رییس انستیتو پاستور ایران از طراحی کیت غربالگری اولیه آبله میمونی به همت محققان این موسسه تحقیقاتی خبر داد و گفت: این کیت غربالگری آماده توزیع به آزمایشگاه‌های منتخب شبکه آزمایشگاهی کشور است.

طراحی کیت غربالگری آبله میمونی به همت محققان انستیتو پاستور ایران

به گزارش قدس آنلاین، دکتر رحیم سروری افزود: با توجه به شیوع بیماری آبله میمونی در کشورهای مختلف و لزوم آمادگی شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی کشور جهت تشخیص به هنگام موارد مشکوک احتمالی، انستیتو پاستور ایران کیت غربالگری اولیه «اورتوپاکس ویروس» را طراحی کرد که آماده توزیع به آزمایشگاه های منتخب شبکه آزمایشگاهی کشور است.

وی یادآور شد: دانشگاه های علوم پزشکی منتخب در صورت تشخیص موارد مشکوک در آزمایشات غربالگری، نمونه ها را برای بررسی تکمیلی به انستیتو پاستور ایران ارسال می کنند.

رییس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: این انستیتو  از زمان شروع همه گیری کرونا نیز مدیریت کارگروه تشخیص آزمایشگاهی کووید۱۹ را به عهده داشت و ضمن تدوین شیوه نامه های تشخیص و آموزش دانشگاه های علوم پزشکی، مسوولیت تامین و نظارت بر تشخیص و کیت‌های تشخیصی مورد استفاده در کشور را انجام می داد.

بنا به این گزارش، رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه، از شناسایی ۶ بیمار مشکوک به آبله میمون در کشور خبر داد.

ابراهیم قادری با اعلام این خبر در صفحه اینستاگرام وزارت بهداشت اظهارداشت: پنج نفر از این افراد مشمول نمونه گیری شدند که نتیجه آزمایش ۳ نفر منفی شده است.

علایم آبله میمونی در انسان شبیه یا خفیف‌تر از بیماری آبله و دوره بروز آن، پنج روز است که با تب، سردرد، درد عضلانی، درد کمر، لرز و احساس خستگی شدید شروع می‌شود، تنها فرق علامتی آبله میمونی و سایر بیماری‌ها با ظاهر مشابه در این است که می‌تواند غدد لنفاوی را درگیر و متورم کند.

دوره کمون (فاصله آلودگی فرد تا اولین علامت) در حدود ۶ تا ۱۴ روز است اما پنج تا ۲۱ روز هم گزارش شده بنابراین در صورت تماس قطعی با فرد مبتلا باید دوره قرنطینه را حتی تا ۲۱ روز رعایت کرد. فرد بیمار بعد از بروز تب، سردرد، خستگی، بثورات پوستی آبله‌ایی بر روی صورت و سایر قسمت‌های بدن مشاهده می‌کند و خود به خود درمان می‌شود و به مصرف دارو خاصی نیاز نیست.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.