم نشود. کتاب تازه رونمایی شده در این راستا گام برداشته و البته ما می‌دانیم که این کتاب کافی نیست.

اسدی موحد اظهار داشت: نویسنده این کتاب سعی کرده سؤال‌ها و چالش‌ها و شبهات جهان غرب و فرد غربی را پاسخ دهد. بر مبنای انتشار این کتاب ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌توانیم سؤال‌ها و چالش‌های مطرح‌شده در این کتاب را مبنای چاپ کتاب‌های دیگر قرار بدهیم. 

کتاب اسلام و چالش های دوره مدرن؛ آیا اسلام به اصلاحات نیاز دارد؟ به قلم مارکوس فیدلر و به کوشش محمدمهدی ایمانی پور از سوی موسسه فرهنگی و هنری و انتشارات بین المللی الهدی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در هزار نسخه و در ۲۲۶ منتشر شده است. 

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.