طبق آمارها بیشترین حوادث کار مربوط به کارگران ساختمانی است، حوادثی که منجر به فوت کارگر شده یا برای همیشه او را زمین‌گیر می‌کند.

اصلاح بیمه کارگران ساختمانی، طرحی که خاک می‌خورد!

به گزارش قدس آنلاین، اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی از آذر سال ۹۹ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد و هنوز به نتیجه نرسیده است.

در حال حاضر بر اساس ماده ۵ قانون تامین اجتماعی، این سازمان مکلف است با دریافت هفت درصد (۷%) حق بیمه سهم بیمه شده (از کارگر) و پانزده درصد (۱۵%) مجموع عوارض صدور پروانه (از مالک) نسبت به تداوم پوشش بیمه تمام کارگران ساختمانی اقدام کند. در صورت عدم تامین منابع لازم جهت گسترش پوشش بیمه‌ای کارگران با تصویب هیات وزیران، افزایش سقف مجموع عوارض تا بیست درصد (۲۰%) بلامانع است.

ضریب‌ بیمه کارگران ساختمانی دقیق محاسبه نشده است

تبصره ۱ این ماده هم می‌گوید که در صورت درخواست متقاضی دریافت پروانه، سازمان تامین اجتماعی مکلف است حق بیمه کارگران ساختمانی را برمبنای حق بیمه سهم کارفرما در زمان صدور پروانه ساختمانی تا مدت سه سال و بدون دریافت سود، تقسیط کند. ترتیب پرداخت حق بیـمه از طرف دارنده پروانه به منزله رسید پرداخت حق بیمه و اخذ پروانه است. در هر حال صدور پایان کار منوط به ارائه مفاصاحساب است. تاخیر در پرداخت اقساط حق بیمه مشمول جریمه مانند تاخیر پرداخت سایر حق بیمه‌ها می‌شود.

با این وجود سازمان تامین اجتماعی می‌گوید که این ضریب‌ها دقیق محاسبه نشده است و بر اساس محاسبات و آمارهای جدید از زمان اجرا تا به حال باعث کسری منابع ۱۲ هزار میلیارد تومانی شده پس به دنبال اصلاح ماده ۵ رفت.

اصلاح بیمه کارگران ساختمانی در انتظار مجلس

موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی سال قبل گفته بود که آسیب‌های شغلی کارگران ساختمانی به لحاظ حوادث، بیماری‌ها و ازکارافتادگی، دغدغه مشترک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سازمان تامین اجتماعی است و با تصویب نهایی اصلاحیه ماده ۵ بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در مجلس، امکان پوشش بیمه‌ای تمامی واجدان شرایط بیمه کارگران ساختمانی فراهم می‌شود.

 طرح اصلاح بیمه کارگران ساختمانی شانزدهم آبان در کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسید و راهی تصویب در صحن علنی مجلس شد اما با وجود گذشت ۸ ماه همچنان در انتظار تصویب نهایی  در صحن علنی مجلس است.

 ۴۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی بیمه دارند

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کلیات طرح اصلاح ماده ۵ قانون بیمه تامین اجتماعی‌ رأی گرفته است و جزئیات آن را هم در کمیسیون اجتماعی بررسی شده است. 

به گفته ولی اسماعیلی، در کشور نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کارگر فصلی و ساختمانی داریم که ۴۰۰ هزار نفر آن‌ها دارای بیمه و بقیه بیمه ندارند.

او گفت: بر اساس طرحی که اصلاح کردیم و محاسباتی که انجام دادیم یک مبلغی به صندوق تامین اجتماعی واریز می‌شود؛ دولت را مکلف کردیم از منبع این صندوقی که در دل تامین اجتماعی ایجاد خواهد شد، مابقی کارگران را طی دو سال بیمه کند. این موضوع را به صحن علنی ارجا می‌دهیم البته کلیات این طرح تصویب شده است.

کارگران ساختمانی ناچار به بیمه اختیاری شدند

 رئیس اتحادیه کارگران قراردادی گفت: دولت به جای اینکه تمام کارگران ساختمانی را بیمه کند، جلوی سهمیه بندی ناقص بیمه آن‎ها را گرفته است، آن‌هایی هم که از قبل بیمه داشتند آنقدر سخت گرفتند و بازرسی ناقص انجام دادند که خیلی از آن‌ها مجبور شدند خودشان را به بیمه اختیاری کنند.

به گفته بیات، طبق آمار در بخش کارگران ساختمانی بعد از حوادث جاده‌ای، بیشترین حادثه را داریم. این قشر به دلیل سختی کار نیازمند بیمه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.